جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی امروز در نشست جوانان مطالبه گر انقلابی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم ایجاد مجمع و دبیرخانه و کارگروه های تخصصی و هیئت اندیشه ورزی از جوانان خوش فکر و انقلابی قم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در نشست جوانان مطالبه گر انقلابی که در مصلای قدس قم برگزار شد گفت: قم، دارای هویت منحصربه فرد است؛ اگر کسی بخواهد قم را تحلیل کند به چند عنصر بر می خورد که اولین شاخص هویت این شهر، ریشه دار بودن آن در تاریخ است؛ نکته بعد این است که تاریخ قم با اسلام و تشیع گره خورده است.

وی افزود: اگر تاریخ قم را بخوانیم قبل از اشعریون روات و محدثان بسیاری در قم حضور داشتند؛ حوزه جدیدی که امروز در قم رایج است به 95 سال پیش بر می گردد؛ ولی حوزه فاخر قدیمی قم تاریخی دیرین دارد؛ اشعریون با محدثان در قم حضور یافتند و تشیع در این شهر حالت رسمی پیدا کرد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: سومین عنصر هویت قم آن است که تاریخ قم، با حوزه گره خورده است؛ البته مشارب مختلف در قم حضور یافته است؛ طیفی از جهت گیری های خاص در قم وجود داشته است؛ ولی در کل تاریخ، این شهر با حوزه گره خورده است؛ علمی و حوزوی بودن و عجیبن بودن با تحقیق و اجتهاد در ذات قم ریشه دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این مطلب که قم شهر انقلابی است، خاطرنشان ساخت: انقلابی بودن قم در عصر پس از امام تجلی پیدا کرده و قطع نشده است؛ هیچگاه ذات انقلابی در قم از بین نرفته است و جوانان و طلاب این شهر همیشه انقلابی بوده اند؛ این ذات انقلابی ویژه عصر جدید هم نیست و از زمان اشعریون همیشه یک نوع جوش و خروش و حماسه در ذات این شهر بوده است و در عصر امام این مساله به اوج رسیده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نکته دیگر آن که قم، ویترینی برای کل کشور است و در واقع امروز نیز از هیچ منطقه ای از کشور نمی توان نام برد که یکی از اقوام وی در قم وجود نداشته باشد؛ نکته دیگر آنکه قم، شهری بین المللی است که این موقعیت نیز به برکت انقلاب اسلامی است؛ امروزه طلاب 130 کشور مختلف در آن حضور داشته و تحصیل می کنند.

وی گفت: نکته دیگر آنکه در این شهر یک چراغ نورانی از مکتب اهل بیت(ع) حضور دارد؛ قم، شهر امامزادگان با محوریت حضرت معصومه(س) است؛ این چند شاخص سبب شده است که امروزه انسان های بسیاری را در خود جای داده است.

استاد حوزه  افزود: در موسسه کوتاه مدت المصطفی(ص) هزاران نفر تحصیل می کنند؛ فکر می کنم که هیچ کشوری در دنیا نیست که یک فارغ التحصیل از قم در آن وجود نداشته باشد؛ روزی در جزیره موریس یکی از طلاب المصطفی(ص) را مشغول به فعالیت دینی مشاهده کردیم؛ در حالی که به ظاهر از این جزیره کسی در المصطفی(ص) تحصیل نکرده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: جامعه قمی و جوان قمی هنوز جایگاه خود را به خوبی لمس نمی کنند؛ فرا استانی بودن و مهاجرپذیری نخبگانی برای این شهر بسیار مناسب می باشد؛ ولی تصور این است که هنوز مردم این شهر این مساله را به خوبی لمس نمی کنند؛ ولی این حس باید در دید مردم مشاهده شود.

امام جمعه قم ابراز کرد: قشر انقلابی باید به شکل جامع در عرصه های مختلف حضور یافته و به آسیب های کشور از جمله آسیب های کلان اجتماعی و فرهنگی برسند؛ واقعیت های خاص در قم، بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود؛ فاصله نسبی حوزه با بدنه مردم قم از مسائلی است که باید حل شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حق مردم است که از نزدیک در کنار نهاد روحانیت باشند؛ مساله بعدی شامل شاخصه ها و مسایل دینی است؛ شهر قم دارای 450 مسجد است؛ در حالی که این تعداد باید 1000 مسجد باشد؛ اقامه نماز صبح در مساجد قم نیز باید توسعه یابد.

وی گفت: مساله بعدی بحث مهاجرت است؛ البته مهاجرت پدیده بدی نیست؛ به شرطی است که این پدیده کاملا بررسی شود؛ اولین مهاجرت به قم، مهاجرت نخبگانی است که خوب است؛ ولی نوع دوم مهاجرت را می توانیم مهاجرت ناهمگن بنامیم؛ البته همه مردم شریف هستند؛ ولی این مهاجرت باید سیاست گذاری درستی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مسائل محیط زیست از مباحثی است که باید در خصوص قم به آن اشاره کرد؛ روحانیون باید در همه این مسائل ورود کنند؛ زیرا شهرسازی و محیط زیست از جمله ابعاد مختلف زندگی مردم است که باید در خصوص این شهر مقدس نگاه ویژه تری به آن داشت؛ قم باید نمونه یک شهر اسلامی باشد؛ در حال حاضر حدود 100 مدرسه حوزوی وجود دارد؛ در این میان تنها چند مدرسه با ساخت مناسبی فعال است؛ ولی طلاب در فضای نه چندان مناسبی تحصیل می کنند؛ ولی قطعا اگر یک زلزله نسبی در قم روی دهد اکثر این مدارس خراب می شوند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: نظام جامع آموزش های مهارتی و کارویژه های مدیریت حوزه و ... از جمله فعالیت هایی است که حوزه نسبت به آن اقدام کرده است و این پروژه ها با آغاز فعالیت قطعا شهر قم را نیز منتفع خواهد کرد و بسیاری از دغدغه های این حوزه حل خواهد شد؛ مسائلی چون زبان و هنر و علوم عقلی و... بسیار مهم است که قم ظرفیت بسیار بالایی در این عرصه دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: باید هیئتی اندیشه ورز از جوانان تشکیل شود که طرح کارگروه های تخصصی شورای جوانان را ایجاد کند و قطعا یک منظومه ای ایجاد کنند که بتواند تمام شئون قم را شامل شود؛ این جمع می تواند ترکیبی از جوانان، دانشجویان و طلبه باشد؛ البته باید سعی شود که از جوانانی استفاده شود که عرق قمی نیز داشته باشند.

وی گفت: در این بین مجموعه کارگروه ها از جمله محیط زیست و شهرسازی و مهاجرت و.... باید تشکیل شود و طرح های مختلف مرور شود؛ در این میان باید یک مجمع عمومی تشکیل شده و دبیرخانه و هیئت اندیشه ورز در کنار آن انجام شود؛ در این راستا می توان قم نمونه را نیز از دل همین کارگروه ها انجام شود.

گفتنی است در این نشست، نمایندگان حوزوی و دانشگاهی از تشکل انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم، جامعه جوانان متعهد اسلامی و قرارگاه فرهنگی شهید احمدی روشن به سخنرانی پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha