جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امتحانات

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد غفلت از امر مباحثه در حوزه‌های علمیه را از دلایل افت و رکود علمی دانست و گفت: حوزویان باید برای فهم عمیق مطالب و ملکه شدن موضوعات در ذهن خود، از نوین‌ترین روش‌ها بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، ظهر امروز در بازدید از جلسه امتحانات پایان ترم نیم سال اول که طلاب اصفهانی گفت: طلاب باید توجه داشته باشند از پاسخ‌های سطحی پرهیز کنند و با درک و فهم سؤال، پاسخ آن روشن می شود؛ فهم دقیق مطالب همراه با مباحثه ، باعث تثبیت مطالب در ذهن و سپس موفقیت در امتحانات می شود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد:  چنانچه بخواهیم در امتحان الهی  و درس موفق باشید، باید مباحثه کنید؛ یکی از کارهایی که انسان را به استاد بودن می‌رساند، مباحثه است، انجام مباحثه باعث تعمیق فهم مطالب حوزوی می شود، براین اساس علمای گذشته دینی تأکید فراوانی بر  امر مباحثه پس از آموزش علوم داشتند.

وی عنوان کرد: طلاب و روحانیون در امر تحصیل علوم دینی با دیگر محصلین و دانش‌پژوهان یک تفاوت عمده دارند، اینکه طلاب باید همه مطالبی که فرامی‌گیرند را همیشه در ذهن خود داشته باشند و از آنها بهره ببرند و قابل فراموشی  و غفلت نیست، در حالی که در دیگر دروس و رشته‌ها این امکان وجود دارد، بنابراین روحانیون و طلاب باید به بهترین روش مطالب را فراگرفته و با روش مباحثه آنها را در ذهن خود  تثبیت کنند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: غفلت از امر مباحثه در حوزه‌های علمیه امروز، یکی از دلایل افت علمی در مدارس علمیه است، لذا طلاب و روحانیون باید برای فهم عمیق مطالب و ملکه شدن موضوعات در ذهن خود از نوین‌ترین روش‌ها بهره ببرند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان در ادامه خطاب به طلاب حاضر در جلسه امتحانات پایان ترم، نیمسال اول حوزه علمیه اصفهان، ابراز کرد: درس ما طلاب اگر مقرون به اخلاق نباشد، هیچ سودی نخواهد داشت ، شاخصه علم دینی، مقرون بودن با اخلاق است، برقراری و حفظ ارتباط  معنوی با خداوند از دیگر شاخصه‌ها در امر تحصیل علوم دینی است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: برای داشتن حافظه قوی و ذهنی پویا در امر تحصیل علوم، باید ترک گناه کرد، بر اساس روایات ائمه اطهار ترک گناه  برای حفظ محفوظات بسیار مثمر ثمر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد:  هرگز از راز و نیاز شبانه و خودسازی خود بر اساس تهذیب غافل نشوید که مهمترین رسالت طلبه خودسازی خود و دیگران است، طلبه‌ای که خوب درس بخواند هم دنیا و هم آخرت را به بهترین نحو کسب می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha