جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اولین همایش ملی تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر حوزه های علمیه/ حجت الاسلام والمسلمین علی کاظمی

حوزه/ استاد ممتاز شاهد و ایثارگر حوزه با تاکید بر اینکه حوزه همواره در اختیار نیروهای انقلابی بوده و خواهد بود، گفت: حوزه در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین علی کاظمی ظهر امروز در نخستین همایش ملی تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر حوزوی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پایگاه اجتماعی حوزه های علمیه، هرگونه کج فهمی در این نهاد، تاثیر چشمگیری در جامعه خواهد گذاشت؛ مقام معظم رهبری در سال قبل تاکید کردند «حوزه های علمیه اگر انقلابی نمانند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت».

وی با بیان اینکه مولفه های حوزه علمیه انقلابی از دو زاویه "بینشی و معرفتی" و "رفتاری و عملکردی" قابل بررسی است، تصریح کرد: جدا نبودن دین از سیاست یکی از مهم ترین مولفه های بینشی و معرفتی است؛ برخی به بهانه هایی چون قداست دین، جدایی قلمروی دین و دولت و آثار سوء پیوند دین و دولت درصدد القای جدایی دین از سیاست هستند که با حوزه انقلابی از دیدگاه امام و رهبری منافات دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام راحل جدایی دین از سیاست را حربه دشمن برای ضربه زدن به حوزه و روحانیت می دانستند، گفت: از نگاه ایشان دشمن توانست با شعار جدایی  دین از سیاست در حوزه های علمیه نفوذ کند و فقاهت را در اندیشه محدود به احکام فردی و عبادی جلوه دهد و سیاست را تقبیح کند.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: امام راحل همواره به حوزه های علمیه و طلاب جوان توصیه می کردند «مراقب تفکر جدایی سیاست از دین باشند زیرا هنوز این فکر در حوزه ها وجود دارد و باید مانع گسترش این تفکر شد.»

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز همانند امام راحل اعتقاد دارند فکر جدایی دین از سیاست به عنوان یک آفت در حوزه وجود دارد و استنباطات های فقهی بر اساس فقه اداره نظام صورت گیرد نه فقه اداره فرد!

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ناظر بودن فقه به اداره کشور، جامعه و نظام، گفت: افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند «متاسفانه هنوز در حوزه ها، کسانی هستند که خیال می کنند حوزه باید به کار خودش و اهل سیاست و اداره کشور نیز مشغول کار خودشان باشد».

این استاد ممتاز شاهد و ایثارگر حوزه با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در قبال نظام اسلامی وظیفه حوزه انقلابی است، گفت: نظام اسلامی، استیلای تمدن غرب را نادیده گرفته و بر این اساس، تمدن غرب خطر انقلاب را برای خود احساس کرده و با تمام امکانات درصدد استحاله انقلاب اسلامی  و به چالش کشاندن آن در ابعاد نظری و عملی است.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: حوزه علمیه انقلابی خود را در قبال نظام مسئول می داند و باید به این باور برسد که تنها نهادی است که می تواند به لحاظ نظری نیازهای نظام اسلامی را برطرف کند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری معتقدند مسائلی که برای نظام اسلامی در عرصه معارفی و اسلامی پیش می آید، مسئولیت آن برعهده حوزه علمیه است و اگر حوزه، این مسئولیت را انجام ندهد و پاسخگو نباشد، ضربات جبران ناپذیری متوجه نظام می شود.

وی با بیان اینکه افزون بر مباحث نظری، حوزه انقلابی باید در حوادثی که متوجه انقلاب است، حضوری جدی داشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید می کنند «حوادث گوناگونی برای انقلاب است و طلاب باید حاضر و آماده باشند»؛ جمله معروف امام خمینی(ره) در رابطه با حفظ جمهوری اسلامی از اهم واجبات عقلی و شرعی می باشد و بیانگر مسئولیت حوزه در حفظ نظام اسلامی است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه یکی از مولفه های حوزه انقلابی زمان شناسی است، اظهار داشت: امام راحل این مسئله را در اختیار گرفتن نبض تفکر و نیاز جامعه می نامند و معتقد بودند حوزه همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: از نظر مقام معظم رهبری، اگر حوزه علمیه عالم ترین علما را تربیت کند ولی زمان شناس نباشند و استکبار و جبهه بندی جهان را نشناسند، برای جامعه امروز مفید نخواهد بود. 

وی یکی دیگر از مولفه های حوزه انقلابی را دشمن شناسی عنوان کرد و گفت: حوزه علمیه انقلابی مروج تفکری است که نظم کنونی جهان را ظالمانه می داند؛ جریان حاکم بر جهان از ناتوانی در مقابل انقلاب اسلامی همانند مار زخم خورده در کمین است تا از هر طریق ممکن به انقلاب و منبع فکری آن یعنی حوزه علمیه آسیب برساند.

این استاد حوزه علمیه افزود: مقام معظم رهبری معتقدند اگرچه امروز کشور درگیر جنگ نظامی نیست ولی درگیری جنگ ساسی و اقتصادی است و در نهایت با تعجیل می فرمایند بالاتر از همه این جنگ ها، جنگ فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی با بیان اینکه متولی عرصه فرهنگی، حوزه علمیه است، گفت: حوزه در خط مقدم جبهه قرار دارد و لازمه حضور و موفقیت در جبهه شناخت دشمن است؛ دشمنی که حوزه علمیه در طول عمر خود همانند آن را مشاهده نکرده و تا دندان مسلح و بسیار خطرناک است.

وی در ادامه به تبیین مولفه های رفتاری و عملکردی حوزه انقلابی اشاره کرد و گفت: از مولفه های حوزه انقلابی بی تفاوت نبودن به نیازهای حکومت اسلامی است؛ حوزه علمیه باید نظام اسلامی را کمک کند تا بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، دشمنان به طور پیوسته با تبلیغات درصدد القای ناکارآمدی نظام اسلامی برآمدند؛ در چنین شرایطی اگر روحانیت و حوزه به بهانه درس و بحث، منصب ها را خالی بگذارند افراد بی صلاحیت این جایگاه ها را پر خواهند کرد و اشتباهات آنها به پای نظام گذاشته می شود.

این استاد ممتاز شاهد و ایثارگر حوزه افزود: بر این اساس، امام خمینی(ره)، کسانی را که به بهانه درس و بحث و هوای اجتهاد منصب های خالی نظام را پر نکنند در مقابل خداوند مسئول می داند.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: مقام معظم رهبری معتقدند کمک به نظامی که پرچم اسلام را برافراشته و براساس فقه اسلامی اداره می شود افتخار است؛ حوزه ها باید خود را سربازان نظام بدانند و ایشان بی توجهی حوزه به نظام اسلامی را خواسته سرویس های اطلاعاتی بیگانگان می دانند.

وی، تربیت طلاب انقلابی را یکی دیگر از مولفه های حوزه انقلابی عنوان کرد و گفت:  تربیت نیروهای انقلابی ثمره حوزه انقلابی است؛ رهبری فرمودند خطوط، میدان ها و صحنه های نظامی، غیرنظامی و فرهنگی محتاج حضور فعال شماست و بر این اساس مدرسان محترم و اساتید حوزه علمیه، طلاب را به سمت اهداف انقلابی سوق دهند.

این استاد حوزه افزود: رهبری همچنین در عین امیدوار کردن طلاب جوان و انقلابی هشدار می دهند مبادا حرکت های انقلابی آنها به گونه ای باشد که مورد تهمت و افراط گری قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی، یکی دیگر از مولفه های حوزه انقلابی را وحدت و یکپارچگی عنوان کرد و گفت: امام راحل معتقد بود هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که وحدت و یکپارچگی حوزه علمیه از بین برود گرچه به مدیریت ها انتقاد وارد باشد.

وی با بیان اینکه امام راحل یکپارچگی حوزه ها را وظیفه شرعی و الهی دانستند، افزود: یکی از نمودهای وحدت در حوزه انقلابی، وحدت حول محور ولایت فقیه است؛ حوزه علمیه نباید در مقابل هجمه سنگین تبلیغات تخریبی دشمن نسبت به ولایت فقیه بی تفاوت باشد.

این استاد ممتاز شاهد و ایثارگر حوزه گفت: فاصله گرفتن حوزه از ولایت فقیه آرزویی است که استراتژیست های غربی برای ضربه زدن به نظام اسلامی در سر می پرورانند.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان مالک اشتر زمان در دوقدمی فتح خیمه معاویه قرار گرفته اند، گفت: هرگونه عقب نشینی از آرمان های انقلابی این نظام فاجعه ای دردناک به بار می آورد.

وی افزود: جلسه اساتید حوزه علمیه زیر نظر مرکز مدیریت حوزه به طور متمرکز برگزار شود؛ در غیر این صورت در بزنگاه های انقلاب مثل فتنه، ضررهای جبران ناپذیری خواهیم کرد.

این استاد حوزه در بخش پایانی سخنان خود گفت: سابقه انقلابی اساتید شاهد و ایثارگر حوزه درخشان و محکم است اما نبایدما را از حرکت باز بدارد.

وی افزود: این سابقه انقلابی باید پرچم هدایت گر دیگران باشد و امیدواریم در ظلّ توجهات امام زمان(عج) و هدایت علما و بزرگان حرکت کنیم.

وی همچنین از دست اندرکاران برگزاری این همایش و مدیران حوزه قدردانی کرد.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha