پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرحوم آیت الله شیخ مجتبی حاج آخوند

حوزه/ ارتباط معنوی مرحوم حاج آخوند با امام خمینی (ره) زبانزد همه بود، به همین منظور به دستور امام خمینی (ره) به زادگاه خود برگشت و توانست در طول عمر پربار خود شاگردان و طلبه های بسیاری تحویل جامعه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مرحوم آیت الله شیخ مجتبی حاج آخوند در سال 1308 هجری شمسی در کرمانشاه و خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.

اکثر خانواده آیت الله مجتبی حاج آخوند، روحانی بودند و پدر ایشان، آیت الله شیخ حسن حاج آخوند بود که در نزد مردم کرمانشاه جایگاه بسیار والایی داشت.

پدر آیت الله حاج آخوند در حوزه علمیه استان کرمانشاه سال ها به تدریس پرداخت و توانست شاگردان بسیاری تحویل جامعه بدهد.

از سوی دیگر پدربزرگ آیت الله مجتبی حاج آخوند، آیت الله ملاحسین حاج آخوند اصفهانی از فقها و عالمان وارسته و بزرگ در کرمانشاه و حتی کشور محسوب می شد.

* اساتید آیت الله حاج آخوند

مرحوم آیت الله مجتبی حاج آخوند در طول زندگی خویش هم در کرمانشاه و هم در شهر مقدس قم از محضر اساتید بزرگی بهره برد.

اساتید وی در کرمانشاه شامل: شيخ حسن حاج آخوند، سيد محمدجواد حسيني نجومي، شيخ محمدحسن علامي، سيد محمود معصومي لاري، سيد حسين معصومي لاري، محمد آل آقا بودند.

این عالم کرمانشاهی برای تکمیل علوم دینی خود در سال 1332 وارد حوزه علمیه قم گردید و در مدرسه حجتیه از محضر علمای بزرگی کسب فیض و دانش کرد.

اساتید وی در قم نیز آیات و علمایی چون: امام خمینی (ره)، بروجردي، اراكي، محقق داماد، علامه طباطبایی، سلطاني، سیدمحمدجواد حسینی نجومی، شیخ محمدحسین علامی، شیخ حسن حاج آخوند، سیدمحمود معصومی لاری، سیدحسین معصومی لاری و محمد آل اقا و... بوده اند

* مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت

مرحوم آیت الله مجتبی حاج آخوند از همان اوایل نوجوانی خود، حس مبارزه با استبداد و استعمار را داشت و بارها به همین منظور توسط ساواک و ماموران رژیم پهلوی دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت.

وی برای آزادی ملت ایران از دست استبداد و خودکامگی رژیم شاه، حرکت های سیاسی و مبارزات انقلابی اش را در مسجد «حاج شهبازخان» ادامه داد.

با شعله ور شدن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) وی برای پیوستن به مبارزین به شهر مقدس قم رفت و در کنار بزرگانی همانند امام راحل مبارزات انقلابی خود را ادامه داد.

* مدارج علمی آیت الله حاج آخوند

مرحوم حاج آخوند برای تسلط بیشتر و بهتر بر دروس خارج اصول، فقه و فلسفه از محضر بزرگانی همانند امام خمینی (ره)، آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی، آیت الله سلطانی، محقق داماد، اراکی و... نهایت استفاده را برد.

از سوی دیگر ارتباط معنوی مرحوم حاج آخوند با امام خمینی (ره) زبانزد همه بود، به همین منظور به دستور امام خمینی (ره) به زادگاه خود برگشت و توانست در طول عمر پربار خود شاگردان و طلبه های بسیاری تحویل جامعه دهد.

کرسی تفسیر قرآن کریم وی در کرمانشاه زبانزد طلبه ها، روحانیون و عموم مردم بود و علم سرشار این عالم کرمانشاهی نامش را برای همیشه در تاریخ این دیار ثبت کرد.

* خدمات و مسئولیت های مرحوم شیخ مجتبی حاج آخوند

ایشان به جز تربیت شاگردان بسیاری در زمان حیات خود، توانست مسجد و مدرسه حاج شهبازخان که در حال تخریب بود را دوباره احیا و مرمت کند و این مسجد را به مکانی برای تربیت و تعلیم طلاب و عاشقان علوم دینی مبدل سازد.

از دیگر کارهای مهمی که وی در طول دوران زندگی خود انجام داد؛ مبارزه علیه افکار منحرف و افشاگری علیه عقیده های منحرف بود.

آیت الله حاج آخوند علاوه بر اینکه به صورت مستقیم به افراد مستمند و کم درآمد کمک می کرد، اقدام به تأسیس مؤسسه و صندوق قرض الحسنه برای رفع نیازهای مردم و مشکلات مالی مردم کرمانشاه نمود.

ایشان در طول 72 سال عمر پربار خود از سوی رهبر فرزانه انقلاب، منصب های سیاسی و فرهنگی بسیاری برعهده گرفت که می توان به فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی کرمانشاه، نماینده امام در جهاد سازندگی، نماینده مجلس خبرگان رهبری (دو دوره)، مسئول عقیدتی سیاسی ارتش در غرب کشور، سرپرستی حوزه علمیه استان کرمانشاه، نماینده امام در دانشگاه علوم پزشکی، نماینده امام در بنیاد مسکن، نماینده امام در امور حسبیه و... اشاره کرد.

* ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله حاج آخوند

وی در کنار مبارزات سیاسی هرگز به خود اجازه نداد که زندگی شخصی خانواده اش تحت تاثیر وضعیت موجود قرار بگیرد.

مرحوم حاج آخوند با شاگردان و به ویژه مردم چهره ای گشاده روی داشت و این صفت بارز را نیز در خانواده اش جاری می کرد؛ لذا این امر باعث شد که فرزندانش به سمت علوم دینی و مسلک روحانیت گرایش پیدا کنند.

وی در میان عامه مردم کرمانشاه از جایگاه بسیار والایی برخوردار بود که علت آن رفتار خوب، متواضعانه، یک رنگی ایشان بود.

از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله حاج آخوند توجه خاص ایشان به اهل بیت علیهم السلام بود تا جایی که برای مداحان و روضه خوانان اهل بیت احترام بسیار وافری قائل بود.

مرحوم آیت الله حاج آخوند به عشق اهل بیت به ویژه امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی (ع) و... بارها به عراق سفر می کرد.

دفاع از حق و بیان حقایق از دیگر صفات ارزنده این عالم کرمانشاهی بود. وی هیچگاه در بحث حق الناس تحت تأثیر جایگاه طرفین دعوی قرار نمی گرفت.

ساده زیستی، قناعت، اهمیت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ستیز با افراط و تفریط و... از دیگر ویژگی های شخصیتی این عالم وارسته کرمانشاهی بود.

سرانجام مرحوم حاج آخوند پس از سال ها تلاش و مجاهدت در راه دین اسلام و توسعه و معرفی معارف ناب اسلامی و دینی، در سن 72 سالگی در سال 1380 در شهر کرمانشاه دیده از جهان فرو بست و این شهر و مردمانش را عزادار و سیاه پوش کرد.

پیکر این عالم نستوه و مجاهد طبق وصیت نامه اش به شهر قم منتقل شد. نماز میت وی را مرحوم آیت الله العظمی بهجت اقامه کرد و به دستور مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha