پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رئیس کل دادگستری

حوزه / رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با بیان این که وظیفه امروز حوزه های علمیه و طلاب بسیار سنگین و در عین حال مقدس است، گفت: اکنون از هر زمان دیگری دنیا نیازمند اخلاق، معنویت و حقایق دینی است و پاسخگویی به این نیازها بر عهده طلاب خوش فکر و جوان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام نورالله قدرتی، امروز، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه آیت الله حکیم (ره) شیروان، اظهار داشت: رمز موفقیت طلاب در سایه انس بیشتر با آیات نورانی قرآن  و روایات معصومین (علیهم السلام) است.

وی با اشاره به رسالت دینی و فرهنگی حوزه های علمیه در طول تاریخ، قرآن کریم و و روایات ائمه معصومین(ع) را مهمترین منبع رشد انسانی جامعه برشمرد و از طلاب جوان خواست با مراجعه به کلام وحی و احادیث اولیای الهی زمینه توسعه مبانی دینی و هنجارهای اخلاقی را فراهم کنند.

حجت الاسلام قدرتی همچنین با اشاره به حدیث شریف: إذَا التَبَسَت عَلَيكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعَلَيكُم بِالقُرآنِ از وجود نازنین نبی مکرم اسلام (ص)، قرآن مجید را نسخه بی بدیل هدایت و نجات بخش جامعه از گردابهای پیش روی دانست و افزود: رمز موفقیت عالمان دینی و کسانی که عهده دار امر ترویج ارزش های اخلاقی و مبانی دینی بوده اند، مانوس بودن آنها  با کلام نورانی وحی بوده است.

وی، رشد جسمی، اقتصادی، علمی و انسانی و الهی را از جمله مراحل رشد و تکامل بشر عنوان کرد و گفت: هرگاه بشر به هر یک از رشد جسمی، اقتصادی و علمی دست پیدا کند، لکن رشد الهی و انسانی پیدا نکند به طور قطع نمی تواند در جامعه اثر گذار باشد بلکه بالعکس چه بسا مشکلات زیادی را برای خود و جامعه به بار خوهد آورد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی ادامه داد: همانگونه که امروز اثرات آنرا در اجتماع شاهد هستید که چه بسیار کشورهایی که در عرصه تولید علم و تکنولوژی رشد فزاینده ای کرده اند، اما به جهت عدم برخورداری از اخلاق و کرامت انسانی هر روز هزاران جنایت در گوشه و کنار دنیا رقم می زنند.

وی رمز ماندگاری انسانهای بزرگ را برخورداری از اخلاق و معرفت دینی دانست و گفت: ارزش حقیقی انسانها به کسب علم و سرمایه صرف نیست، بلکه رشد واقعی بشر به رشد انسانی و الهی اوست، بنابراین طلاب علوم دینی و حوزه های علمیه بیش از هر قشر دیگری نیازمند آراستگی خود به معیارهای انسانی هستند.

حجت الاسلام قدرتی، دنیا طلبی و پیروی از هوای نفس را یکی از رذائل بزرگ اخلاقی دانست و با اشاره به زندگی سراسر نورانی بزرگانی همچون مرحوم ملا هادی سبزواری، گفت: ایشان یکی از اسطوره های بزرگ علمی و در عین حال خود ساخته بود، به گونه ای که برای تهذیب نفس خود مدتی ناشناخته در مدرسه علمیه ای در کرمان در کنار خادم مدرسه به آنجا خدمت کرد و حال آن که در همان مدرسه کتاب منظومه را که خود تالیف کرده بود، تدریس می شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha