سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه اگر جامعه ای بصیرت نداشته باشد، به انحطاط و بدبختی کشیده می شود، گفت: منظور از بصیرت آگاهی دادن نیست، بلکه بصیرت به معنای قدرت تحلیل پیدا کردن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه سخنرانی و بیان معارف دینی حرم مطهر رضوی که با موضوع «بصیرت و بصیرت افزایی» در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین عنوان بصیرت از منظر قرآن کریم پرداخت.

مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه از ویژگی های بصیرت را آینده نگری دانست و افزود: افراد با بصیرت به وسیله تحلیل های منطقی و صحیح خود، نه تنها قادر به حل مسائل زمان خود  هستند، بلکه از خطرات آینده نیز پیشگیری می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره چگونه به دست آوردن بصیرت اظهار کرد: در آیات شریفه قرآن کریم آمده است کسی که تقوا الهی را پیشه کند، خداوند به او بصیرت و بینش عطا می کند تا قدرت تشخیص خوب و بد را پیدا کند.

وی آگاهی بخشی و حکمت را از جمله رسالت های انبیای الهی برشمرد و عنوان کرد: حکمت همان بصیرت است و فردی که دارای حکمت باشد، ذیل فرمایشات خداوند و ائمه اطهار(ع) سخن می گوید.

سخنران حرم مطهر رضوی از ویژگی های قرآن کریم را بصیرت دهندگی دانست و گفت: برخی گمان می کنند که تقوا منحصر به امور عبادی و دینی است، در صورتی که اگر کسی در کنار انجام فرایض دینی، بصیرت نداشته باشد، تقوا ندارد. حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: ارزش و عظمت انسان ها به بصیرت و معرفت آن ها بستگی دارد، لذا هر انسانی که از بصیرت بیشتر و کامل تری برخوردار باشد، به همان میزان از ارزش، عظمت و شخصیت والای انسانی بهره مند است.

حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: از منظر دین، نابینای حقیقی افرادی هستند که فاقد بصیرت و بینش عملی، عقلی و دینی باشند، لذا اگر جامعه ای بصیرت نداشت به انحطاط و بدبختی کشیده می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha