جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی در نمازجمعه قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور پیام حضور گسترده مردم در تشییع پیکر و مراسمات ترحیم آیت الله رفسنجانی را تقدیر و قدرشناسی ملت از خادمان واقعی خود دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله اعرافی، ظهر امروز درنماز جمعه قم در مصلای قدس با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: کشور ما شخصیتی را از دست داد که در عرصه پیش از انقلاب و مدیریت کلان نظام در سنگرهای مختلف و دفاع مقدس حضور جدی و فعال داشت.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول زندگی خود در کنار امام(ره)  حضور داشت و در دوره مقام معظم رهبری از اصل ولایت فقیه صیانت کردند.

امام جمعه قم بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی، شخصیتی بود که از درون حوزه علمیه برخاست و تا آخر تلاش کرد که این شخصیت حوزوی را حفظ کند.

وی با اشاره به فراز و فرودهایی که در زندگی ایشان وجود داشت گفت: ملت ما قدردانی خود را از ایشان به جای آوردند؛ رهبر انقلاب در پیام خود به رابطه عاطفی و محبت آمیز و تاکیداتی که اخیرا ایشان روی شخص رهبری داشتند اشاره کردند که نشانگر این رابطه عمیق و عاطفی بود.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: پیام این حضور آن بود که مسئولان باید قدردان مردم باشند و در زمینه رفع مشکلات معیشتی و مطالبات به حق آنها از جمله مساله حقوق های نجومی و... تلاش کنند؛ نکته دیگر آن است که مسئولان باید در همه عرصه ها، به حفوظ اصول بپردازند.

وی گفت: مردم شریف قم و روحانیون و علما و فضلای قم در 19 دی خدمت رهبری مشرف شدند که این حضور قابل تقدیر است؛ از لطف و عنایت رهبر انقلاب به قم و روحانیت نیز کمال تقدیر را داریم و امیدواریم به مباحثی که رهبر انقلاب بیان کردند از جمله پیگیری اقتصاد مقاومتی قوی تر عمل شود.

قانون ایسا نقض برجام است

امام جمعه قم در ادامه به مساله نقض برجام از سوی آمریکا اشاره کرد و افزود:قانون ایسا نقض برجام است؛ حال مشخص شد که اولین ناقضان برجام نیز آمریکایی ها و همین دولتی که در ظاهر شعارهایی قشنگی نیز میداد بوده است.

وی گفت: همه دنیا بداند که این قانون به اتفاق نظر مسئولان ما این مساله نقض برجام است؛ مسئولان باید روی این مساله مقاومت کنند، زیرا اگر آمریکایی ها این کار را عملی کنند دنیا باید بفهمد که ایران اسلامی در مقابل این نقض خاموش نمی ماند و مسئولان نیز باید با تاسی از فرمان رهبری در مقابل آن ایستادگی کنند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از خطبه دوم بیان کرد: پیروزی های مستمر جبهه مقاومت در جبهه های مختلف موصل و حلب قابل تقدیر است؛ امیدواریم با اهتمام دولت سوریه و عراق بر این غده های سرطانی غلبه کنیم.

وی گفت: آزادی شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی از مطالب مردم و روحانیت ایران است و امیدواریم دولت های بحرین و نیجریه این تنگناها را رفع کنند زیرا نتایج بی توجهی به این خواست برای آنها گران تمام خواهد شد.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز گفت: متاسفانه آمارها نشان می دهد که درخواست طلاق در 9ماهه امسال در قم افزایش داشته است؛ این آمارها، از مساله جمعیت، ازدواج، طلاق، اختلافات خانوادگی و مشکلاتی که در عرصه های اجتماعی رخ داده است، باید همه ما را هوشیار کند؛ باید بیش از پیش به فرهنگ خانواده بپردازیم.

توجه به  سند راهبردی  ابلاغی  رهبر انقلاب، بهترین برنامه برای حل  مشکلات کشور است

وی اظهارکرد: بخشی از مشکلات خانواده مرتبط به مسئولان و برنامه ریزان کشور است؛ سند راهبردی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند بهترین برنامه برای حل این مشکلات است که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد؛ این مسایل نباید مردم و مسجد و جمعه و جماعت و روحانیت را از پرداختن به مساله خانواده غافل کند.

آیت الله اعرافی  افزود: یکی از اصول مهم در حفظ کانون خانواده، بدست آوردن دل همسر است؛ مرد و زن باید فضای خانه را شاد و همراه با مسرت قراردهند؛ این اصل یک اصل عام در روابط اجتماعی است.

وی اظهارکرد: در وسایل الشیعه و در ابواب فعل معروف به باب استحباب ادخال سرور در قلوب مومنین اشاره شده است؛ یکی از وظایف اجتماعی مسلمانان این است که دل های مومنان را شاد کند.

امام جمعه موقت قم بیان کرد: اسلام در اصول روابط اجتماعی و فقه ارتباطات اجتماعی به مساله شاد کردن مردم و برداشتن غم از دل دیگران تاکید کرده است؛ اسلام اجازه نمی دهد که دیگران را دل زده و غمگین کنیم مگر اینکه شرع در آن زمان به امر دیگری کرده باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآورشد: مساله خوشحال کردن دیگران و غم زدایی از دل مردم دارای مراتب است؛ در یک سری از موارد این مساله نسبت به حیوانات نیز وظیفه داریم که به حقوق آنها احترام بگذاریم و موجب مسرت آنها شویم و از خشمگین کردن آنها بپرهیزیم.

وی گفت: اسلام یک دین اجتماعی زنده و راهگشای یک زندگی سالم و سعادت مند در مسایل اجتماعی حرف بسیاری دارد؛ اگر با نگاه دقیق تمام مسایل اجتماعی را مورد کاوش قرار دهیم یک باب فقهی عمیق در فقه اجتماعی ایجاد می شود؛ اگر بخواهیم علوم اجتماعی و انسانی را اسلامی کنیم باید در این باب ها کار کنیم؛َ منابع بسیاری از معارف اسلامی وجود دارد که باید با توجه به این معارف نظامات معرفتی و علمی را تنظیم کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اسلام دارای نظریات مترقی و پیشرفته و تمدن ساز بسیاری در روابط اجتماعی است؛ در سایر قلمروهای دیگر نیز به همین شکل است؛ حجم اختبار و روابات بسیار زیاد است که متاسفانه گاهی اوقات با نگاه سطحی به آن نگاه شده است؛ باید با نگاه فقه جواهری این قواعد اصول مورد توجه قرار گیرد؛ حوزه انقلابی حوزه ای است که این معارف ناب را استخراج و به جهان عرضه می کند.

وی گفت: مومنان باید سعی کنند که دست مومنان را بگیرد و دل آنها را شاد کند که با این شادی، خداوند نیز دلشاد می شود؛ در روایت بیان شده است که اگر انسانی دل مومنی را شاد کند، پیامبر خرسند می شوند و آنگاه که پیامبر شاد می شود خداوند نیز دلشاد می شوند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در روایات بیان شده است که اگر کسی دل مردم و اهل خانه خود را شاد کند خداوند موجودی را برای او خلق می کند که تا قیامت برای او استغفار می گوید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha