جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زماني فرد

حوزه/حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد با بيان اينكه بايد اخلاص در كار داشت، گفت: مطالعه علوم دینی باید ما را به خداوند نزدیک کند و نورانیت، تقوا و معرفت ما را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين مهدی زمانی فرد در درس اخلاق مدرسه علمیه عالي نواب، اولین گام در طلب علم را عبودیت دانست و گفت: اگر زمین و بستر آماده نباشد، بذر در آن رشد نمی کند و محصولی به دست نمی آید و در واقع کیمیای همه اعمال به ويژه علم اندوزی، اخلاص است.

وي اشاره به قسمتی از روایت مشهور عنوان بصری «وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ»، افزود: ورود علم به قلب انسان مستلزم این است که او اهل عمل و به کار بستن علم باشد، در غیر این صورت کتابخانه ای متحرک خواهد شد و در کسب علم به هدف نهایی نخواهد رسید.

مدرس حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «العلم علمان؛ علم الادیان و علم الابدان»، ابراز کرد: فصل ممیزی علم دینی و دنیایی این است که علم دینی رابطه انسان با خدا را محکم و استوار می کند و علوم غیردینی به ارتباط انسان با جهان ماده می پردازند.

حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد با بیان این که نقشه راه اسلام، تحکیم پیوند انسان و معبود است، گفت: مطالعه علوم دینی باید ما را به خداوند نزدیک كرده و نورانیت، تقوا و معرفت را افزایش دهد، در غیر این صورت فعلي دنیایی شده است.

وی افزود: كسب علم به درس خواندن، استاد و کتاب نیست؛ هر چند که علوم را با ذهن خود درک می کنیم، اما جایگاه واقعی آن در قلب انسان است و خداوند هر کسي را که بخواهد هدایت کند، نور علم را در قلب او قرار می دهد.

مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این که منظور از نور در قرآن، ذات اقدس الهی است، اظهار کرد: علوم دینی منشعب از نور خدا هستند و باعث تحول روحی و درونی در انسان شده و او را از عالم ماده و جسمانیت به عالم معنا و معنویت هدایت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد  با تأکید بر این که علوم اهل بیت(ع) به هر شخصی عطا نمی شود، گفت: همه تشکیلات حوزه علمیه برای این است که انسان جایگاه و ارتباط خود با خدا را بشناسد و پاسخ سؤال های اساسی وجود خود را پیدا کند.

وی تصریح کرد: طلبه باید تجسّم تقوای الهی باشد و هر کسي به او نگاه می کند، دین، صداقت و تقوا را لمس کند؛ چنین مهمی با عمل به علوم الهی تحقق می یابد.

مدرس حوزه علمیه خراسان ضمن نقل داستان هایی از بزرگان دینی و علمی جهان اسلام توصيه کرد: مسبب الاسباب بودن خداوند را در هیچ یک از مراحل زندگی و تحصیل فراموش نکنید؛ درس و بحث و مطالعه، همگی مقدمه هستند و در واقع سلول های خاکستری ذهن شما بدون امر خداوند فعالیت نمی کنند.

حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد در پایان خاطرنشان کرد: زمانی می توان از خداوند طلب استفهام کرد که ربط میان بنده و معبود ایجاد شده و بنده حال نیاز، گدایی و درخواست پیدا کرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha