پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراحل پایانی ساخت نخستین مسجد خورشیدی در عمان

حوزه/ مهندس پروژه ساخت نخستین مسجد خورشیدی در عمان اعلام کرد که کار آماده‌سازی این مسجد پس از ۱۲ ماه کار در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از timesofoman، به گفته مهندس پروژه ساخت نخستین مسجد خورشیدی در عمان، کار آماده‌سازی این مسجد تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد. پس از 12 ماه کار بالاخره مسجد به زودی آماده بهره‌برداری قرار دارد.
به گفته بدر الهدابی مهندس طراح، این مسجد بی‌نضیر که با انرژی خورشیدی کار می‌کند می‌تواند نسبت به مساجد دیگر که تماما با انرژی برق فعال هستند، 60% از انرژی الکتریسیته مصرفی را ذخیره سازی کند. این مسجد همچنین 40% آب مصرفی کمتری نسبت به مساجد دیگر خواهد داشت.
الهدابی گفت: این پروژه اکنون در مراحل پایانی قرار داشته و ظرفیت تقریبا 50 نمازگزار را دارد. ما اکنون 90% کار را تمام کرده‌ایم و  در حال گذاشتن صفحات خورشیدی بر روی سقف مسجد به سمت نور هستیم.
وی افزود: من طرح این مسجد را به طور رایگان و به عنوان هدیه‌ای به ملتم عهده‌دار شدم و  امیدوارم این مسجد الگوی خوبی برای دیگر ساختمان‌های کشور عمان در حفظ و نگهداری از انرژی باشد. این پروژه برای صنعت انرژی پایدار در منطقه خصوصا برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که منابع کافی برای انرژی خورشیدی ندارند مفید خواهد بود.
وی در باره اندازه نسبتا کوچک این مسجد گفت: هرچه مسجد بزرگتر باشد، تامین و حفظ انرژی در آن‌ها مشکل‌تر می‌شود به ویژه اینکه سیستم‌های تهویه مطبوع نیز خودشان انرژی زیادی مصرف می‌کنند. مهمترین مشکل ساختمان‌های خورشیدی در کشور عمان مقدار انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم‌های تهویه هوای مطبوع می‌باشد. ولی ما باید به دنبال راهی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی خورشیدی باشیم زیرا این منابع پایدار نیستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha