جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه شیخ الاسلام قزوین

حوزه / مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام در خیابان شهدا شهر قزوین قرار دارد و این مجموعه توسط یکی از بزرگان ترکمانیه به نام «آقاسی» بنا شد و در سال ۱۳۲۱ هجری قمری حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی به تجدید بنای آن پرداخت.

خبرگزاری «حوزه»/ مسجد و مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام در خیابان شهدا شهر قزوین قرار دارد و این مجموعه توسط یکی از بزرگان ترکمانیه به نام «آقاسی» بنا شد و از آنجا که حاج میرزا آقاسی، وزیر محمدشاه قاجار مدتی در این مدرسه تحصیل کرده، به مدرسه حاج میرزا آقاسی نیز مشهور بوده است. 

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین در رابطه با  مدرسه و مسجد شیخ الاسلام، به خبرنگار حوزه گفت:  در سال ۱۳۲۱ هجری قمری حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی به تجدید بنای مدرسه پرداخت و مسجدی نسبتاً بزرگ با حیاطی کوچک در جنب مدرسه ایجاد نمود که به همین مناسبت به  مسجد و مدرسه مسعودیه شهرت یافت.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: حیاط اصلی مدرسه به شکل هشت ضلعی است و بیش از ۳۰ حجره‌ در یک طبقه اطراف آن را فرا گرفته‌اند و تمامی حجره‌ها به جز حجره‌های ضلع شمالی، دارای ایوانچه مزین به رسمی‌بندی و کاشی‌کاری می‌باشند و در ضلع شرقی، مقابل ایوان ورودی، ایوان دیگری دیده می‌شود که  دو ستون در جلو دارد و پشت آن فضای گنبدداری است.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد:  این مجموعه  وسیع دارای مساحت 3 هزار و 716 متر مربعی می‌باشد که  قسمت مسجد با آجر ساخته شده و پوشش طاق‌های آن نیز آجری و عاری از هرگونه تکلفات است؛ و ساختمان مدرسه نیز تماما از آجر بوده و با گچ بند کشی شده است، و درب ورودی مدرسه از جانب غربی است و پهلوی آن درب دیگری است که  به حیاط کوچک مدرسه و به مسجد راه دارد.

  وی افزود: در سال 1328 هجری قمری هنگام  ورود انقلابیون گیلان به قزوین چند تن از مجاهدین گیلانی و ارمنی بانی مدرسه را به جرم طرفداری از محمد علی میرزا در خانه‌اش کشتند، اما گفته شد قتل میرزا مسعود برای ربودن جعبه یا صندوقچه جواهرات او بوده است؛  و آرامگاه او در ضلع غربی حیاط پیغمبریه واقع است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان داشت: در حال حاضر این مجموعه همچون دیگر مدارس علمیه فعال شهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمادی زنده از شهر دارالمؤمنین است که محل تحصیل جمعی از طلاب می‌باشد، و قسمت مسجد نیز همچنان محل برگزاری نماز جماعت می‌باشد.

یادآوری می شود، در حال حاضر مدرسه شیخ الاسلام دارای 21 نفر استاد و 130 نفر طلبه در پایه های اول تا نهم مشغول فراگیری علوم حوزوی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha