جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدهادی میلانی -۱/ حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد

حوزه/ مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با بیان این که معمولا یک یا دو وجه از وجوه شخصیت های بزرگ بر وجوه دیگر سایه می افکند، گفت: آیت الله العظمی میلانی همچنان که فقیهی بزرگ و اصولی عظیم الشانی هستند، مفسر جلیل القدری هم هستند و متاسفانه آثار تفسیری ایشان غیر از تفسیر سوره تغابن و جمعه در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد امروز در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله العظمی میلانی فقیه جلیل القدر، مفسر بزرگ دردآشنا و زمان شناس، اصولی ژرف اندیش و مرزبان سترگ اندیشه اسلامی بود.

وی تصریح کرد: آیت الله العظمی میلانی بر صدها فاضل و عالم حوزه های علمیه حق حیات علمی، معنوی و فکری دارند.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی مدرسه پیشرو و نقش آفرینی را مدیریت می کردند، گفت: مشخص نشد طرح آموزشی آیت الله العظمی میلانی، ابتکار ذهنی ایشان بود یا از جایی الهام گرفته بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد با اشاره به اینکه هنوز گزارش دقیق، گسترده و جزئی از آنچه که در مدرسه آیت الله العظمی میلانی اجرایی می شد وجود ندارد، گفت: امیدوارم روزی پژوهش میدانی شود که آن مدرسه چه دستاوردهایی داشته است و دانش آموختگان آن مدرسه در ایران و خارج از کشور به ایفای چه نقش هایی پرداخته اند.

وی تصریح کرد: آن مدرسه در دهه چهل و پنجاه دارای دروس تفسیر، تاریخ، رجال، حفظ قرآن، ریاضیات، زبان انگلیسی و برای طلبه های سال نخست نویسندگی و قلم داشت.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با بیان اینکه معمولا یک یا دو وجه از وجوه شخصیت های بزرگ بر وجوه دیگر سایه می افکند، گفت: آیت الله العظمی میلانی همچنان که فقیهی بزرگ و اصولی عظیم الشانی هستند، مفسر جلیل القدری هم هستند و متاسفانه آثار تفسیری ایشان غیر از تفسیر سوره تغابن و جمعه در دست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد افزود: وقتی تفسیر این دو سوره را خدمت علامه طباطبایی(ره) بردند، ایشان تصریح کرد این اثر جزئی از شخصیت تفسیری مرحوم میلانی را هم نشان نمی دهد اما ارزش چاپ دارد و منتشر کنید.

وی با بیان اینکه پژوهش های مرتبط با قرآن شامل دو بخش علوم قرآنی و تفسیری است؛ اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی میلانی در بحث های علوم قرآنی اثر مستقلی ندارد، اما پاسخ مفصلی در نامه "پروفسور احمدعلی" مترجم شیعی قرآن به زبان انگلیسی مرقوم فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد تصریح کرد: بخشی از این پاسخ مربوط به جایگاه و عظمت قرآن و بخش دیگری درباره تحریف ناپذیری قرآن کریم است که استدلال قرآنی و روایی فرمودند.

وی افزود: از عملیات تفسیری آیت الله العظمی میلانی در این دو سوره مشخص است که جمع قرآن را فی الجمله و حتی ترتیبش را از آن پیامبراکرم(ص) می دانند.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با اشاره به اینکه برخی از عالمان بزرگوار ما هم "ترتیب آیات را در سوره ها" و "هم سوره ها را در قرآن" توقیفی می دانند، گفت: مرحوم آیت الله العظمی خویی نیز با استدلال خاص خود این گونه بودند؛ رویکرد ایشان حالت اصولی دارد و روایات را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که دلالت بر جمع نمی تواند بکند اما آنچه در بیان آیت الله العظمی بروجردی در نهایت اختصار وجود دارد، این است که تمام روایات دلالت کننده به جمع قرآن بعد از پیامبراکرم(ص) که نشان می دهد از آن خلفا بوده، از اساس جعل است.   

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد افزود: در تحقیقات انجام شده، مشخص شد تمام روایات جمعی که دلالت می کند قرآن بعد از پیامبراکرم(ص) جمع شده و ترتیب یافته، به شخص غیرقابل قبولی منتهی می شود و اطلاعات این شخص پایه ندارد. 

وی تصریح کرد: جمع و ترتیب "آیه ها در سوره ها" و "سوره ها در کل قرآن" از آن رسول خدا و براساس وحی الهی است.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با اشاره به اینکه آیت الله العظمی میلانی معتقد بود روایات تحریف نمای قرآن، مجعول و ضعیف هستند، گفت: تطور مفاهیم و واژگان گاهی مهم است که بی توجهی ما می تواند مشکل ساز باشد، بسیاری از مسائلی که بیان می شود تحریف نمایی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد در پایان با اشاره به قیاس تفسیر سوره تغابن و جمعه مرحوم آیت الله العظمی میلانی با بیست تفسیر دیگر از علمای شیعه و سنی، گفت: این تفسیر بسیار مختصر و دقیق است و به نظر بنده از دیگر تفاسیر بررسی شده، برتر بود.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha