پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حداد عادل

حوزه/ غلامعلی حدادعادل با تاکید بر این که تمدنی دردنیا بدون تفکر عقلانی شکل نخواهدگرفت، گفت: زمینه های عقلانی در تمدن اسلامی وجود دارد و وظیفه ما گسترش این زمینه ها در جامعه است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر غلامعلی حدادعادل، امروز در همایش تاثیر علوم عقلی برتمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های تبلیغات اسلامی مشهد برگزارشد گفت:خوشبختانه توجه به فلسفه غربی در حوزه ها بیشتر از قبل صورت گرفته است و مانند فلسفه اسلامی خوانده می شود.
 
عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:حوزه های علمیه باید بدون شتاب زدگی و غرب زدگی، عمق فلسفه غربی را درک کنند.
 
 وی در خصوص فلسفه اسلامی و راه های پیش روی فلسفه اسلامی ابراز داشت: بعد از این که توانستیم فلسفه را به خوبی بشناسیم، باید ابواب فلسفه تطبیقی را بگشاییم و این که ملاصدرا پس از سال ها حاصل تجربه مکتب ها را ترکیب می کند وفلسفه ی متعالیه ای را بنا می کند دستاورد کمی برای فلسفه اسلامی نیست.
 
حدادعادل به اهمیت فلسفه برای اساتیدی چون شهید مطهری اشاره و عنوان داشت: استاد شهیدمطهری اصالت وجود را حس می کرد و حضور و اصالت وحدت را در تمام وجود خود احساس می کرد.
 
رئیس فرهنگستان علوم و ادب فارسی گفت: بنده اطمینان دارم تحولات آشکارشده و تخصص ای تازه درکنارفلسفه سنتی رخ می دهد و این نگاه 40ساله که به برکت انقلاب شروع شده است تحول عظیمی را به وجود می آورد.
 
وی به اهمیت فلسفه برای امام خمینی اشاره و تصریح کرد: امام(ره) قبل از این که یک رهبرسیاسی باشد، یک استادفلسفه بوده و این تفکرایشان در نامه امام به گورباچف نمایانگربوده است.
 
حداد عادل در پایان سخنان خود افزود: تمدنی در دنیا بدون تفکر عقلانی به وجود نخواهد آمد و این زمینه های عقلانی که در فلسفه اسلامی وجود دارد به ما وظیفه گسترش فلسفه اسلامی درسطح جامعه را گوشزد می کند.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha