جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت اله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: رفتار ما باید موجب هدایت دیگران شود و اگر طوری رفتار کنیم که موجب بدبینی مردم به اسلام، تشیّع و انقلاب شود، در زمره افراد ضربه زننده به اسلام قرار گرفته ایم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، در کلاس درس اخلاق مدرسه علمیه نواب مشهد با اشاره به آیه 164 سوره آل عمران، گفت: در قرآن هر جا صحبت از تربیت و هدایت انسان ها و تدبیر امور معنوی آن ها شده، از دو کلید واژه تعلیم و تزکیه استفاده شده است.
 
ایشان با بيان اينكه انسان می تواند در خود تغییر ایجاد کند، این تغییر می تواند جهت مثبت و منفی داشته باشد و همه انسان ها طالب کمال و ارتقاء درجه هستند، گفت: این سه پیش فرض در مورد همه انسان ها صادق است و بدان معناست که فطرت ما تغییر به سمت کمال را مطلوب می داند.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد دلیل استعمال واژه تزکیه در قرآن به جای سایر واژه های مشابه، ابراز کرد: رشد و کمال خواسته فطری انسان است و برای رسیدن به این مقصود باید موانع را برطرف کرد و واژه «تزکیه» این معنا را به درستی می رساند.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات 18 و 19 سوره نازعات «فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَى أَنْ تَزَكَّى، وَ أَهْدِيَكَ إِلَى رَبِّكَ فَتَخْشَى»، گفت: هر انسان عاقلی می خواهد رشد کند و برای رشد نیاز به شناخت هدف داریم؛ علامت شناخت هدف و مسیر تعالی، احساس مسئولیت انسان، نگرانی او نسبت به آینده و کنار گذاشتن خواسته های نفسانی است.
 
ایشان، شناخت ارزش ها را یکی از ابعاد تزکیه دانست و در انتقاد به زندگی ماشینی عصر حاضر عنوان کرد: جبرئیل آن قدر در مورد حقوق همسایه به پیامبر اکرم سفارش می کند که ایشان می پندارند همسایه نیز صاحب ارث خواهد بود، اما زندگی امروز اجازه سر زدن به همسایه را از ما گرفته است.
 
به هادی و راهبر نیاز داریم
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش های حضرت موسی (ع) برای هدایت فرعون، خاطر نشان کرد: خداوند آن قدر نسبت به بندگان لطف و عنایت دارد که حتی دست از هدایت شخصی چون فرعون برنمی دارد.
 
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که نفس انسان در درون وجود او هم چون فرعونی ندای «انا ربکم الاعلی» سر می دهد و این حالت اگر زمینه مساعد را پیدا کند، ظهور خواهد یافت، ابراز کرد: همان طور که ظرفیت و عامل فطری برای ترقی، تکامل و تقرب به سوی خدا در انسان وجود دارد، عاملی به نام نفس اماره نیز می تواند او را به پست ترین درجات تنزّل دهد.
 
ایشان با تأکید بر اينكه برای رسیدن به سعادت باید هدف را شناخت، راه را پیدا کرد و موانع و آسیب ها را نیز برطرف کرد، گفت: برای یافتن هدف و غایت فطری انسان و گام نهادن در مسیر آن، به هادی و راهبر نیاز داریم، چرا که عقل ما برای شناخت مسیر سعادت و تعالی کافی نیست.
 
تاثر امام راحل بر افراد
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایت «یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد» (كافى، ج ‏1 ص 47) از امام صادق (ع)، گفت: معرفت، ظرفیت، استعداد، همت و امکانات عمل انسان ها متفاوت است و بر این اساس نمی توان مسئولیت و تکالیف یکسانی برای آن ها قائل شد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: اگر فردی این ظرفیت را دارد که در افرادی تأثیر بگذارد، در مسئولیت آن ها شریک است؛ حداقل این است که ما در ارتباط با خانواده خود ولو به میزان کم اثرگذاریم.
 
ایشان با بيان اينكه برخی انسان ها مانند انبیاء و ائمه(ع) این ظرفیت را دارند که مسیر حرکت و زندگی میلیون ها انسان را تغییر دهند، ابراز كرد: ما معصومین(ع) را درک نکردیم اما مشاهده كرديم که سخنان ساده و بدون تکلّف فرزند ایشان، حضرت امام خمینی(ره) چگونه شرق و غرب عالم را تحت تأثیر قرار داد.
 
آیت الله مصباح یزدی، ساده زیستی و اخلاص را دو ویژگی بارز امام خمینی(ره) برشمرد و اظهار کرد: هیچ چيزي جز خواست و رضای الهی، در دل امام نبود و همین باعث می شد سخنان او تا عمق جان افراد مختلف نفوذ پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه خطاب به طلاب جوان حوزه علمیه، عنوان کرد: نوکری دستگاه امام زمان (عج) را نمی توان با هیچ نعمتی مقایسه کرد و با وجود داشتن تاج نوکری ايشان، هر سختی و مشقّتی قابل تحمل است و باید روزی هزار بار خدا را به خاطر این نعمت شکر کرد.

ایشان با اشاره به وضع نامساعد طلاب و روحانیون در دوران قبل از انقلاب و بدبینی نسبت به این جایگاه، گفت: عزت و موقعیت اجتماعی کنونی روحانیت به برکت انقلاب و امام خمینی(ره) است كه باید آن را قدر بدانید و ناسپاسی نکنید، چرا که این سنت الهی است که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ».
 
آیت الله مصباح یزدی در پایان با بیان این که طلاب وظیفه دارند تا جایی که می توانند افراد حق خواه را در مسیر تعالی یاری رسانند، تصریح کرد: رفتار ما باید موجب هدایت دیگران شود و اگر طوری رفتار کنیم که موجب بدبینی مردم به اسلام، تشیّع و انقلاب شود، در زمره افراد ضربه زننده به اسلام قرار گرفته ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha