پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
صله رحم

حوزه/معاون تهذیب و آموزش مدرسه علمیه خواهران نورالزهرا(س) تهران با بیان این که صله ارحام از تأکیدات اسلام و از نشانه های ایمان است، گفت: شب یلدا فرصت مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است.

خانم زهرا شریفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه شب یلدا فرصت مناسبی برای تعلیم و ترویج سبک زندگی اسلامی بین اعضای خانواده‌ها می‌باشد، اظهار داشت: در محافل شب یلدا، دوری از گناه و پرهیز از غیبت باید مورد توجه اعضای خانواده‌ها قرار بگیرد، زیرا فرزندان نظاره‌گر اعمال و کردار ما هستند.

وی افزود: در چنین شب‌هایی که خویشاوندان و خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، این امکان وجود دارد که ضمن ایجاد فضایی سالم و با نشاط، برخی تعالیم تربیتی نیز برای فرزندان آموزش داده شود.

این استاد حوزه علمیه خواهران تهران در ادامه به بیان آثار صله رحم پرداخت و گفت: پيامبر گرامي اسلام(ص) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) براي صله رحم آثار و فوايد بسياری ذكر كرده‌اند که از جمله آن ها می توان به، محبوبيت نزد خداوند، افزايش رزق و روزي، طول عمر، برطرف شدن فقر و بيچارگي، آسان شدن حساب در قيامت و پاك شدن از گناه، نجات از مرگ‌هاي ناهنجار، محبوبيت در خانواده و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام به صله رحم و مهمانی دادن بسیار سفارش شده است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که بعضی از مهمان خوش‌شان نمی‌آید و مهمان نواز نیستند، ضعف ایمان آنها است؛ در همین راستا امام جعفر صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید «یکی از نشانه‌های ایمان، خوش خلقی و مهمانی دادن است».

خانم شریفی با بیان اینکه صله رحم فرصت خوبی برای گفتگو و تبادل افکار است، یادآور شد: در مناسبت هایی مثل دورهمی های شب یلدا، افراد فامیل و یا دوست و آشنا، می‌توانند از تجارب علمی همدیگر بهرمند شده و اصولا این گونه مجالس می تواند محفلی باشد برای بیان مسائل و مشکلات هر کدام از خانواده‌ها، تا به کمک و یاری همدیگر، نسبت به حل و فصل آن مسئله اقدام شود.

معاون آموزش حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران با اشاره به آثار صله‌ رحم در سطح فردي و اجتماعي، گفت: خواجه نصيرالدين طوسي، اساس صله‌ رحم را مبتني بر عقل و نقل دانسته و معتقد است که عقل، گوشه گیری انسان و مهجور بودن را، در ميان انبوه هم نوعان جايز نمي‌داند؛ از این رو به حکم عقل، آدمي نيازمند به ارتباط با ديگران است تا درسايه اين ارتباط، حيات خود را ذيل اخلاق و حيات معنوي ادامه دهد.

وی ادامه داد: از دیدگاه شهید ثانی(ره)، سلام کردن که آسان‌ترین و ابتدایی‌ترین ارتباط بین افراد است، جزء صله رحم محسوب می‌شود؛ همچنین کمک‌هاي مالی، هدیه دادن، حمایت‌هاي عاطفی، رفتارهاي مؤدبانه و حمایتگرانه با ارحام، از جمله مواردی است که مصداق صله رحم محسوب می‌شوند.

این کارشناس دینی افزود: در هر حال صله‌اي که باعث تقویت ارتباط عاطفی، کسب محبت بین افراد، تحکیم بنیان خانواده‌ها و نظایر این‌ها شود، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در احادیث فراوانی به این نوع رفتارها که ترویج سبک زندگی اسلامی می‌باشد، تأکید شده است.

خانم شریفی در پایان سخنان خود، اصلاح و ارتقای صله رحم را ضروری دانسته و اظهار داشت: همه اعضای خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که آزار و اذیت‌های زبانی، طعنه زدن‌ها، غیبت کردن، تجمل گرایی و نظایر این‌ها، ممکن است به اصل صله رحم آسیب رسانده و بیشتر سبب ایجاد کدورت بین خویشاوندان شود؛ در این صورت این گونه محافل قطعاً مصداق صله رحم نخواهد بود و باید از این گونه رفتارها اجتناب شود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha