جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 403841
۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کتاب اخلاق گفت وگو

حوزه/ نوزدهمین کتاب گروه اخلاق و تربیت از گروه‌های فعال پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که توسط حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد حسین‌زاده به اتمام رسیده است، برای دومین بار به زیور چاپ آراسته شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» ،کتاب «اخلاق گفت‌و‌گو» در پنج فصل و طی ۲۰ گفتار به بیان مطالبی با عناوین ضرورت و کارکردهای گفت‌و‌گوی اخلاقی، انواع گفت‌و‌گو، ارکان گفت‌و‌گو، مبانی هستی‌شناسی، عدالت، انصاف، تقدیم دیگران بر خود، آسیب‍‌های رفتاری، آفات و آسیب‌های نفسانی و... می‌پردازد.

 در بخشی از کتاب «اخلاق گفت‌و‌گو» آمده است: موضوع گفتگو به عنوان فعل اختیاری آدمی مورد توجه دانش‌های گوناگونی قرار گرفته است. این مساله در مطالعات اخلاقی به منظور شناسایی اصول و ارزش‌های حاکم و بیان خطرات و آسیب‌های تهدیدکننده آن است. در این نوشتار، تلاش شده است مدل گفتگوی مطلوب و اثربخش را بر اساس چارچوب‌‎های اخلاقی و با توجه به منابع اخلاقی و متون دینی ارایه دهد. بر اساس یافته‌های این پژوهش مدل اخلاقی گفتگو بر پنج رکن: فراهم نمودن ارکان و پیش نیاز‌ها، توجه به مبانی و پیش فرض‌ها، نهادینه سازی اصول عام، رعایت ارزش‎‌ها و آداب و پرهیز از آفت‌ها و آسیب‌های اخلاقی گفتگو، استوار می‌شود.

 همچنین این کتاب در پایان برای تحقق اخلاق گفتگو در افراد و فرهنگ عمومی، به پیشنهاد راهکارهایی جهت تحقق گفت‌و‌گوی اخلاقی می‌پردازد که در ذیل می‌خوانیم:

* توجه به ضرورت و کارکرد مثبت گفتگوی اخلاقی

توجه به آثار شگرف و فراوان گفتگوی سالم و زیبنده در هویت، کمال و شکوفایی افراد و جامعه انسانی، می‌تواند انگیزه‌های انسان را در انجام چنین گفتگویی مضاعف سازد.

* توجه به پیش‌نیاز‌ها و زیرساخت‌های گفتگو

 گفتگوی مطلوب مبتنی بر پیش‌نیاز‌ها و الزاماتی است که گفتگو بر آن‌ها تکیه دارد. عدم توجه به این الزامات، آدمی را از دست‌یابی به گفتگوی اخلاقی ناکام می‌سازد.

* توجه به آسیب‌ها و آفات اخلاقی گفتگو

شناخت و توجه به آسیب‌های اخلاقی گفتگو نخستین شرط تحقق گفتگوی اخلاقی است.

*تقویت باورهای دینی و باورمندی به نظارت دایمی پروردگار

انگاره‌های دینی و اعتقاد به نظارت دایمی پروردگار و احساس حضور او، دگرگونی ژرفی در فکر، گفتار و رفتار آدمی ایجاد می‌کند و وی را وادار می‌سازد سخنان و رفتاری شایسه داشته باشند.

* ارتقا اخلاقی و رشد شخصیتی افراد

رشد و ارتقای شخصیت اخلاقی انسان، موجبات رعایت هنجار‌ها و ارزش‌های اجتماعی و از جمله اخلاق گفتگو را فراهم می‌آورد.

* آموزش و تمرین اصول و قواعد اخلاقی گفتگو

اخلاق گفتگو چونان دیگر امور اکتسابی، یادگرفتنی و آموختنی است، بنابراین، تحقق آداب گفتگو، نیازمند آموزش و یادگیری و سپس تمرین و تکرار است.

چاپ دوم کتاب «اخلاق گفت‌و‌گو» اثر حجت الاسلام و المسلمین  علی‌محمد حسین‌زاده، با قیمت ۳۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha