پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ضا توکلی/ شبکه های ماهواره ای

حوزه/ کسانی که برای شهرت وارد بازیگری می شوند به جایی نخواهند رسید، بلکه مهمترین شرط موقعیت در بازیگری داشتن تعهد اخلاقی و تخصص در کار است.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره جایگاه اخلاق در دنیای بازیگری گفت: بازیگری عالم خاصی دارد، چون برداشت دیگران از آنچه در حرفه بازیگری است ، تفاوت دارد. یعنی آنچه ما از بازیگری در ذهن خود داریم، رویاهای شیرینی است که بسیاری از آنها با واقعیت همخوانی ندارد، نکته ای که نباید فراموش شو، اینکه برای شهرت و ثروت به این حوزه وارد شوید، موفقیتی به دست نخواهید آورد و اگر بخواهید حرفه بازیگری را دنبال کنید باید همواره پایبند به ارزش های هنجاری حاکم بر جامعه بوده و شهرت و محبوبیت خود را مدیون ملت ایران بدانید.

وی افزود: البته شاید بازیگرانی با انگیزه شهرت و ثروت به سینما ورود کرده و به خواسته خود نیز رسیده باشند، مطمئن باشید، این موفقیت دائمی نبوده و بعد از دوره ای کوتاه، از بین می رود، لذا با توجه به توضیحات فوق مهمترین شرط برای ورود به دنیای بازیگری، تعهد اخلاقی و اسلامی است.

*در امان ماندن بازیگران اخلاقی از آسیب های اجتماعی

این بازیگر افزود: وقتی از پایبندی بازیگر به اخلاق اسلامی سخن می گویم، نمی خواهم شعار دهم، زیرا مردم به خوبی می دانند  چه کسی حرفهایش بر پایه اعتقاد است، یا اینکه برای دستیابی به هدفی خاص، شعار می دهد، بنابراین باید بگویم اخلاق اسلامی باعث می شود، هنرمند از  بسیاری آسیب های احتمالی در حوزه بازیگری در امان باشد.

وی ادامه داد: برای درک بهتر مثالی می زنم، بازیگری که به احکام و دستورات اسلامی پایبند بوده و فریضه نماز و روزه خود را به جا می آورد، مطمئناً درگیر برخی آسیب های اخلاقی نمی شود، همین مسئله بر کیفیت کارش هم تاثیر خوبی می گذارد. این اتفاق را در رفتار و منش برخی سینماگران کشورمان به خوبی می توان دید.

*همکاری با شبکه های ماهواره ای خیانت به دین و ملت است

بازیگر سریال «برادر» در پاسخ به این سوال که مهاجرت برخی بازیگران به شبکه های ماهواره ای را چگونه ارزیابی می کند؟ گفت: جواب این سئوال در مطلب قبلی است. اگر هنرمندی به آموزه های اسلامی و منافع ملی کشورش پایبند باشد، می داند حضور در شبکه های مخالف ایران نمی تواند با تعهد دینی و ملی وی همخوانی داشته باشد، چون مجبور می شود در فعالیت های رسانه ای این گونه شبکه ها به رفتارها و گفتارهایی تن دهد که در دستورات دینی و ملی به هیچ وجه مجاز نیست.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به شخصه بازی در کارهای دینی و تاریخی را بسیار دوست دارم، چون بازیگری که در این کارها حضور پیدا می کند، به نوعی برای خود در عالم هنر در کشور جایگاهی ویژه کسب می کند. البته نباید از یاد برد بازی در چنین کارهایی، سختی های خاص خود را دارد؛ اما این سختی ها در مقابل خدمتی است که بازیگران به هویت ملی و دینی خود می کنند.

*لزوم تربیت جوانان متعهد برای سینما و تلویزیون

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور بازیگران جوان در سینما و تلویزیون گفت: مسلما اگر نسل جوان در سینما و. تلویزیون حضور نداشته باشد، بازیگری از بین می رود، چون بسیاری از نقش ها برای جوانان است ، اما باید توجه داشت کسانی که نقش ها را می پذیرند، شایستگی لازم را دارا نیستند یا اینکه تنها با سفارش یا خرید نقش، امکان کار کردن را پیدا می کنند، در همین راستا باید جوانانی متخصص و متعهد را تربیت کرد تا بتوانند سرمایه های هنری سینما و تلویزیون ایران باشند.

توکلی در ادامه این گفت وگو، در خصوص رسالت سینما و تلویزیون بیان داشت: امروز سینما و تلویزیون برای جهان غرب بلندگویی است که به وسیله آن، سیاست های خود را تبلیغ کنند، برای همین ما نیز باید از این حوزه استفاده لازم را ببریم تا بتوانیم اندیشه های خود را تبلیغ کنیم، در غیر این صورت مجبور می شویم در مقابل تهاجم فرهنگی آنها، عقب نشینی کنیم.

*انفعال در سریال های تلویزیونی

وی افزود: برای مثال بسیاری از سریال هایی که این روزها از شبکه های مختلف ماهواره ای پخش می شود، گواه بارز این ادعاست که تنها با هدف نابودی خانواده ایرانی-اسلامی پخش می شوند. اما برای مقابله با تهاجم چه کار کرده ایم؟ با کاهش کیفیت تولیدات داخلی، مخاطبان را به سمت آنها می فرستیم، مثلاً پخش سریال های تکراری برای چندین بار در شبکه های رسانه ملی نشان می دهد تا چه اندازه در این حوزه منفعل عمل کرده ایم.

این بازیگر در انتهای سخنانش تاکید کرد: جنگ نرم تنها نکته ای نیست که بخواهیم در سخنرانی ها به آن بپردازیم، بلکه لازم است در عمل نیز به آن پایبند باشیم. راه عملی نیز در برنامه سازی معنا پیدا می کند. اتفاقی که باید با همکاری سازمان های فرهنگی رخ دهد، تا بتوان چرخ تولید را در سینما و تلویزیون رونق داد و افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی به جنگ رسانه ای غرب پاسخ های مناسبی داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha