پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اختتامیه دوره آموزشی وحدت اسلامی در زیمبابوه با حضور حجت الاسلام مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی

حوزه / آئین اختتامیه دوره آشنایی با مبانی وحدت اسلامی در شهر حراره زیمباوه برگزار شد. در این آئین، که وزیر فرهنگ زیمبابوه و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی حضور داشتند، از موسوعه السنة النبویة اثر پژوهشگاه مطالعات تقریبی، رونمایی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، امروز آئین اختتامیه دوره آشنایی با مبانی وحدت اسلامی در شهر حراره زیمباوه برگزار شد.

در این آئین، که وزیر فرهنگ زیمبابوه و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی حضور داشتند، از موسوعه السنة النبویة که اثر پژوهشگاه مطالعات تقریبی و حاوی احادیث مشترک مذاهب اسلامی درباره سیره پیامبر است، رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی توجه به وحدت اسلامی را از راهبردهای اساسی برای امت اسلامی برشمرد و با اشاره به مبانی قرآنیِ وحدت گفت: همچنانکه قران کریم می فرماید « واعتصموا بحبل الله جميعاً ولاتفرقوا» همه باید بر ریسمان الهی چنگ بزنیم و از تفرقه بپرهیزیم.

وی افزود: همگان باید زیر سایه اسلام، پیامبر(ص) و قرآن گرد هم بیاییم و با تکیه بر مشترکات، به وحدت برسیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: مشترکات بین مذاهب اسلامی بسیار زیاد و نقاط افتراق بسیار کم است اما عده ای صرفا به اختلافات دامن می زنند و در سطح جهان اسلام فتنه انگیزی می کنند.

افراط گرایی، با هدف جلوگیری از رشد اسلام ایجاد شده است

وی از پدیده شوم تکفیر و افراط گرایی به عنوان بلای جان جامعه اسلامی یادکرد و گفت: در دهه های اخیر، شاهد رشد روزافزون اسلام در نقاط مختلف جهان بوده ایم و پدیده افراط گرایی و تکفیر، با هدف جلوگیری از رشد اسلام ایجاد شده است و تلاش دارد تا نسبت به اسلام نفرت ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه به توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به مقوله وحدت اشاره و خاطر نشان کرد: در ایران ، نهاد مجمع تقریب مذاهب اسلامی رسما مناسبات مربوط به وحدت اسلامی را در سطح کشور ، منطقه و جهان دنبال می کند و با توجه به تاکیدات امام و رهبر معظم انقلاب، شاهد سطح وسیعی از همدلی و برادری میان مردم ایران از ادیان، مذاهب و قومیت های گوناگون هستیم.

وی گفت: ایران از کشورهایی است که پیروان همه ادیان و مذاهب در آن آزادانه فعالیت دارند و در مهمترین نهادهای تصمیم گیری و قانونگذاری کشور راه می یابند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی موسوعه السنة النبویه را که به همت این پژوهشگاه تدوین و گردآوری شده است مورد اشاره قرار داد و گفت: در این موسوعه، احادیث مشترک شیعه و سنی در خصوص سیره و سنت پیامبر(ص) گردآوری شده است و همین موسوعه، یکی از نشانه های اهتمام جمهوری اسلام ایران به مقوله وحدت اسلامی است زیرا در این موسوعه تلاش شده است تا به صورت عادلانه، نگاه و رویکرد همه مذاهب را گزارش دهد.

یادآور می شود در دوره آموزشی وحدت اسلامی که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی(وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) و هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه برگزار شد، 30 تن از شیوخ شیعه، سنی و صوفی شرکت کردند و حجت الاسلام یحیی جهانگیری، دانش آموخته حوزه علمیه قم و از مبلغان فعال در عرصه بین الملل در این دوره آموزشی به تدریس مبانی وحدت اسلامی اهتمام داشت.

مهمترین موضوعات و محورهایی که از سوی حجت الاسلام جهانگیری مطرح شد عبارت بودند از : مبانی و مشترکات وحدت پیامبر در منابع فریقین ، مشترکات مذاهب فقهی اسلامی ، اهل بیت در صحاح سته ، خطر جریان های تکفیری و آشنایی با پیشگامان جریان های تکفیری.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha