جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس مبارزه با افراطی گری- دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با بیان این که پدیده جهل و افراط گری به یکدیگر گره خورده اند، گفت: امروز با پدیده جهل دینی به فطرت انسانی، تاریخ و اهداف اسلام، رحمت الهی و جهل های متعدد دیگر مواجهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، امروز چهارشنبه 8 دی ماه در سخنانی در مراسم افتتاحیه «کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی» با بیان این که امتیاز این کنفرانس بررسی دانشیِ مسئله مقابله با افراط گری است، تاکید کرد: در این کنفرانس تلاش می شود از جنبه دانشی به پدیده افراط گری پرداخته شود و بر اساس منطق دینی افراط گری ناشی از جهل است.

عضو خبرگان رهبری افزود: پدیده جهل و افراط گری به یکدیگر گره خورده اند؛ هر جا جهل باشد، وضعیت اجتماعی و رفتاری جامعه، حالتی از افراط  و یا تفریط به خود می گیرد؛ ظهور و بروز افراط از تفریط بیشتر است، اما هردوی اینها ناشی از جهل است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: هر چقدر جهل ریشه های بیشتر و خاستگاه های مهم دینی گسترده تری داشته باشد، افراط ناشی از این جهل عمیق تر و بیشتر خواهد بود و افراط گری که امروز در منطقه شاهدیم ریشه های تاریخی، اجتماعی و روانشاسی را داراست و از مرزهای زمان و مکان گذشته و می تواند در آینده تخریب و منهدم کردن روابط را به وجود آورد.

وی با تاکید بر لزوم مقابله با جهل، گفت: امروز با پدیده جهل دینی به فطرت انسانی، تاریخ و اهداف اسلام، رحمت الهی و جهل های متعدد دیگر مواجهیم، بر همین اساس دانشگاه مذاهب اسلامی با همکاری برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه بغداد و پیام نور بر این تصمیم شدند تا سلسله همایش هایی را برگزار کنند؛ کنفرانس هایی که به دنبال نگاه دانشی به قضیه افراط گری باشد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه گفت: این کنفرانس نگاه تخصصی تک بعدی به مسئله افراط گری ندارد و در واقع تنها از موضع فقه به این قضیه نگاه نمی کند، بلکه باید نگاه جامعه شناختی به این مسئله داشته باشیم  و در جوامع متعدد و از خاستگاه روانشناسی و تاریخی آن را بررسی کنیم و مطالعه فقهی، کلامی، تفسیری داشته باشیم.

 وی با اشاره به برگزاری چند پیش نشست قبل از این کنفرانس، اظهار داشت: قبل از این، نشستهایی در بغداد، گرگان و ....برگزار شده و امیداوریم این کنفرانس بتواند زمینه وفاق اجتماعی در جهان اسلام را فراهم کند.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با تقدیر از دانشگاه بغداد، دانشگاه الزیتونه و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و در راس آن آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب و مشاور مقام معظم رهبری در جهان اسلام، گفت: نام آیت الله تسخیری با تقریب عجین شده است وی توفیقات بسیاری در این زمینه دارد و ایشان توانستند محبت اجتماعی را در روابط شیعه و سنی به وجود آورند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha