پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: امروز شیعه و انقلاب اسلامی سردمدار جنبش مبارزه با ظلم و فساد شده اند و اين امر سختی كار مبلغان مكتب اهل بيت(ع) را چند برابر كرده است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، رحیم پور ازغدی در نشستی با عنوان «حوزه علمیه پاسخگو» که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد با تأکید بر این که عالم دين و مبلغ مکتب اهل بیت(ع) بودن کار بسیار سختی است، گفت: از آنجا که امروز شیعه و انقلاب اسلامی سردمدار جنبش مبارزه با ظلم و فساد شده اند، سختی این کار چند برابر شده است.

وی با بیان این که طلبه باید خود را ادامه دهنده راه انبیاء الهی و طلبگی را رسالتی ابلاغ شده از طرف خداوند به حساب بیاورد، اظهار کرد: ورود در این مسیر نباید با هدف جان و مال و آبرو صورت گیرد، بلکه باید آماده پذیرش انواع مخاطرات باشیم؛ طلبگی جهاد علمی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و سربازی مادام العمر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اهمیت اصلاح زاویه نگاه به طلبگی، عنوان کرد: اگر طلبه اهمیت کار طلبگی را درک نکند و آن را شغلی در کنار سایر شغل ها ببیند، به خود و جامعه ضرر خواهد رساند.

رحیم پور ازغدی یکی از ابعاد حوزه علمیه پاسخگو را آزادگی دانست و افزود: مشروعیت طلبگی مشروط است؛ مشروط به همه آن چه که عالم دینی باید در آن ها خود را مقیّد بداند و مسئولانه و پاسخگو عمل کند.

وی، حوزه علمیه پاسخگو را ادامه دهنده مسیر انبیاء و اولیاء الهی معرفی و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم بزرگ ترین تکریم ها را در مورد عالم دینی دارای خشیت الهی به کار برده و در عوض عالمان بی عملی که از خدا نمی ترسند را مورد هجمه قرار داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حوزه علمیه نباید اجازه دهد مردم برای طلبه ها شغل و شأنیت تعریف کنند و آن ها را در سطح مجلس ختم و استخاره پایین بیاورند.

ضعیف ترین دستگاه تبلیغ دینی را داریم

رحیم پور ازغدی، ضرورت پاسخگوی به نیازهای روز جامعه را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: برخی از مبلّغین موضوعاتی را در تبلیغ مطرح می کنند که دردی از دین یا دنیای مردم را حل نمی کند، اما در جایی که به دین حمله می شود و نیاز به دفاع داریم، حرفی برای گفتن ندارند.

وی با تأکید بر این که آموزه های تشیع فطری است، گفت: دستگاه تبلیغاتی هیچ دینی به اندازه اسلام ضعیف نیست و دستگاه تبلیغاتی شیعه نیز در میان مذاهب اسلامی بسیار ضعیف است، اما با این وجود بیشترین رشد را اسلام و شیعه دارد و این به علت مکتب فطری اهل بیت (ع) مي باشد.

حوزه علمیه پاسخگو، طبیب دوّار است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در مورد بیماری های فکری و اخلاقی وجود دارد این است که افراد مبتلا به این امراض، بیماری خود را تشخیص نمی دهند و یا این که آن را بیماری نمی دانند، چرا که با آن زندگی کرده اند.

رحیم پور ازغدی در مورد ضرورت مسئولیت پذیری حوزه علمیه و طلاب در مورد بیماری های فکری و اخلاقی جامعه، بیان کرد: حوزه علمیه پاسخگو مانند طبیب دوّار به دنبال مسائل و مشکلات می رود و منتظر مراجعه مردم نمی نشیند.

هدایتگری با استفاده از جهل مردم محقق نمی شود

وی با تأکید بر این که عالم دینی باید مشکلات و نقاط ضعف جامعه را بشناسد، گفت: بر اساس روایات عالمانی که از جهل مردم استفاده دنیایی می برند، جهنمی هستند و خداوند طوری آن ها را در جهنم عذاب می کند که سایر جهنمی ها از دیدن آن وحشت دارند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به داستان فوت ابراهیم، پسر پیامبر اکرم(ص) و بروز کسوف، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می توانستند در آن شرایط با تأیید ارتباط میان دو واقعه و یا حتی سکوت، بهترین استفاده را از جهل مردم ببرند و موافق و مخالف را به این وسیله به دین جذب کنند؛ اما این کار را نکردند چرا که هدایتگری با دروغ، حرف مفت و استفاده از جهل مردم محقق نمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از جاعلان در گذشته با هدف جذب مردم به قرآن و دین جعل حدیث کردند و امروز نیز عده ای به بهانه این که ارتباط مردم با امام زمان (عج) را محکم کنند، از ملاقات های مستمر خود با ایشان می گویند.

رحیم پور ازغدی با بیان این که هدف اصلی عزاداری برای اهل بیت(ع) آشنایی با حقایق دین، مبارزه با تحریف ها و افراط و تفریط ها و شناساندن دشمن به مردم است، در مورد جاه طلبی مذهبی توضیح داد: متأسفانه هدف و انگیزه اصلی برخی از رؤسای هیئت های مذهبی، جذب مداح معروف، جذب جمعیت بیشتر و عقب نیفتادن از سایر هیئت هاست؛ مسئله آن ها دین و دیانت نیست.

گریه باید عبادی- سیاسی باشد

وی با اشاره به کلام شیخ عباس قمی که ریا، غنا و بهانه دادن به دست دشمنان را سه معضل و آفت مجالس عزاداری دانسته است، گفت: گریه بر مصائب اهل بیت (ع) هدف نیست؛ گریه ما باید عبادی -سیاسی باشد و باعث بیداری شده، مسیر رشد و تعالی را باز کند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در منشور روحانیت در مورد طلبه هایی که در جبهه ها حاضر شده بودند، عنوان کرد: گاهی انسان هایی که از مرحله توجه به شهوات مادی گذشته اند، در بند منبر، مرید، شهرت و درس و بحث مانده و مسیر اصلی را گم می کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان این که علم می تواند وسیله رسیدن به سعادت و یا حجابی در برابر آن باشد، اظهار کرد: برخی افراد ممکن است درس توحید بدهند، اما مشرک باشند، همان طور که برخی از افراد می توانند درس اخلاق بدهند و خود مهذّب نباشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha