جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت آیت الله مجتهدی تهرانی در قم

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خطاب به طلاب گفت: امروز سواد شرط لازم برای خدمت به نظام و انقلاب و از سواد مهمتر مساله مهذب بودن است که طلبه های جوان باید از ابتدای امور تحصیلی خود نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی شامگاه چهارشنبه در آیین نهمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در قم اظهارداشت: امروز سیل تبلیغات سوء، متوجه کشور است و اگر جوانان در دانشگاه و حوزه ها سواد کافی نداشته باشند نمی توانند در برابر این هجمه ایستادگی کرده و پاسخگوی تبلیغات سوء آنان باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرط خدمت، باسوادی است و از آن مهمتر مهذب بودن است، افزود: اگر طلاب جوان ما با الگو گیری از بزرگانی همچون مرحوم مجتهدی تهرانی گام های محکمی در خصوص تحصیل و فراگیری علوم مختلف بردارند بدون تردید می توانند منشاء خدمت به جامعه و نظام خود باشند.

سخنران این مراسم در ادامه ضمن تجلیل از مقام علمی و جایگاه اجتماعی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی، ادامه داد: این عالم پارسا دارای خصوصیات ارزشمندی بود که امروز متاسفانه به جهت کم رنگ شدن برخی از این ویژگی ها در بین حوزه و حوزویان مشکلاتی به بار آمده است.

آیت الله استادی افزود: آیت الله مجتهدی از ابتدا برای انجام برنامه های خود  درگیر جمعیت، در آمد و شخصیت نبود.

*تحمل سختی ها و مشقّات

وی بیان داشت: مرحوم مجتهدی پس 10 – 12 سالی تحصیل در حوزه های علمیه به تهران آمد و با مشقت هایی که کشید توانست کم کم درس خود را شروع کند و خداوند هم وقتی دید قصد خالص در تلاش او  است و می تواند خدمت کند و مقّید به چین و چنان نیست، کمکش کرد و علی رغم اینکه می توانست درس خارج داشته باشد، از آن حدی که داشت به کمتر اکتفا کرد و تا آنجایی که خاطرم است تدریس ادبیات و شرایع و اخلاق را ارائه کرد.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: متاسفانه امروز در همین حوزه علمیه قم گفته می شود برخی از اساتید که از عهده درس بر نمی آیند، درس خارج می گویند و هر چیزی که دلشان می خواهد مطرح می کنند، این در حالی است که شخصیتی مانند آیت الله مجتهدی تهرانی با اینکه توانایی درس خارج داشت، ولی هرگز اقدام به برگزاری آن نکرد.

*بی توقعی نسبت به دنیا

آیت الله استادی افزود: «بی توقع» بودن از دیگر ویژگی های بارز مرحوم مجتهدی تهرانی است. بی توقعی از مسائل بسیار مهمی است که امروز به یکی از آفت های زمان ما تبدیل شده است، مگر ما در گذشته آخوند پولی داشتیم؟ مگر استاد درگذشته پول می گرفت؟ بلکه یک روحانی و طلبه از یک سو با مردم مراوده داشت و از سوی با طلاب دیگر و از طرف دیگر با مراجع معظم تقلید نشست و برخاست داشت، لذا سبک و منش مرحوم مجتهدی به گونه ای بود نه تنها مراجع و مردم به او اعتماد می کردند، بلکه ارادت داشتند.

آیت الله استادی بیان داشت: سیره مرحوم مجتهدی تهرانی به گونه ای بود کسی با ایشان بد نبود و مورد علاقه همه اقشار بود، زیرا معتقد بود کار ما، کار دین است و دین را نمی توان با پول سنجید و ارزیابی کرد.

*راه توفیق در تبلیغ دین ندیدن مادیات است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارداشت: متاسفانه مشکل امروز ما این است همه چیز را با پول می سنجند، لذا برای موفقیت و کسب بهتر معارف الهی باید هر کسی تربیت را از خودش آغاز کند توقع  و کسب مال دنیا را نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: شخصیت آفرینی و بی ادعایی از دیگر خصوصیات آیت الله مجتهدی تهرانی بود، بزرگ کردن شخصیت طلبه در میان خانواده اش و نزد استاد، شخصیت دادن به استاد نزد شاگردان و دیگران از دیگر ویژگی های ممتاز این عالم پارسا بود که با این اقدام شور و اشتیاق را در روح و جسم طلاب و اساتید تقویت می کرد.

وی افزود: امروز یکی دیگر از گرفتاری های ما « مدعی بودن » است، اما مرحوم مجتهدی تهرانی هیچ ادعایی در هیچ کاری نداشت، با اینکه استاد اخلاق بود، ولی از مرید بازی منزجر بود، همه سعی و تلاش خود را در جهت تربیت و رشد طلاب مساله دان و متخصص دین با روحیه ای معتدل به کار گرفت و بحمدلله امروز شاگردان، مدرسه و مسجد ایشان نمونه و ممتاز است.

*دخالت نکردن در امور غیر ضروری

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی ممتاز مرحوم مجتهدی تهرانی امر تقلید بود، شاید برای خیلی ها خوشایند نیامده بود این رفتار آیت الله مجتهدی؛ ولی این حرکت و اقدام ایشان بسیار ارزشمند است، در واقع در مسائلی که نیاز نبود به هیچ عنوان دخالت نمی کرد، اینکه به ایشان مراجعه می کردند که کدام مرجع از مراجع تقلید خوب است، می گفت؛ این مدرسه، مسجد و یا کلاس درس ما است، برای شناخت مراجع این اشخاص هستند؛ ولی انتخاب با خودتان است و هرگز به کسی پیشنهاد نمی داد این خوب است و دیگری خوب تر است.

وابسته به سیستم اداری نبود

آیت الله استادی در پایان اظهارداشت: امروز حوزه و حوزویان ما نیازمند الگوهایی همچون حوزه و مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی است، سبک و روش مرحوم مجتهدی اگر موفق بود که همه معتقدیم خوب عمل کرده است، به لحاظ این بود که خود را وابسته به سیستم و ساختار اداری نکرد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha