پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فیلم ناسور

حوزه/ برای اولین بار است که حوادث عاشورا در قالب انیمیشین، به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، واقعه عاشورا تنها یک رویداد تاریخی نبود که در آن اهل بیت رسول خدا(ص) به شهادت رسیدند، بلکه حماسه‌ای عظیم بود و از آن می‌توان به عنوان جریانی الهی نام برد که دنیا را تا قیامت تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، اما این عظمت، آن گونه که باید در سینمای ما جدی گرفته نشده، چون اگر غیر از این بود، طی 40 سال، تنها 3 فیلم در این حوزه تولید نکرده بودیم. به هر حال این روزها انیمیشنی «ناسور» در حال اکران است که به قیام عاشورا پرداخته؛ اتفاقی که می توانست سال ها پیش روی دهد، اما با توجه به بضاعت ما در این حوزه، این اتفاق هم اکنون رخ داده؛ برای همین، امیدواریم سرآغاز کارهایی باشد که در آنها محور و موضوع، عاشوراست. درباره سینمای انیمیشن نکته ای را می توان به عنوان امتیاز این اثر سینمایی بیان کرد، آن­هم این­که در این گونه دیگر نیازی نیست تا امکانات خارج از توان سینمای ایران صرف ساخت آن شود، بلکه با همین بضاعت موجود نیز می‌توان در این زمینه فیلمسازی کرد.

*تصویرسازی جدید از عاشورا در فیلم ناسور

مطلب دیگری که در این یاداشت به آن پرداخته می‌شود، به حساسیت‌های فیلم‌هایی که در این حوزه وجود دارد بر می‌گردد. در تفکر شیعی اجازه نمایش چهره معصومان(ع) در سینما را نداریم. اما در انیمیشن این محدودیت نبوده و می‌توانیم با حربه‌های مختلف در این حوزه فیلمسازی کنیم. همانند اتفاقی که برای فیلم «ناسور» روی داد و تصویرسازی جدیدی از عاشورا را در فیلم مذکور می‌بینیم.

*آموزش مقتل خوانی به کودکان در قالب انیمیشن

در فیلم سینمایی «ناسور»، برای تمامی صورت‌ها تصویری دیده نمی‌شود. این اتفاق هم برای نقش‌های مثبت هم برای نقش‌های منفی لحاظ شده، این حربه باعث شده مخاطب تمامی نقش‌ها را با یک دید نگاه کرده و با آن ارتباط برقرار کند. موضوع دیگری که درباره «ناسور» می‌توان ذکر کرد، به فیلمنامه بر می‌گردد. این فیلم بنا به گفته کارگردان و تهیه کننده، بر پایه مقتل ساخته شده و برای اولین بار می‌بینیم کودکان نیز با زبان تصویر، مقتل خوانی را درک می‌کنند.

*توجه به کودکان عاشورایی

موضوع دیگری که درباره این فیلم می‌توان گفت، این که کودکان قادرند در فیلم «ناسور» بخش‌هایی از عظمت عاشورا را درک کنند، به ویژه که، زبان انیمیشن برای کودکان دوست داشتنی‌تر است، با این حال به فیلمسازانی که می‌خواهند از سینمای انیمیشن به عنوان ابزاری برای تصویرگری عاشورا بهره برند، پیشنهاد می شود، سعی کنند قصه عاشورا را از نگاه کودکانی روایت کنند که در این واقعه مهم تاریخی به اسارت گرفته شدند، چون بخشی از رسالت ما این است که اولاً به اتفاقات بعد از عاشورا توجه نموده و دوم اینکه نقش کودکان در عاشورا را برای مخاطبین کودک و نوجوان در قالب انیمیشن تبیین نماییم.

به نظر نگارنده، عظمت عاشورا تنها به روز عاشورا خلاصه نمی‌شود، بلکه نیمی از آن به خطبه‌هایی مربوط می‌شود که حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام بیان کردند. در ضمن در کاروان اسراء، کودکان بسیاری بودند که بر آنها سختی‌های فراوانی رفت و کودکان و نوجوانان از آن بی اطلاع هستند، برای همین وظیفه داریم آنها را برای طیف کودکان و نوجوان در جامعه بازگو کنیم.

*دولت از فیلم های عاشورایی حمایت کند

«ناسور» حاصل تلاش گروهی از فیلمسازان است که تنها به خاطر عشق و علاقه به اهل بیت(ع) دست به تولید این فیلم زدند. این مطلب تنها گفته من نیست، بلکه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مذکور در مصاحبه ها و گفت و گوهای مختلف رسانه ای که داشته اند، نسبت به این شاخص تاکید دارند. لذا، بهتر است قدر این گونه کارهای تولیدی را دانسته و از آن حمایت کنیم، چون اگر این آثار با حمایت‌های دولتی رونق یابد، می‌تواند اشاعه دهنده پیام عاشورا در سراسر جهان باشد.

*همه پسند بودن ناسور در میان کودکان و بزرگ سالان

نکته پایانی به نحوه تبلیغ فیلم «ناسور» بر می‌گردد که تیز‌هوشی خوبی در آن لحاظ شده، برای مثال به استفاده از صدای رضا صادقی و محسن چاووشی می‌توان اشاره کرد که سبب گردیده بر جذابیت بصری فیلم افزوده شود. مطلب دیگری که در این فیلم وجود دارد، همه پسند بودن فیلم مذکور است. این انیمیشن تنها برای کودکان نیست، بلکه بزرگسالان نیز می‌توانند بیننده آن باشند، ویژگی که انتظار می‌رود سبب رونق گیشه در این زمینه شود، همانند اتفاقی که برای «شاهزاده روم» رخ داد و ما گیشه موفقی را برای فیلم شاهد بودیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha