پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی گلپایگانی /حجت‌الاسلام مصباحی مقدم

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه شعله قیام خونین ۱۹ دی رژیم پهلوی را سوزاند، گفت: حرکت های انقلابی برگرفته از قیام خونین ۱۹ دی زمینه ساز خیزش عظیم عمومی و تاریخی ملت ایران شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سالروز قیام 19 دی، اظهار داشت: 19 دی سرآغاز قیام ملت شریف ایران در دوران انقلاب اسلامی بعد از یک فاصله طولانی مدت از 15 خرداد 1342 بود.

وی با اشاره به اینکه روز 17 دی 1356 در روزنامه اطلاعات مقاله‌ای با عنوان "ايران و استعمار سرخ و سياه" انتشار يافت که در آن به شدت امام خمینی(ره) و علما اهانت شده بود، تصریح کرد: در عصر همان روز، طلاب ناراحتی خود را با حرکت هایی آغاز کردند و بنده نیز توفیق حضور در این جنبش ها را در مدرسه فیضیه و حرکت به سوی بیوت مراجع و علما داشتم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: طلاب صبح روز 18 دی نیز در بیت حضرت آیت الله گلپایگانی حضور یافتند و در ادامه به بیوت سایر مراجع تقلید مراجعه کردند.

*حمایت صریح آیت الله العظمی گلپایگانی از امام خمینی(ره)

وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از ناراحتی و اعتراض طلاب به مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات، اظهار داشت: هنگامی که به همراه طلاب خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی رسیدیم، ایشان تصریح کردند که این مقاله بیش از آنکه توهین به امام خمینی(ره) باشد، توهین به سایر مراجع است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: این مرجع تقلید همچنین در آن جلسه با تجلیل از امام خمینی(ره) که با اقدامات خود در دفاع از اسلام به میدان آمده اند، تاکید کردند مقاله منتشر شده در روزنامه اطلاعات، توهین به سایر مراجع و علما نیز می باشد.       

*تایید حرکت انقلابی طلاب از سوی آیت الله العظمی گلپایگانی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی حرکت اعتراضی طلاب را نسبت به مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات را تایید کردند، تصریح کرد: تایید این مرجع تقلید موجب تقویت روحیه طلاب انقلابی در دفاع از امام خمینی(ره) و تداوم اعتراضات شد.

*استمرار حرکت اعتراضی طلاب موجب قیام 19 دی شد

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه استمرار حرکت اعتراضی طلاب با همراهی مردم شریف قم منجر به قیام 19 دی شد، اظهار داشت: این قیام با مقابله نظامی رژیم شاه مواجه شد و طلاب را به گلوله بستند و مدرسه فیضیه را مورد حمله قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه رخدادهای قیام 19 دی سرآغاز حرکت پرشور انقلابی ملت ایران در انقلاب اسلامی شد، گفت: ابتدا طلاب این حرکت را آغاز کرده و سپس جوانان سلحشور قم به این نهضت پیوستند و در ادامه، برگزاری مجالس اربعین شهدای نوزده دی قم در شهرهای مختلف موجب پیدایش حرکت های تازه انقلاب شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: نخستین اقدام بعد از قیام خونین مردم قم توسط مردم شریف تبریز با برگزاری مجالس اربعین شهدای قم آغاز شد و این حرکت سلسله وار در شهرهای دیگر کشور ادامه یافت تا منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 شد.

*قیام 19 دی در حمایت از مرجعیت بود  

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به نقش تاثیرگذار 19 دی در پیروزی انقلاب، گفت: این حرکت پرشور و اساسی در حمایت از مرجعیت و دفاع از امام خمینی(ره) انجام شد.

*پهلوی خیال می کرد می تواند امام(ره) را منزوی کند

وی در ادامه یکی دیگر از عوامل اصلی رخداد قیام 19 دی قم را رحلت مشکوک آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند امام راحل(ره) دانست و اظهار داشت: رژیم پهلوی خیال می کرد با انتشار مقاله علیه امام راحل و روحانیت می تواند رهبری نهضت و حرکت های متاثر از امام خمینی(ره) را به انزوا بکشاند اما نتیجه کاملا متفاوتی گرفت.

*شعله قیام 19 دی رژیم پهلوی را سوزاند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه شعله قیام 19 دی رژیم پهلوی را سوزاند، گفت: ناراحتی های عمیق و گسترده ملت ایران از رژیم منحوس، ضداسلام و وابسته به استکبار جهانی در 19 دی شعله ور شد و این مسئله زمینه ساز تداوم مبارزه و صحنه های مهم انقلاب تا پیروزی نهضت شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تصریح کرد: حرکت های انقلابی برگرفته از قیام خونین 19 دی زمینه ساز خیزش عظیم عمومی و تاریخی ملت ایران شد.

*طلاب انقلابی خواستار حمایت مراجع از امام خمینی(ره) بودند

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در ادامه با روایت خاطره دیگری از وقایع قیام مردم قم، گفت: بعد از این قیام، خبرگزاری های بین المللی در بیوت مراجع تقلید حضور پیدا می کردند و از طلاب مصاحبه می گرفتند؛ بنده به خاطر دارم به منزل مرحوم آیت الله شریعتمداری مراجعه کرده بودیم که یکی از این خبرنگاران فرانسوی از ما پرسش کرد "آیا رهبری این حرکت با آیت الله شریعتمداری است" که بنده پاسخ دادم "خیر، رهبر قیام امام خمینی می باشد که در نجف تبعید هستند و ما با مراجعه به بیوت علما و مراجع تقلید خواستار حمایت و دفاع بزرگان از امام هستیم".

*حکومت نظامی اعلام نشده در قم

وی همچنین به فضای سخت نظامی در ایام قیام 19 دی اشاره کرد و گفت: بعد از قیام طلاب و مردم در 19 دی، طلاب را به شدت و به طور شبانه روزی کنترل می کردند و با ایجاد فضای رعب و وحشت، نوعی حکومت نظامی اعلام نشده در قم برقرار شده بود که رفت وآمد در آن شب ها به سختی ممکن بود و فقط به صورت پنهانی امکان داشت.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha