پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
واعظان سلفی، دلیل اصلی گسترش تروریسم در آسیا

حوزه/ به گفته یک متخصص ضدتروریسم، ترویج کنندگان ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه و سلفی، آزادانه در مراکز مذهبی شرق آسیا به تبلیغ نفرت پرداخته و تا زمانی که جلوی آن‌ها گرفته نشود، مبارزه نظامی با داعش بی‌فایده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یک متخصص ضدتروریسم و استاد دانشگاه در مالزی، مشکل و دلیل اصلی گرویدن جوانان به گروه‌های تروریستی را در این کشور، ترویج کنندگان ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه دانست و از مقامات مذهبی فدرال و ایالتی مالزی خواست تا به جای اینکه تنها به فکر تقویت قوای نظامی باشند، در عوض با واعظان مذهبی سلفی مبارزه کنند.

بالاکریشان سوپای از دانشگاه مالزی گفت: مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرایی کار ساده‌ای نیست، اما قابل انجام است و مقامات مذهبی باید در این باره بیشتر کوشا باشند.

وی افزود: تا زمانی که مسئولین و سازمان‌های مذهبی در مالزی نقش‌شان را در مبارزه با ایدئولوژی سلفی نادیده‌ بگیرند، داعش همچنان تهدیدی دائمی و قابل توجه برای ما باقی می‌ماند. ایدئولوژی افراط‌گرای سلفیت همیشه مسئله‌ساز بوده است.

تبلیغ آزادانه افراط‌گرایی در اماکن مذهبی

این متخصص ضدتروریسم در مالزی در ادامه گفت: برای مثال به روند یکی دو دهه دوران طالبان نگاه کنید. این نوع ایدئولوژی در مناطقی مانند چچن، آسیای میانه، پاکستان، اندونزی و جنوب تایلند در حال گسترش است و احتمال بروز حملات تروریستی را در این مناطق زیاد کرده، این درحالی است که این ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه اغلب آزادانه در اماکن مذهبی ما تبلیغ و وعظ می‌شوند. در همه ادیان گرایش به ترویج نفرت وجود دارد و اسلام نیز از این مسئله مستثنی نیست. به همین سبب نیز این سخنرانی‌های مذهبی و سخنرانان آنان باید تحت نظارت باشند.

وی همچنین در پایان از مقامات مذهبی مالزی خواست فتواهایی در منع سخنرانی و وعظ های نفرتی و افراطی ارائه دهند و این گونه موعظه‌ها را حرام اعلام کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha