جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی ضمن برشمردن مولفه های قدرت و اقتدار نظام اسلامی ایران، جریان ۹ دی را یوم الله خواند و مایه اصلی آن را بصیرت آفرینی مقام معظم رهبری و ملت متدین دل داده به اباعبدالله(ع) دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، شب گذشته در همایش فصلی ائمه جماعات مساجد مشهد، در تالار آینه(ولایت) حرم مطهر رضوی به بحث اقتدار و مولفه های قدرت پرداخت و ابراز کرد: باید بدانیم که خداوند چه نعمتی عنایت کرده و قدردان آن باشیم.

وی با بیان اینکه در همه دنیا اقسام مولفه های قدرت وجود دارد، گفت: وابستگی به قدرت ها، برخورداری از کلاهک های هسته ای، ذخایر مادی و... از جمله مولفه های قدرت برای برخی از کشورهاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به مولفه های قدرت در ایران اشاره و خاطر نشان کرد: «ایمان و خداباوری» نخستین مولفه قدرت در ایران اسلامی است و آنچه قدرت واقعی محسوب می شود همین قدرت ذات مقدس حق تعالی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: رمز موفقیت رسول اکرم(ص) در رسالت خود تکیه بر خدا و امر به خشیت الهی و نترسیدن از غیر اوست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که مسئله تبلیغ دین و تاثیرگذاری در جامعه و نشانه گذاری برای اخلاق و عمل و رفتار مردم از سوی دشمن تهدید می شود و مستکبران نمی خواهند که دین در جامعه رشد یابد، اظهار کرد: به همین علت به رمز ایستادگی در برابر آن و بهره برداری از ظرف مقابله با تهدیدها که خشیت است، نیاز داریم.

دادستان کل ویژه روحانیت با اشاره به تهدیدهای فراوانی که امروز در کشور وجود دارد، گفت: این تهدیدها در گذشته به صورت نظامی بود اما امروزه هر داشته ای در کشور مورد تهدید است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امروز همه به داشتن بصریت موظف هستند و می بایست از نوع داشته های خود حفاظت کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز برخی در فضای مجازی به دنبال شبکه سازی و گردآوری افراد هستند، مسجد را شبکه ای اجتماعی، اثرگذار و پایدار خواند وآن را ظرفیتی برای بهره برداری دانست که باید از آن صیانت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: نقش تربیتی به عنوان احیاکننده تمایلات عالی انسانی بسیار مهم است که مربیان آن عالمان دین هستند.

فقه، مولفه مهم قدرت

وی، دومین مولفه قدرت در نظام اسلامی ایران را «فقه» برشمرد و بیان کرد: امروز آموزه های اهل بیت(ع) به عنوان مهمترین مولفه قدرت، جامعه ما را در برابر دیگران توانمند کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر توجه فضلا و روحانیون نسبت به مسائل مستحدثه، یادآور شد: بسیاری از توانمندی ها مبتنی بر فقه وجود داشته و دارد و از آنجا که امروز فقه در جامعه حکومت می کند، باید برای پاسخگویی به نیازهای پیش رو کار کرد.

فقیه جامع الشرایط، رمز اقتدار نظام

تولیت آستان قدس رضوی، سومین مولفه را نیز وجود «فقیه جامع الشرایط» در راس حکومت دانست و ابراز کرد: همگان معتقدند که رمز اقتدار و قدرت ایران به واسطه رهبری جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این مطلب که همه اموری مانند اعلام مواضع، اقدام، فعل و ترک فعل رهبری جامعه اسلامی بر اساس فقه اهل بیت(ع) می باشد، گفت: سنگ زیربنای همه اندیشه های امام راحل این جمله بود که عالم محضر خداست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این امر ارزشی است که سایر جوامع سایر جوامع دارا نمی باشند و به همین علت باید شاکر خداوند باشیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، رمز برون رفت از مشکلات را در گرو هدایت های بصیرت آفرین رهبری جامعه دانست و اظهار کرد: دشمن در اطراف کشورمان خیمه زده و هر روز فتنه می کند که اگر این رهبری نبود، به مشکلات فراوانی دچار می شدیم.

بصیرت و آمادگی مولفه های دیگر قدرت

وی روحیه ارزشمند و «بصیرت مردم» را چهارمین مولفه قدرت نظام اسلامی عنوان و با اشاره به مولفه های دیگری همچون «علم و فناوری»، «ابتکارها و توانایی جوانان»، خاطر نشان کرد: «روحیه آمادگی و خطرکردن برای مقاومت» در میان مردم نیز یکی دیگر از مولفه های مهم قدرت ایران اسلامی می باشد.

پیام اسلام ناب؛ نابودی آل سعود است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن در صدد توطئه است، اظهار کرد: هشت سال جنگ تحمیلی، ترور توسط منافقان، جریان های مختلف فتنه و... در دهه اول انقلاب اسلامی وجود داشت و در دهه دوم که دهه تثبیت است، نسبت به ناکارآمدی نظام تبلیغ کردند ولی انقلاب کارآمدی خود را نشان داد.

وی، توطئه دیگر دشمنان را مربوط به دهه سوم انقلاب اسلامی در زمینه نرسیدن پیام به سایر مردم دنیا عنوان کرد و گفت: در دهه چهارم که عدالت و پیشرفت نام گرفته، بیداری اسلامی به معنای «می خواهیم مسلمان زندگی کنیم»، اتفاق افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یادآور شد: بعد از جنگ جهانی اول و دوم و تشکیل دو قطب شرق و غرب و فروپاشی شوروی، استکبار تنها قدرت مزاحم خود را اسلام می دانست.  البته اسلام، به شکلی که در کشور سعودی وجود دارد، نیست و در واقع اولین پیام نمازی که اسلام و پیامبر(ص) بیان کرده اند، نابودی آل سعود است.

نهم دی، یوم الله است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نظام اسلامی پرچمدار اسلام ناب است، با اشاره به توطئه و فتنه در سال 88، گفت: آنها به طور رسمی از کسانی که کشور را به هم ریخته و شورش انجام می دادند، حمایت می کردند.

وی، اعلام تقلب را ظلم بزرگ و لایه دیگری از فتنه سال 88 عنوان و خاطر نشان کرد: پس از اینکه سندی مبنی بر تقلب ارائه نشد، آنان به خیابان ها ریختند و به نصایح پدرانه مقام معظم رهبری گوش ندادند.

تولیت آستان قدس رضوی، لایه سوم فتنه را ایجاد تردید در میان مردم درباره درستی انتخابات عنوان و خاطر نشان کرد: پس از این امر، کار به امور دیگر کشانده و به امام راحل اهانت کردند و سپس نسبت به ساحت مقدس اباعبدالله(ع) اهانت شد.

وی، جریان 9 دی را یوم الله خواند و با بیان اینکه مایه اصلی آن بصیرت آفرینی مقام معظم رهبری و ملت متدین دل داده به اباعبدالله(ع) است، و ابراز کرد: این روز باید همواره گرامی داشته شود و بر همه کسانی که در این عرصه نقش آفرین کردند، درود می فرستیم.

علما؛ منشاء معرفت افزایی

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، عالمان را منشا خدمات علم آفرین و معرفت افزایی دانست و گفت: تاریخ خراسان دارای عالمان و اندیشمندانی بوده که نقش بزرگی در تربیت شاگردان تاثیرگذار داشته اند.

تولیت آستان قدس رضوی، حضور ائمه جماعات مساجد را اجتماعی ارزشمند خواند و تلاش گران سنگ آنان را در سنگر مسجد، کار پیامبران دانست که باید این فعالیت و حضور را ارج نهاد.

برپایه این گزارش، در این مراسم که بیش از 1200 امام جماعت مسجدهای مشهد حضور داشتند، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به مناسبت های پیش رو، نسبت به یادآوری حماسه شهیدان و توجه مردم به مسائل روز در مساجد تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین وفائی ابراز امیدواری کرد: مجموعه عظیم ارتباط مردمی در مسجد به روزتر و پرنشاط تر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha