جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار   گروهی از علمای لبنان با مدیر حوزه های علمیه

حوزه / جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعیت علمای مسلمین لبنان در دیدار آیت الله اعرافی تاکید کردند: ما خود را فرزند حوزه می دانیم و اهمیت زیادی برای ارتباط نظام مند با حوزه علمیه قائلیم و به نظر می رسد که راه های این همکاری را باید عملیاتی تر کرده و توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رئیس هیئت مدیره جمعیت علمای مسلمان  امروز دردیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعیت علمای مسلمان لبنان(تجمع علماء المسلمین فی لبنان) با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه بیش از سه دهه فعالیت این نهاد دینی در لبنان گفت: 34 سال قبل که جمعی از علمای شیعه و سنی لبنان از جمله شهید سید عباس الموسوی، شهید شیخ راغب حرب و مرحوم شیخ سعید شعبان برای شرکت در مراسم روز جهانی مستضعفین در نیمه شعبان به تهران آمده بودند، تصمیم به تاسیس جمعیت علمای مسلمان لبنان گرفته شد زیرا موسسین بر این باور بودند که جز با وحدت و همدلی نمی توان در برابر رژیم صهیونیستی به پیروزی رسید.

اعتقاد به ولایت فقیه جزو میثاق ماست

وی با اشاره به اینکه تاسیس جمعیت علمای لبنان با اجازه شرعی و موافقت امام خمینی(ره) انجام گرفت گفت: اعتقاد به ولایت فقیه در میثاق و اساسنامه این جمعیت آمده است و همه اعضا اعم از شیعه و سنی به آن اعتقاد دارند.

شیخ حسان عبدالله به عضویت 250 عالم شیعه و سنی در جمعیت علمای لبنان اشاره و تصریح کرد: فتنه های مختلف در لبنان، منجر به از هم پاشیدن بسیاری از تشکلها و مجموعه های دینی شد اما تجمع علماء مسلمین همچنان پابرجا ماند و با قوت به کار خود ادامه داد زیرا همه ما هدف روشن و واحدی داریم.

وی با اشاره به توصیه های سید حسن نصرالله مبنی بر توسعه فعالیت های این نهاد علمایی گفت: پژوهش های مختلفی از سوی این تجمع، انجام و منتشر شده است و مجله الوحدة الاسلامیة از جمله فعالیت های ما به شمار می رود.

تعامل با شخصیت های دینی از ادیان و مذاهب مختلف

شیخ عبدالله ادامه داد: البته ما به ارتباط و تعامل بین شیعه و سنی اکتفا نکرده ایم و باشخصیت های دینی از سایر ادیان نیز ارتباط و جلسات مشترک داریم و به مناسبت تقارن ایام ولادت پیامبر اسلام(ص) و حضرت مسیح(ع) ، به زودی جشن مشترک در یکی از کلیساهای بیروت برگزار خواهیم کرد.

وی به توافق چندی قبل تجمع علماء مسلمین لبنان با مرکز مدیریت حوزه های علمیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس، تبادل اندیشمندان و پژوهش ها آغاز شده است و برکات خوبی داشته است؛ البته بوغهای رسانه ای، به محض ارتباط به ایران، اتهام های تبلیغاتی به راه می اندازند اما توجهی به این موج سازی ها نداریم با قوت و افتخار به فعالیت های مان ادامه می دهیم.

نبرد اصلی، نبرد عقیدتی است نه نظامی

وی توجه بیشتر به تبادلات و فعالیتهای فکری و عقیدتی را ضرورتی دانست و ابراز داشت: امروز شاهد پیروزیهای جریان مقاومت در منطقه هستیم و تکمیل این پیروزی ها به فعالیت در عرصه فکری و عقیدتی بر می گردد زیرا نبرد اصلی نه در عرصه نظامی بلکه در عرصه عقیدتی در حال انجام است.

حجت الاسلام شیخ علی خازم دبیر هیئت امناء جمعیت علمای مسلمان هم با اشاره به فلسفه تاسیس این نهاد دینی و علمایی و تفاوتش با مجمع التقریب در ایران گفت: به نظر می رسد که مجمع التقریب در راستای حرکتی چون راه اندازی دارالتقریب قاهره تاسیس شده است اما تجمع علمای لبنان با هدف مقابله با رژیم صهیونیستی تاسیس شد و این رو، شاهد برخی تفاوتها در روش و برنامه ریزی هستیم.

از آغاز در کنار برادران مقاومت بوده ایم

وی یادآور شد: ما از آغاز در کنار برادران مقاومت بوده ایم و عملا در این زمینه وارد عرصه شدیم و شهدایی نیز تقدیم کرده ایم.

شیخ خازم گفت: فعالیت های جمعیت علمای مسلمان لبنان به صورت منظم در حال انجام است به طوری که جلسات هفتگی دارم و در تمام تحولات اساسی در لبنان و جهان اسلام، حضور داریم و موضعگیری می کنیم و به طور خاص، نیروهای سیاسی را به عمل بر مبنای وحدت فرامی خوانیم و به لطف خدا، همکاری ها با جمعیت علمای لبنان در حال افزایش است.

شیطنت رسانه های عربی در تقطیع بیانات آیت الله سیستانی

شیخ ماهر مزهر روحانی اهل سنت و مسئول روابط خارجی جاعضای شورای مرکزی جمعیت علمای لبنانمعیت علمای لبنان نیز در این دیدار به هجوم رسانه ای و تبلیغاتی بر ضد وحدت در سطح بسیاری از رسانه های عربی اشاره کرد و گفت: آیت الله سیستانی جمله معروفی دارد که می فرماید نگویید اهل سنت برادر ما هستند بلکه جانِ ما هستند اما برخی رسانه ها ناجوانمردانه صرفا بخش اول از فرمایشات ایشان را منتشر کرده بودند و گروهی از افراد و حتی مبلغان را دچار اشتباه کرده بودند لذا در این جنگ تبلیغاتی باید حضوری جدی تر و هوشیارانه تر داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت تلاش در راستای وحدت اسلامی در عصر حاضر گفت: برخی افراد و گروه ها، نان خود را در تفرقه افکنی می بینند و لذا با منادیان وحدت مقابله می کنند و ما شهدایی را صرفا به این خاطر که ندای وحدت سر می داده اند تقدیم کرده ایم.

نیازمند آراء و محصولات حوزه هستیم

حجت الاسلام محمد عمرو مسئول فرهنگی جمعیت علمای مسلمان لبنان هم در این دیدار گفت: ما خود را فرزند حوزه می دانیم و اهمیت زیادی برای ارتباط نظام مند با حوزه علمیه قائلیم و به نظر می رسد که راه های این همکاری را باید عملیاتی تر کرده و توسعه دهیم.

وی با اشاره به حساسیت های کار در لبنان گفت: در لبنان، پیروان ادیان و مذاهب متعدد حضور دارند و شاهد تمام خطوط سیاسی جهان در لبنان هستیم و شما از طریق جنبشها و فعالیت های داخلی در لبنان می توانید سیاست های جهانی را مشاهده کنید؛ در چنین فضایی، ما نیازمند حوزه هستیم تا از افکار و آراء ان استفاده کنیم و بن مایه فعالیت های مان را از حوزه بگیریم.

مسئول فرهنگی جمعیت علمای مسلمان لبنان تلاش حوزه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی را بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: الان فلسفه و علوم اسلامی در برخی دانشگاه های لبنان تدریس می شود اما متاسفانه فاقد منابع مناسب درسی در این رشته ها و دروس هستیم و ما نیازمند اندیشه صحیح و متون مناسب اما با ادبیات اکادمیک و دانشگاهی هستیم که حوزه علمیه می تواند در این زمینه به ما کمک کند؛ البته در حال حاضر برخی آثار خوب در این زمینه در قم تولید شده اما یا ترجمه نشده و یا ناظر به فرهنگ و شرایط لبنان نیست که امیدواریم گام های اساسی برای پاسخ به این نیاز برداشته شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha