پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جشنواره مردمی فیلم عمار

حوزه/ ترویج شعارهای انقلاب اسلامی ایران، کمک به بصیرت افزایی جامعه و نیز حماسه هایی مانند ۹دی باید در سینما و تلویزیون ما انعکاس کیفی و کمی بیشتری پیدا نماید.

حمید بهمنی کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه موضوعاتی چون حماسه 9 دی و بصیرت انقلابی در سینما و تلویزیون اظهار کرد: در هر جامعه ای مناسبت هایی وجود دارد که بسیار اثرگذار بوده و تا سال ها تاثیر آن در جامعه باقی می ماند، حماسه  9 دی نیز یکی از این رویدادهای مهم است که ما از آن به نام حماسه یاد می کنیم. دلیل مان نیز برای حماسه نامیدن، این است که تمام ملت ایران در به وجود آوردن آن دخیل بودند. برای همین باید دید آیا سینما و تلویزیون توانسته به شکل مناسب به این موضوع توجه کنند؟ جواب این سوال متاسفانه خیر است، زیرا در هر دو حوزه، با کم کارهای آشکاری مواجه هستیم.

* فاکتور اصلی در تولیدات سینما و تلویزیون پای بندی به ولایت باشد

وی افزود: تلویزیون به واسطه جنس و ساختاری که دارد، در قالب برنامه های گزارش محور یا آرشیوی به این موضوع می پردازد، شاید این دست تولیدات در افشا کردن زوایای پنهان فتنه 88 تا حدودی موفق باشند، اما تاثیراتی که یک فیلم خوب و سریال فاخر می تواند داشته باشد را ندارند، البته قبول دارم کار  کردن در این حوزه دشوار است، چون باید تمامی جریانات فکری را راضی نگاه داشت، اما این مسئله توجیهی برای کم کاری در این زمینه نیست. مطلب دیگر این که ما تنها یک اصل در نظام اسلامی داریم که فاکتور اصلی است، آن هم پای بندی به ولایت می باشد، پس اگر فیلمسازی در این راستا قدم بردارد، دیگر نباید از حاشیه های احتمالی بترسد.

* عکس العمل منفی جریان های مخالف برای روشنگری مردم

بهمنی اضافه کرد: سینما طی 7 سالی که از حماسه 9 دی می گذرد، دو فیلم سینمایی با نام های «پایان نامه» و «قلاده های طلا» تولید کرده که در آنها به بحث فتنه به صورت مستقیم توجه شده، البته در فیلم «اخراجی ها 3» نیز به نوعی به این موضوع پرداخته شده بود، اما هیچ گاه این کارها فرصت خودنمایی پیدا نکردند، زیرا جریان های مخالف همیشه نسبت به این تولیدات عکس العمل منفی از خود نشان می دهند و نمی خواهند مردم روشنگری لازم را در این حوزه داشته باشند.

* ضرورت حمایت از جشنواره مردمی عمار

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با بیان این که جشنواره مردمی عمار اقدامی در جهت اشاعه مفاهیم ولایی است، گفت: در شرایط موجود سینما که جریان های روشنفکری قالب هستند، جشنواره هایی با عنوان «عمار» ایجاد شد که این روزها هفتمین دوره خود را پشت سر می گذارد. در این رویداد سینمایی موضوعاتی چون فتنه 88 و حماسه 9 دی از بخش های اصلی هستند، هرچند اخیراً مدافعان حرم نیز به عنوان محور در کارها مد نظر قرار می گیرد، بنابراین باید به این جشنواره نگاهی ارزشمند داشت و از آن حمایت کرد، اتفاقی که متاسفانه از سوی جریان قالب سینما رخ نمی دهد.

بهمنی افزود: با نگاه به مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در دوره های گذشته، به خوبی متوجه تفاوت آن با دیگر فستیوال های سینمایی کشورمان می شویم. در این رویداد، اصل مهم، پابندی به ارزش های اسلامی است. لذا ارزش هایی چون حجاب ویژگی بارز جشنواره عمار هستند، درصورتی که در جشنواره هایی چون فجر با پهن کردن فرش قرمز، سبک پوشش غربی تبلیغ می شود؟ نکته دیگری که دوست دارم به آن تاکید کنم، نگاه و حمایت جشنواره از فیلمسازان جوان است، زیرا در این رویداد به فیلمسازان متعهدی که کمتر فرصت خودنمایی دارند، این امکان داده می شود تا کارهای خود را به نمایش گذاشته و در جمعی دغدغه مند کارهایشان به نقد گذاشته می شود، تا نقاط ضعف و قوت آن شناخته گردد.

* عدم استقبال عوامل سینمای حرفه ای از عمار!

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» بیان کرد: در جشنواره عمار کارگاه هایی نیز برگزار می شود که در هر کدام به نوعی به موضوعات انقلابی پرداخته می شود. این کارگاه ها علاوه بر جذب فیلمسازان جوان، مورد توجه علاقه مندان سینما نیز واقع می شود. برای همین معمولاً این جلسه ها با استقبال خوبی مواجه می شود، اما یک نکته را نباید در این زمینه فراموش کرد، آن هم این که با وجود استقبالی که جریان متدین سینما از این جشنواره می کنند، عوامل سینمای حرفه ای کمتر در این رویداد حضور پیدا می کند، که به نظرم جای سوال دارد؟

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: درباره کارکرد بین المللی جشنواره هم می توان اظهار نظر کرد، البته این رویداد هنوز بخش بین المللی ندارد، اما کارکرد ببن المللی آن کاملاً حس می شود. برای مثال حضور اندیشمندان غربی در این جشنواره نشان می دهد نام جشنواره عمار به خارج از مرزها نیز رسیده، البته برخی از هجمه هایی که از سوی شبکه های معاند در ماهواره نسبت به این جشنواره می شود، خود گواه بارزی برای موفقیت آن است، چون مخالفت شبکه های ماهواره ای نشان می دهد جشنواره عمار در پرداختن به آرمان های مورد نظرش، موفق بوده است.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: سینمای ایران بیش از هر چیزی نیازمند توجه به موضوعات انقلابی است، زیرا حضور پرقدرت کشورمان در منطقه، باید با صلابت در فیلم هایمان هم تصویر شود؛ تاتمام دنیا بدانند ایران اسلامی با تکیه بر پرچم ولایت و اهل بیت(علیه السلام)، راه افتخار در جهان را پیش گرفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha