پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ پنجمین اجلاسیه سراسری معاونین پژوهشی حوزه های علمیه استانی

حوزه/ عضو شورای عالی و مدیر حوزهای علمیه گفت: نقش هدایتگر و راهبردی از ذات حوزه های علمیه است و هر نقطه ای که حوزه و مدرسه علمیه وجود داشته باشد بدون تردید نقش مشعل هدایت را در آن منطقه دارد و عمل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در پنجمین اجلاسیه سراسری معاونین پژوهشی حوزه های استانی در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون جمکران اظهارداشت: نقش پژوهش در همه سیستم های آموزشی و تربیتی به معنای آغازگر و شروع کننده مطرح است.

عضو شورای عالی حوزه افزود: اگر بخواهیم یک پروژه و یک کار و ایده خوب نتیجه بدهد بدون شک باید دارای عقبه فکری و پژوهشی خوبی داشته باشد، چرا که تجربه نشان داده،‌ اگر در کاری پژوهش  و تحقیق کافی صورت نگیرد به سرانجام نخواهد رسید.

امام جمعه قم به مهمترین کار و رسالت پژوهش اشاره کرد و گفت: مهمترین کار پژوهشی این است که باور به تحقیق، و آداب و اصول تحقیق را از دوران طلبگی در ذهن طلاب نهادینه کنیم بطوریکه قبل از اینکه تحقیقی انجام شود مهم اینست که باور و انگیزه ، آداب و اصول تحقیق به خوبی به طلبه منتقل شود و این مهمترین وظیفه معاونین پژوهشی است که باید دردستور کار قرار گیرد.

مدیرحوزه های علمیه اظهارداشت: اینکه برخی می گویند تحقیق و پژوهش کار آدم های نخبه است؟ از این جهت درست که نوآوری ها و نظریاتی در سطح کلان مطرح می شود و راهنمایی های بزرگی شکل بگیرد که این از هر 100 تا شاید 2-3 مورد اینگونه باشد، لذا این بدان معنا نیست که دیگران از حیث پژوهشی و تحقیق فعالیتی نداشته باشند چرا که علم و دانش برای هر سطح ضرورت دارد حتی اگر روحانی 5-6 سال درس خوانده باشد همان هم در حد خودش نیاز به محقق بودن  و تحقیق دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: باید سعی کنید با آموزش ها و برنامه هایی که ممکن است، بحث پژوهش و تحقیق به صورت عام در مدارس شکل بگیرد بطوریکه طلاب  شمِّ تحقیق، فنون تحقیق را در حد توان و استعداد و نیازهای خود بیاموزند و به کار ببندند؛ چراکه اگر طلبه ای روحیه تحقیق نداشته باشد همانی را که خوانده و حفظ کرده بر روی منبر ارائه می کند و این جذابیتی ندارد، این در حالی است که اگر طلبه در خصوص موضوع تحقیق و پژوهش کند و با دستاورد خود منبر بسازد بسیار شیرین تر و جذاب تر خواهد بود.

آیت الله اعرافی خطاب به معاونین پژوهش و مدیران مدارس و حوزه ها گفت: چهره های شاخص و محقق را شناسایی کنید و با توجه به رعایت مسائل اخلاقی و تربیتی و توجه به سطح عمومی مدرسه و حوزه، نخبگان را در چتر حمایتی خود قرار دهید چرا که اگر حساسیت ها در نظر گرفته نشود چراکه آثار سوء علمی اخلاقی می تواند در پی داشته باشد.

امام جمعه قم خطاب به معاونین و مدیران مدارس و حوزه های علمیه استانی اظهارداشت: رابط خود را با قم و مراکز و موسسات علمی پژوهشی و تحقیقاتی قم به صورت مستمر حفظ کنید بطوریکه سالی یکی دو بار طلبه های خود را با سفر به قم با آخرین پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته توسط مراکز و موسسات پژوهش محور قم آشنا کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخورداری روحیه تحقیق و پژوهش در اساتید یکی از اصلی ترین شاخص هایی است که می تواند طلاب را با تحقیق و پژوهش از همان ابتدا آشنا کند، لذا باید اساتید و مدیران پژوهشی خودشان شم تحقیقی داشته باشند و نسبت به اتقای دانش خود برنامه ریزی کنند.

وی افزود: تحقیق و پژوهش باید از منظرهای مختلفی مورد تقسیم بندی قرار گیرد، در گذشته حوزه های ما به دلیل اینکه با مسائل مختلف به صورت محدود سر و کار داشتند این تقسیم بندی محدود بود؛ اما امروز ما به عنوان پشتوانه علمی و فکری یک نظام، انقلاب و اثرگذاری در جهان مطرح هستیم؛ لذا باید نسبت به همه حوزه ها کارهای پژوهشی و تحقیقی داشت و ارائه کرد نباید منتظر بمانیم تا دیگران برای ما این کار را انجام دهند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز نظام تحقیقی و علمی ما با توجه به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. نسبت به تولید علم و کار پژوهشی غفلت کرده است  و هنوز نتوانسته متناسب با نیازهای ما کار علمی و پژوهش درخوری را ارائه کند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha