شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله صادق آملی لاریجانی

حوزه/ رئیس دستگاه قضا، با بیان این که شتاب زدگی در بحث تحول علوم انسانی ما را به اشتباه می اندازد بنابراین باید از تحول شتاب زده پیشگیری کنیم، گفت: ادعای من این است که این تحول نه تنها امکان دارد، بلکه ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله صادق آملی لاریجانی، پیش از ظهر امروز در سومین همایش علمی "بررسی نقش حوزه و دانشگاه با موضوع تحول در علوم انسانی، موفقیت‌ها و ناکامی ها" که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که برای تحقق تحول در علوم  انسانی، نوع تعامل بین حوزه و دانشگاه بسیار مهم است، اظهار داشت: در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، جا دارد که تعامل قوه قضائیه با دانشگاه ها بیشتر باشد و بر همین اساس، بنده از ابتدای ورود به دستگاه قضا، پژوهشگاهی را راه‌اندازی کردم که اکثر اساتید دانشگاه در آن فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که این پژوهشگاه بستر خوبی برای فعالیت است، گفت: در این پژوهشگاه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها حضور دارند.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که امیدواریم شاهد تعامل بیشتر قوه قضائیه با مجموعه دانشگاه ها باشیم، گفت: در معاونت‌هایی مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی کم و بیش این تعامل وجود دارد.

وی افزود: یکی از کارهایی که در این پژوهشگاه انجام می‌دهند نقد آراست، راه های جدیدی برای تعامل با دانشگاه در حال بازگشایی است که امیدواریم گسترش یابد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از بسترهای مناسب برای ایجاد این وحدت، موضوع علوم انسانی و تحول آن است که یکی از موضوعات بسیار اساسی است که مورد توجه دانشگاه و حوزه های علمیه هم هست.

وی بیان کرد: تحول در علوم اجتماعی و انسانی را برخی موضوعی سیاسی جلوه می دهند و آن را نفی می کنند و ادعا کردند که چون علوم سکولار است این آقایان در حکومت می ترسند که این علوم حاکم شود و جلوی علوم دینی و ولایت فقیه را بگیرد و آمدند آن را نفی کردند، برخی دیگر به محض شنیدن صحبت های من در خصوص علوم انسانی گفتند من علوم انسانی را نفی کرده‌ام که هر دو این دیدگاه اشتباه است. حتی یکی از استادانی که از آلمان بنا بود در جلسه برای روز جهانی فلسفه بیاید سفرش را لغو کرد و گفت در ایران علیه علوم انسانی کار می کنند که این ادعاها نادرست است.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد موضوع تحول در علوم انسانی دشوار است و اجرای آن دشوارتر؛ هم یافتن مجاری تحول و هم در مقام عمل تحول در علوم انسانی کار آسانی نیست و وحدت حوزه و دانشگاه را می‌طلبد.

آملی لاریجانی ادامه داد: برخی تحول در علوم انسانی را غیر ممکن می دانند، چون معتقدند امکان ندارد ساحت علم، دینی و ارزشی شود. من ادعایی که دنبال می کنم این است که نه تنها این تحول امکان، بلکه ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که باید در علوم متحول شود، موضوع پیش‌فرض‌هاست، گفت: پرسش ها در بستر پیش فرض ها خلق می شوند و تمام گفته های ما پاسخ به پرسش‌هاست؛ بنابراین تمام گفته های ما در علوم در بستر پیش فرض ها بیان می شود. اگر ما علوم انسانی را واکاوی کنیم به پیش فرض های زیادی خواهیم رسید.

آملی لاریجانی گفت: اگر از منظر فیلسوفان غربی هم نگاه کنیم می بینیم که بحث پیش فرض ها مهم است، اما سوال اینجاست که آیا پیش فرض عالمان دینی و غیردینی یکسان است؟

آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه پیش فرض ها جایی هستند که دین می‌تواند به آنها ورود کند، گفت: گاهی پیش فرض‌ها می تواند نگاه ما را به علم تغییر دهد. پیش فرض های ما در علم و توصیه های برآمده از علم دخیل هستند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: باید ببینیم در حوزه‌های علمیه چه چیزی را می توانیم به علم وارد کنیم. اگر ما تحول را بپذیریم اساتید علوم باید تشخیص دهند که چه پیش فرض هایی لازم است، از طرف دیگر اساتید حوزه نقش دین را بررسی کنند. شتاب زدگی ما را به اشتباه می اندازد بنابراین باید از تحول شتاب زده پیشگیری کنیم.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha