جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دوسالانه تذهیب های قرآنی

حوزه / هجدهمین شماره فصلنامه «آستان هنر»، ویژه نامه پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی منتشر شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی گفت : هجدهمین شماره فصلنامه «آستان هنر»؛  ‌هنرنامه آستان قدس رضوی به جشنواره تذهیب های قرآنی اختصاص یافته است.

وی در ادامه افزود: در این شماره با مقالات پژوهشی از وحید توسلی،کیانوش معتقدی، مهدی صحراگرد، علیرضا کریمی، فهمیه فرزانه و جواد مدرسی هوس با عناوین تحلیلی بر مصاحف قرآنی مکتب هرات بر اساس منابع آستان قدس رضوی، جایگاه تذهیب های قرآنی از دیرباز تا امروز، ‌تذهیب قرآن در آناتولی، معرفی سه نمونه تذهیب قرآنی، معرفی ده جلد گل و مرغ در نسخ خطی دیوان های اشعار آستان قدس رضوی و پیکار خاک و کاخ به جایگاه هنر تذهیب و نگارگری در کتاب آرایی اسلامی پرداخته شده است.

مهدی سیم ریز که ناظر محتوایی این فصلنامه نیز می باشد در ادامه افزود: در بخش «در وادی هنر» این شماره طی گفتگویی با مهرزمان فخار منفرد، دارای نشان درجه یک هنری در رشته گل و مرغ و عضو هیئت داوران پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی، به تجزیه و تحلیل شیوه های آموزشی و نحوه اجرای گل و مرغ به صورت سنتی و تفاوت آن با شیوه اجرای نگارگری، تذهیب و تشعیر پرداخته شده است.

وی افزود: در آخرین مقاله این شماره روند برگزاری دو سالانه تذهیب های قرآنی، اطلاعات آماری و برگزیدگان هر دوره مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی و معاون هنری موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در ادامه افزود: توزیع این شماره از مراسم اختتامیه پنجمین دو سالانه  که روزجمعه 17 دی ماه در سالن همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد،‌ آغاز می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha