جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه کاشان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه کاشان، وحدت حوزه و دانشگاه را برای ساختن تمدن نوین اسلامی ضروری خواند و گفت: وحدت مورد نظری امام(ره)و رهبری در حوزه و دانشگاه هنوز محقق نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین منصور فرجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، با اشاره به راهکارهای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی تحقق پیدا می‌کند، که ازعلوم الهی موجود در هر دو نهاد حوزه و دانشگاه استفاده کنیم. 

وی در ادامه استفاده ابزاری از علوم توحیدی را موجب آسیب جامعه دانست و ابراز داشت: باید از همه علوم روز دنیا از جمله فیزیک، شیمی، زبان‌شناسی و... در سایه وحدت حوزه و دانشگاه بهره برد. 

مدیر حوزه علمیه کاشان، با بیان اینکه عدم تعامل دو نهاد حوزه و دانشگاه، آسیب‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت، گفت: در کنار هم قرار گرفتن حوزه‌های علمیه به عنوان متولیان علوم دینی و الهی و دانشگاه‌ها به عنوان متولیان علوم روز دنیا، می‌تواند به تکامل هر دو نهاد کمک کرده و اصولا این دو نهاد به شرط در کنار هم بودن، نقش مکمل یکدیگر را خواهند داشت. 

وی با تأکید بر اینکه علوم مختلف زمانی ارزشمند و به معنای واقعی کارآمد خواهند بود که تعهد به فضایل اخلاقی را مدنظر قرار دهد، گفت: هر علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی، اگر مقوله اخلاق را مد نظر و مورد توجه قرار ندهد، عالم خود را به سعادت نخواهد رساند و بر همین اساس است که پیوند حوزه و دانشگاه ضرورتی دو چندان پیدا می‌کند. 

حجت الاسلام و المسلمین فرجی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه کاشان در راستای وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه، پیشنهاد داد تا سال آینده و ظرف مدت ۲۰ روز، کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع بررسی راهکار‌ها و چالش‌های پیش روی حوزه و دانشگاه، با حضور طلاب حوزوی در دانشگاه‌ها و از سوی دیگر اساتید و دانشجویان در حوزه‌های علمیه، برگزار شود. 

وی در ادامه به تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه در پیشرفت کشور و حفظ انقلاب و ارزشهای اسلامی اشاره کرد و گفت: همانطور که در تمام دوران انقلاب از جمله دوران دفاع مقدس، حوزه و دانشگاه به عنوان دوبال در کنار هم به پیشرفت کشور کمک کردند، درمقطع فعلی نیز لازمه پیشرفت کشور در کنار هم بودن این دو نهاد درعرصه‌های علمی، دینی، اخلاقی، پژوهش و کاربردی کردن علوم می‌باشد. 

مدیر حوزه علمیه کاشان، تاثیر وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه در اسلامی سازی علوم اسلامی را از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری دانست و ابراز داشت: با توجه به اینکه علوم جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی دانشگاه‌های کشورمان، دارای بن مایه و ریشه غربی است، لذا نیازمند تلاش بیشتر در بومی سازی این گونه علوم داریم که در این راستا وحدت حوزه و دانشگاه بسیار ضروری می‌باشد. 

وی در ادامه به نقش حوزه و دانشگاه در ساختن تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی وغربی، با بردن منابع و کتاب‌های اسلامی علماء و دانشمندان کشورمان، به مناطق خودشان، درعرصه‌های مختلف علمی و ... پیشرفت کردند؛ ضمن اینکه اروپایی‌ها درحال حاضر نیز، پزشکی خودشان را مدیون کتاب بوعلی سینا می‌دانند و به آن اعتراف دارند. 

حجت الاسلام و المسلمین فرجی، پیشرفت جامعه اسلامی را، در گرو استفاده از تمام تفکرات دانست و افزود: حتی علمای کشورمان برای پیشرفت جامعه اسلامی، سراغ علمای الازهر مصر هم رفتند، چون پیشرفت جامعه اسلامی منوط به استفاده ازهمه تفکرات است؛ مانند ارتباطی که آیت الله بروجردی با شیخ شلتوت برقرارکرد. 

وی افزود: مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان، تنها مدرسه‌ای بود که هنری مارتین کشیش معروف مسیحی با حضور در آن، با علماء و فضلای این مدرسه مباحثی پیرامون گسترش علوم اسلامی داشتند. 

مدیر حوزه علمیه کاشان، با بیان اینکه هنوز وحدت مد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه و دانشگاه محقق نشده است، خاطرنشان کرد: باید برای تحقق عملی این ایده، تلاش بیشتری انجام داد و البته در این راستا از توطئه‌های دشمن نیز نباید غافل بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha