پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدارهای حضرت آیت الله محفوظی با مراجع عراق

اختصاصی خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله عباس محفوظی از علمای حوزه علمیه قم در سفری به کشور عراق ضمن زیارت ائمه معصومین(ع) در عتبات عالیات با مراجع تقلید شیعه، حضرات آیات سیستانی، حکیم، فیاض و بشیر نجفی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضور در بیت حضرت آیت الله سیستانی یکی از این دیدارها بود که ایشان ضمن خوش آمدگویی و آرزوی قبولی زیارات خطاب به حضرت آیت الله محفوظی، اظهار داشتند: ان شاء الله منش، رفتار و سلوک آیت الله محفوظی برای حوزه های علمیه نافع باشد و طلاب جوان از آن سرمشق و الگو بگیرند.

*انتقاد از زندگی اعیانی

حضرت آیت الله سیستانی در ادامه این دیدار ضمن انتقاد از حرکت طلاب جوان به سمت زندگی اعیانی، خاطرنشان ساختند: ما در مدرسه علمیه فیضیه که کمبود امکانات داشت، تحصیل کرده و به همراه هم حجره ای ام با سماور حلبی که امروز فکر نمی کنم در ایران باشد، به زحمت چای درست می کردیم.

معظم له در پاسخ به سئوال یکی از همراهان حضرت آیت الله محفوظی که آیا شما فلسفه را خدمت مرحوم «إیسی» خوانده اید و امروز هم خواندن آن را جایز می دانید یا خیر؟ تصریح کردند: بله؛ بنده شوارق و مقداری از اسفار را خدمت مرحوم إیسی خواندم؛ البته ایشان در ابتدا مشهور نبودند؛ بلکه بعدها معروف شدند؛ همچنان که صاحب معالم در مقدمه این کتاب آورده که باید علم منطق خوانده شود که لازمه اعتقادات است و در علم کلام مدخلیت دارد.

*تحصیل فلسفه؛ آری یا خیر!!

حضرت آیت الله سیستانی ادامه دادند: اما اینکه آیا امروز طلاب فلسفه بخوانند یا خیر؟ بنده را در نفی یا اثبات قرار ندهید؛ ولی خود آقایان قم و حوزه علمیه قم می دانستند که چه مقدار برای طلاب مفید است و چه مقدار را نخوانند.

حضرت آیت الله سیستانی اظهار داشتند: شخص آقای اعرافی که تازه مدیر حوزه های علمیه شده و می دانم که آقا (مقام معظم رهبری) تذکراتی را نیز برای ایشان نوشته اند، خوب است ایشان نظر بدهند چه بخوانند و چه نخوانند.

ایشان ابراز داشتند: امروز حوزه علمیه همانند نهال است و متأسفانه اشخاصی که استعداد خوبی داشته و می توانند برای آینده حوزه مفید باشند، جذب نهادها و مؤسسات شده و هدر می روند.

حضرت آیت الله سیستانی با گرامی داشت یاد و خاطره اساتید عرفانی، همچون آیت الله میرزا حسینقلی همدانی، ملا فتحعلی سلطان آبادی، سید جمال الدین گلپایگانی و سید احمد کربلایی، خاطرنشان ساختند: بنده 67 سال قبل وارد نجف شده و سید جمال الدین گلپایگانی حال مساعدی نداشت که بخواهد تدریس کند؛ ولی به محضر او رسیده؛ ایشان را دیده و دارای مقامات و کمالات بوده است.

پس از سخنان حضرت آیت الله سیستانی، حضرت آیت الله محفوظی گفتند: آیا حوزه امروز در نجف و قم می تواند مثل ملا فتحعلی سلطان آبادی، ملا حسینقلی و سید احمد کربلایی تحویل دهد؟ همین ملا فتحعلی سلطان آبادی وقتی عده ای از علمای اصفهان به محضر او رسیدند که بروند خدمت میرزای شیرازی در سامرا، «ملافتحعلی گفت؛ شما از اصفهان آمده اید و می خواهید نامه به محضر میرزا ببرید و محتوای نامه ای که در جیب شماست، این مطالب است» علمای اصفهان تعجب کرده که نامه را تمام و کمال بدون دیدن، خوانده است.

حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به این سوال حضرت آیت الله محفوظی بیان داشتند: ان شاءالله طلاب حوزه های علمیه به برکت وجود امثال حضرتعالی دارای معنویت و اخلاق عملی شوند.

ایشان اظهار داشتند: بنده به حوزه های علمیه و مشکلات آنان اشراف کامل داشته و مطلع هستم که طلاب به چه مقدار مشکل داشته و کارهایی را برای مسکن و درمان طلاب در قم انجام داده ام.

*یک ریال از وجوهات ایران را قبول نمی کنم

حضرت آیت الله سیستانی با بیان این مطلب که بنده حتی یک ریال وجوهات از ایران را قبول نکرده و حتی پول نیز برای آنان می فرستم، ابراز داشتند: وجوهات ایران با کمک آقا سید جواد شهرستانی برای امور حوزه ها، مشکلات آنان و مستمندان می رسد و بنده به این امور رسیدگی و اهتمام دارم.

*برای مردم عراق دعا کنید

معظم له پس از طلب دعا از سوی حضرت آیت الله محفوظی، خاطرنشان ساختند: بنده محتاج تر از شما به دعا هستم؛ چراکه وضع مردم عراق با این مشکلاتی که داعش به وجود آورده، فراوان است؛ این افراد می خواستند کل شیعیان عراق را نابود کنند که پس از فتوای بنده، حشدالشعبی که اصلا در عراق وجود نداشت، به وجود آمد که صبح، فتوایی به بسیج مردمی برای مبارزه با داعش دادم و قریب به دو میلیون نفر از مردم تا غروب با همان اسلحه کمری فقط برای حرم عسکریین در سامرا بسیج شدند و خانواده های بسیاری در این راه شهید شده و عده ای از علما و روحانیون نیز به شهادت رسیدند که الان برای خانواده های آنان کمک، رسیدگی و اهتمام داریم؛ امروز خانواده هایی را در عراق داریم که بچه شیرخوار داشته و سرپرست خود را از دست داده اند.

گفتنی است؛ دعا برای سلامتی حضرت آیت الله محفوظی و حوزه های علمیه؛ مخصوصا قم و نجف و همچنین اهدای انگشتر درّ نجف از سوی آیت الله سیستانی به میهمان خود پایان بخش این دیدار بود.

*دیدار با حضرت آیت الله حکیم

بر پایه این گزارش دیدار با حضرت آیت الله سید سعید حکیم، از دیگر برنامه های حضرت آیت الله محفوظی بود که صبح روز چهارشنبه، هشتم دی ماه انجام شد.

حضرت آیت الله حکیم پس از اطلاع از اینکه حضرت آیت الله محفوظی از شاگردان شیخ حسین حلی، میرزا عبدالهادی شیرازی، آیت الله العظمی حکیم و میرزا باقر زنجانی است، ضمن تعجب، از مقام علمی و اخلاقی شیخ حسین حلی تجلیل کردند و گفتند: تقریرات درس شیخ حسین حلی از فقه و اصول به چاپ رسیده و ایشان با اینکه عظمت و علمیت فوق العاده داشته است، حاضر به انتشار رساله عملیه نشده و جذب شورای استفتاء آیت الله العظمی حکیم شده بود.

*دیدار با حضرت آیت الله بشیر نجفی

حضور در بیت حضرت آیت الله بشیر نجفی، برنامه دیگر حضرت آیت الله محفوظی بود که با برخورد گرم و صمیمی این دو عالم ربانی آغاز شد.

ایشان ضمن اطلاع از اساتید حضرت آیت الله محفوظی، ابراز داشتند: سید عبدالهادی شیرازی و شیخ حسین حلی از مقام علمی بالایی برخوردار بوده و ایشان از نظر علم و اخلاق، شخصیتی زاهد بودند.

*دیدار با حضرت آیت الله فیاض

دیدار با حضرت آیت الله فیاض پایان بخش دیدارهای آیت الله محفوظی بود که حضرت حضرت آیت الله فیاض خطاب به حضرت آیت الله محفوظی گفتند: بنده از اساتید شما فقط میرزا باقر زنجانی را درک کرده ام و مقداری نزد ایشان درس خوانده ام.

*قرائت هزار قل هو الله در نماز!

حضرت آیت الله فیاض ضمن تجلیل از مقام علمی محقق اصفهانی معروف به «کمپانی»، خاطرنشان ساختند: آیت الله العظمی خویی نیز از شاگردان ایشان بوده و خود مرحوم خویی می فرمود: مرحوم کمپانی کرارا نماز با هزار «قل هوالله» خوانده است؛ ولی آقای خویی گفته بود بنده یکبار خواندم دیدم پاهایم خشک شده و دیگر نخواندم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • afa IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    0 0
    با سلام و خسته نباشید: حرف مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سیستانی در مورد اینکه طلاب نباید در ارگانها و مراکز دیگر مشغول کار باشند . درست است . ولی وقتی که تورم و شهریه کم کفاف زندگی روزمره را نمی دهد و همچنین با این اجاره خانه های زیاد و پیش پول زیاد و همچنین در هر خانه 2 یا 3 نفر که مدارک عالی هم دارند ولی بیکار هستند . لذا طلبه مجبور می شود در یک ارگان نیمه وقت یا دو یا سه ساعت کار کند تا کمک خرجی باشد . انشاء الله که مسئولین برای اشتغال جوانان و کسانی که خانه و زندگی ندارند . فکر و اندیشه جدی نمایند . با تشکر فراوان
  • 3 IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    0 0
    اول نسبت استعداد و تقوا را معلوم کنید ایا عموم من وجه است یامطلق؟ اگر شما هم من وجه میدانید ودر صدد استفاده از مستعدین هستید باید خواسته هایشان را تامین کنیدتا بمانند تازه اگر بیزاری از فقر و سختی را غیرتقوا بدانیم.