سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

حوزه/ متأسفانه برخی به دليل شدت محبت نسبت به معبود بی‌همتا گاهي پا را فراتر از محدوده قوانين الهي مي‌گذارند، دچار افراط مي‌شوند، در صورتی که این تندروی، وسوسه شیطان است و خداوند در قرآن کریم از این کار نهی فرموده است.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

لاَ تُحَرِّمُواْ طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَکُمْ  مائده/87

چیزهای پاکیزه‌ای را که خداوند برای شما حلال کرده، حرام نکنید

آینه:

حکایت؛ یکی از شاگردان برجسته میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل می‌کرد:  در شبی از شب‌های ماه رمضان برای کاری بیرون شهر رفته بودم دیدم عده‌ای از جوان‌ها و چند نفر از اهل علم برای تفریح و گردش در ماه مبارک بیرون شهر رفته بودند، این منظره بر من ناگوار آمد.
 
روز بعد  پس از نماز ظهر و عصر و در خاتمه فرمایشات آقا میرزا جواد، طبق عادت همیشگی در ایوان مدرسه فیضیه، ذکر مصیبت کردم، آن روز قبل از ذکر مصیبت قضیه شب گذشته را عنوان کردم و گفتم: در ماهی که فرمودند « دعیتم الی ضیافه الله» که روزش بهترین روزها و شبش بهترین شب‌هاست، نفس‌ها در آن ثواب تسبیح دارد و خواب در آن عبادت است؛ چرا باید اهل علم به تفریح بروند؟ و به سایرین از جلالت این ماه تذکر ندهند؟ 

آن روز گذشت. صبح روز دیگر در مسجد بالاسر پس از نماز خواستم سؤالی از ایشان بکنم، تا چشم شریفشان به من افتاد، مرا مورد عتاب قرار داده و فرمودنددیدی روز قبل چه کردی؟!  در حضور اشخاص مختلف از عوام و غیره؟! چرا باید به این نحو اسم اهل علم و علما را ببری؟!
 مگر تفریح غیر مشروع و حرام است؟!  یا مگر حتماً لازم است علما به منبر بروند تا به مردم مطالبی را بگویند؟ ممکن است به نحو دیگری این کار را بکنند1

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب طبیب دلها 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha