جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین پیشوائی

حوزه/عضو هيئت علمي گروه تاريخ اسلام موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) گفت: با توجه به اینکه حوزه کهن و بزرگ نجف در طول تاریخ به ویژه دوران رژیم صدام لطمات جدی را متحمل شد، امروز به دوران شکوفایی و اوج خود در حرکت است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوائی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سفر اخیر هیئت حوزوی به عراق و بازدید از حوزه علمیه نجف و دیدار با برخی مراجع عظام تقلید اظهارداشت: حوزه علمیه نجف که در زمان سلطه صدام لطمات زیادی دیده بود، اکنون به تدریح رونق خود را بازیافته است. تعداد روحانیون و علمای نجف ده هزار نفر تخمین زده می شود.

وی افزود: با اینکه محدودیت زمانی داشتیم، اما دستاوردهای ارزشمندی داشت، سعی شد در دیدار با مراجع تقلید یا شخصیت های بزرگ علمی نجف و نیز در دیدار با مدیران مدارس نجف، نظام آموزشی حوزه معرفی شود و اشتیاق حوزه علمیه قم برای ارتباط بیشتر بیان شود.

این تاریخ نگار معاصر بیان داشت: باید به یک نکته اساسی درباره حوزه علمیه نجف توجه داشت و بدون توجه به این نکته نمی توان به پاسخ برخی از سوالات رسید و آن اینکه حوزه علمیه نجف، مدیریت واحد ندارد، بنابراین امکان تفاهم یا برنامه ریزی مشترک یک پارچه منتفی است و عملاً هر یک از بزرگان جایگاه خود را دارند و مدرسه یا مدارس در اختیارشان به همان سبک و سیاق اداره می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوائی ادامه داد: بخش اعظمی از مدارس علمیه در عراق دیدگاه خاص خود را دارد و نمایندگی از محل حوزه ندارند. همچنین بر این اساس دیدگاه آنان درباره حوزه علمیه قم یکسان به نظر نمی رسید.سفر هیئت حوزوی به عراق

این مدرس تاريخ اسلام، با اشاره به حضور حدود یکصد طلبه ایرانی در این حوزه ادامه داد: در حوزه نجف پس از اتمام دوره مقدمات و سطح، تمرکز بر فقه و اصول فقه است و بر اساس سلایق شخصی برخی اساتید درس تفسیر را نیز برگزار می کنند که البته بر اساس نظام حوزه نجف نیست.

وی با بیان اینکه حوزه نجف اشرف به صورت سنتی اداره می شود، افزود: برای تعامل و همکاری دو حوزه نجف و قم راهکارهایی محتمل است ولی باید توجه داشت در هرگونه راهکار و پیشنهاد باید عنایت به ملاحظات داشت.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوائی با اشاره به حضور طلاب خوزستانی به صورت میهمان در حوزه نجف گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر تبادل طلبه میان دو حوزه علمیه صورت گرفته است،  ولی در هر حال هرگونه راهکار مستلزم تصمیم گیری توسط مدیریت واحد است.

وی اظهارداشت: در ملاقات هایی که با مراجع معظم تقلید نجف و کربلا داشته ایم، ایشان نظر،  دیدگاه و میزان آگاهی شان از وضع حوزه علمیه قم یکسان نبود، ولی آنچه مهم است، آن که چشم انداز تعامل این نهاد دینی و علمی بستگی به اقدامات متقابل دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سفر هیئت حوزوی ایران به عراق در واقع جزء گام های اولیه در این رستا است و گام های دیگری نیز باید برداشته شود تا این تعامل و همکاری رونق بیشتری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان می گفت؛ در قدیم طلابی که وارد حوزه نجف می شدند غالباً غیر عراقی و از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، ایران حضور پیدا می کردند، ولی در سال های اخیر جوانان عراقی اقبال خوبی نشان داده و وارد حوزه نجف شده اند و اکنون تعداد زیادی طلاب عراقی مشغول تحصیل در حوزه نجف هستند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی در ادامه با اشاره به ملاقات با مراجع و بزرگان حوزه نجف و کربلا اشاره کرد و گفت: هیئت حوزوی ایران با برخی از مراجع عراق از جمله حضرات آیات اسحاق فیاض، بشیر نجفی، سید محمدسعید حکیم دیدار داشتیم که بحمدالله توفیقات خوبی را رقم زد.

وی یادآور شد: در این سفر  دیداری هم با حجت الاسلام و المسلمین حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق داشتیم. وی توضیحات و توجیهات ارزنده ای داشت که برای ما بسیار مغتنم و راهگشا بود.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی یادآور شد: از چند موسسه آموزشی بازدید کردیم و حجت الاسلام والمسلمین  رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه  نسخه ای از برنامه های آموزشی آنها را گرفت و توضیحات لازم را یادداشت کرد.

انتهای پیام313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha