جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله گرامی

حوزه/ استاد حوزه گفت: ساختمان و معماری ارتباط مستقیم با فرهنگ و تمدن اسلامی دارد؛ برای اینکه بتوانیم روابط با کشورها را حفظ کنیم، ابتدا باید تاریخ کشور را حفظ کرد و شناخت از آن داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد علی گرامی امروز در دیدار رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان این که در موضوع میراث فرهنگی نقایص زیاد است گفت: معماری و سبک شهرسازی در ارتباط با  فلسفه معماری اسلامی است گفت: متاسفانه نتوانستیم معماری اسلامی و فلسفی را حفظ کنیم و به راحتی  برای ساختن بنای جدید از ساختمان قدیمی که دلیل بر فلسفه اسلامی است می گذریم.

عضو جامعه مدرسین افزود: اما اروپایی ها برای حفظ تمدن و تاریخ خود به هیچ وجه حاضر نمی شوند، ساختمان قدیمی را تخریب و بنای جدیدی بسازند،  چون ساختن بنای جدید را در حقیقت تخریب تاریخ  و تمدن خود می دادند.

 وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره  چرایی نام گذاری  خیابان مثلا« چهارمردان» در قم را نداریم  در حالی که اطلاعات درست از آن می تواند انسان  را به فرهنگ غنی و تاریخ کهن ایران اسلامی پیوند زند، افزود:  معماری هر کشوری نمایشگر دید فلسفه و الهی و اسلامی و تمدن آن کشور است و لازم است آن را حفظ کرد.

استاد حوزه عنوان کرد: ساختمان، ارتباط مستقیم با فرهنگ و تمدن اسلامی دارد و تاریخ هر ملتی ارتباط مستقیم با فرهنگ هر ملتی دارد  و برای این که  بتوانیم روابط با کشورها را حفظ کنیم، ابتدا باید تاریخ کشور را حفظ کرد و شناخت از آن داشت.

آیت الله گرامی گفت: خیلی از بناهای تاریخی در قم وجود دارد که اطلاعاتی از آن ها وجود ندارد  و همچنین نتوانستیم آن بناها را برای احیای سطح فرهنگ اسلامی ایرانی حفظ  کنیم.

عضو جامعه مدرسین افزود: باید سعی شود در ورودی اماکن تاریخی و مذهبی تابلوهایی نصب شود تا همگان بدانند چه شخصیتی در اینجا مدفون و چگونه به شهادت رسیده  و به این مکان آمده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha