پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید رسول موسوی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سیدرسول موسوی گفت: مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی دارای ویژگی های برجسته و ممتازی بود، ولی تواضع و نگاه جامع الاطراف ایشان منحصر به فرد بود.

دوست و شاگرد قدیمی آیت الله مجتهدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: مرحوم مجتهدی با نگاه بلندی که نسبت به طلاب و فضلای حوزه های علمیه داشت در تربیت طلاب خود از هیچ کوششی فروگذار نبود بطوریکه شاگرد پروری و سلیقه ایشان در تربیت طلاب مقّید به تعبد زبانزد خاص و عام بود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با بیان اینکه سابقه آشنایی و دوستی من با مرحوم مجتهدی  بیش از 50 سال می باشد، خاطرنشان کرد: ایشان در آن سالها که وارد تهران شدند، مخصوصا چند سال اول با مشقت و سختی های فراوانی مواجه بود، به طوری که در خصوص امرار معاش نیز مشکل داشت.

وی با بیان اینکه سختی ها و مشقت های مرحوم مجتهدی مرا وادار کرد تا هزینه تحصیلی از بازاری هایی که به درس حوزوی مشغول بودند بگیرم، اظهارداشت: وقتی سختی زندگی ایشان را دیدم، ناخودآگاه  کنار  درب مسجد بازار ایستادم، هر کسی می آمد، می پرسیدم چند وقت است مشغول به تحصیل هستی، مثلا می گفت 6 ماه و من 30 تومان از ایشان هزینه تحصیل می گرفتم، یعنی به ازای هر ماه 5 تومان دریافت کردم و وقتی شب شد، دیدم 200 تومان جمع کرده ام و مرحوم مجتهدی وقتی مرا  دید، اولین سوالی که پرسید، این بود که از طلبه ها پول گرفتی ؟که من پاسخ دادم نه فقط از بازاری ها و کسبه هزینه دریافت کردم.

استاد حوزه علمیه تهران بیان داشت: این وضعیت تا چندماه ادامه داشت تا از سوی آیت الله خوانساری و حکیم اجازه استفاده از سهم امام به ایشان داده شد و من دیگر شهریه ماهیانه را از بازاریان  نگرفتم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی گفت: از آنجا که مرحوم مجتهدی همه ابعاد زندگی و جامعه را مدنظر داشت، سعی می کرد در تربیت شاگردان خود همین نگاه جامع الاطراف بودن را نهادینه کند، به طوری که بدون هیچ گرایش و جهت گیری، نسبت به همه علما احترام می گذاشت و شاگردانش همین رویه را پیش گرفتند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha