پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/استاد حوزه گفت:‌بارها گفته شد باید در قم نشانه ای از تقریب مذاهب و خیابانی به اسم بزرگان اثر گذار تقریب مذاهب باشد، ولی کسی گوش نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهر سازی ایران که درتالار شهر قم برگزار شد به میراث های ماندگار و تاثیر گذار در قم اشاره کرد و گفت: اولین میراث قم، نقش اشعریون قمی در انتشار سخنان و احادیث اهل بیت(ع) است.

وی افزود: مردم قم و اشعریون نقش اساسی در پیش برد فرهنگ اسلامی داشته است و این نقش در تاریخ اسلامی و اعتلای تفکر شیعی جایگاه ویژه ای دارد.

 نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با بیان اینکه حدیث یکی از منابع مهم در اجتهاد است افزود: اشعریون و قمّیون در  نقل حدیث و معارف ناب اهل بیت(ع) تلاش های ویژه و ممتازی داشته اند تا جایی که بسیاری از مولفان کتب حدیثی از این بزرگواران نقل حدیث کرده اند؛ اشعریون دارای مکتب حدیثی بوده اند.

آیت الله علوی بروجردی برحفظ قبور بسیار بزرگان که جزء میراث ماندگار است تاکید کرد و افزود: میراث دوم ماندگار قم، حوزه و علمای آن است.

این استاد حوزه عنوان کرد: نمی توان از نقش حوزه و علمای چون مرحوم آیت الله بروجردی که برای اعتلای فرهنگ و تقریب مذاهب اسلامی در جهان تلاش بسیاری کرده اند، به راحتی گذشت.

 وی ابراز داشت: در حوزه شخصیتهای برزگی مانند آیت الله برجرودی و حائری مؤسس حوزه و امام راحل(ره) بنیان گذار کبیر انقلاب و دیگران تربیت شده و رشد کرده اند و توانستند با سخنان و آثار خود اسلام و دین را به جهانیان معرفی کنند.

نوه مرحوم آیت الله بروجردی افزود: بارها گفته شد باید در قم نشانه ای از تقریب  مذاهب و خیابانی به اسم بزرگان اثر گذار تقریب مذاهب، نام گذاری شود تا کسانی که به عنوان گردشگر وارد قم می شوند بدانند این حوزه و علمای آن چه نقش اساسی در وحدت جامعه اسلامی و گسترش فرهنگ آل الله داشته اند؛ ولی کسی به این سخنان گوش نکرد.

استاد حوزه با بیان اینکه  قم مهد علوم دینی  و در علوم مختلف سخن  برای گفتن دارد  به نمونه ای  از تقریب مذاهب یعنی ساخت مسجد هامبورگ اشاره کرد و گفت: این مسجد را آیت الله بروجردی 60سال گذشته بنا کرده اند و اولین مسجد شیعی در اروپا است، اینها میراث قم به شمارمی رود و برکت این میراثه به دلیل حوزه وشخصیتهای بزرگ آن است.

آیت الله علوی بروجردی ابراز داشت: میراث سوم قم، مکتب علمی آیت الله بروجردی و نکات فقهی است و از مسائل مهم و میراث فرهنگی قم به شمار می رود ومی توان با ترویج آن جاذبه زیادی ایجاد کرد.

نوه مرحوم آیت الله بروجردی افزود: مرحوم آیت الله بروجردی 17سال در قم بوده اند و آثار زیادی از خود در مسائل سیاسی و فرهنگی به جای گذاشته اند، آیا جایی است که این میراث را ثبت کرده باشد و آثار این بزرگان جمع آوری شده باشد.

 وی عنوان کرد: میراث دیگرقم، حرم حضرت فاطمه معصومه(ص) است که دارای معماری بسیار بی نظیر است. آیا توانسته ایم این میراث عظیم را به دنیا معرفی کنیم، این درحالی است که غربی و اروپا توانسته اند گام های موثری در میراث نداشته خود بردارند.

آیت الله علوی بروجردی بابیان اینکه قم میراث خوبی برای جذب گردشگران دارد افزود: نباید به بهانه قدیمی بودن بناها،  معماری های قدیمی که در ترویج فرهنگ اسلامی نقش مهمی دارد، تخریب شود. 

نوه مرحوم آیت الله بروجردی افزود: متاسفانه معماری عجیب و فوق العاده ای  مانند تیمچه بازار در قم وجود دارد که مردم از آن اطلاعات ندارند، باید این آثار مهم را حفظ و احیای کرد. این بناها شاهکار قم است.

 وی بابیان اینکه باید بودجه معماری قم مانند اصفهان باشد، افزود: باید کاری کرد تا همه از معماری اسلامی اصیل قم با خبر شوند تا به بهانه مختلف و ساختن ساختمان جدید اقدام به تخریب میراث ماندگار قم نکنیم.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه تا مسئولین کشور ازمیراث فرهنگی و معماری اسلامی اطلاعات دقیق و شناخت نداشته باشند برای حفظ و حراست از معماری قدیمی و اسلامی تلاش نمی کنندخواستار توجه ویژه در حفظ میراث ماندگار اسلامی شد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha