جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی-مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که رسالت حوزه پرداختن به همه مسائل به گونه ای پیامبرگونه و بدون استثنا است، گفت:

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، امروز در نشست تخصصی استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، با بیان اینکه استعداد برتر در همه مراحل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باید فعالیت داشته باشد، گفت: دو عامل «تزکیه و اخلاق» و «آشنایی با سیاست و جامعه»، لازمه موفقیت استعدادهای برتر است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) دو معجزه قرآن و اخلاق رفتاری را داشته و آنچه مانند آهن ربا همه را جذب می کرد، اخلاق بود، افزود: مردمی بودن روحانیت در طول تاریخ مرهون اخلاق فاضله آنان بوده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه نمی توان جامعه را نشناخت و خدمت انجام داد، ابراز داشت: مسئله سیاست، امروز بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد، چرا که شناخت دوست و دشمن، جامعه و روش برخورد مسائلی برای ارتقا آموزه های سیاسی نیاز امروز حوزه و جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با توجه به اهمیت استعدادهای برتر در مراکز آموزشی، تبلیغی، فرهنگی حوزوی و غیر حوزوی بیان کرد: بحث کلی در رابطه با مستعدین برتر، اهمیت پرداختن به این قشر و گروهی از سرمایه های ارزشمند از حوزه و هر عرصه دیگری است.

وی، وجود سرمایه های انسانی و استعدادهای برتر را به گنج با ارزشی تعبیر کرد و افزود: پیامبران آمدند تا گنجینه مورد نظر در وجود انسانها را جستجو کنند و به فطرت، نعمت خداداد و کشف عقول و اندیشه ها بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه انسان، بعثت و فلسفه رسالت، گنجینه های لایتناهی موجود در بشر است، گفت: پیامبران در جامعه ای که شرک، کفر و نفاق بر روی آنها پرده کشیده ظهور کردند تا انسانها را به فطرت پاک خود برگردانند.

وی با اشاره به اینکه سئوال های گوناگون و بیشماری در رابطه با استعدادهای برتر وجود دارد که باید به آنها توجه شود، ادامه داد: رسالت حوزه پرداختن به همه مسائل به گونه ای پیامبرگونه و بدون استثنا است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه تفاوت ها غیر قابل انکار است، در رابطه با استعدادهای برتر بیان داشت: اینان یک سرمایه گرانمایه برای حرکت های هدفمند حوزوی، صنعتی، فرهنگی، آموزشی و غیره هستند.

وی خاطر نشان کرد: استعداد برتر یک سرمایه است برای حرکت در یک مسیر هدفمند و یک فرصت برای مسئولانی که در این رابطه تصدی گری یک حرکت را برعهده گرفتند و باید توجه ویژه شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با طرح این سوال که «آیا صرف استعداد، کفایت می کند برای حرکت هدفمند و رسیدن به هدف؟» گفت: باید برای رسیدن به اهداف نخبگانی در مسیر تحول، یک توجه کافی و ویژه به همه جوانب داشته باشیم، البته اجزای دیگری در مرحله ارتقا وجود دارد که اگر ضمیمه استعداد شود به شکوفایی می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه برای شکل گیری یک حرکت و ایجاد یک پدیده علت تامه وجود دارد، تشریح کرد: جزو اول علت تامه، اقتضا است که در این بحث همان استعداد می باشد.

وی بیان داشت: استعداد به تنهایی اثر بخش و کارساز نیست و باید شرایط بروز و ظهور برای آن وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بحث موانع را به عنوان سومین علت تامه در زمینه استعدادهای برتر برشمرد و گفت: نباید مانعی سر راه رشد مستعدین وجود داشته باشد زیرا در غیر اینصورت کار موثری انجام نمی شود.

وی در ادامه به بررسی شرایط پیشرفت استعداد پرداخت و مطرح کرد: شرط اصلی برای این حرکت را باید در درون خود انسان جستجو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به آیه « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا » بیان داشت: اصلی ترین عامل شکوفایی استعداد، اراده دگرگون ساز در درون افراد است که در وجود انسان غوغا می کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اراده دگرگون ساز و همت بزرگان و پیشگامان عرصه فقاهت، علم و دانش و جهاد و مبارزه در تاریخ فقاهت تشیع اصلی ترین شرط در درون خود انسان است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به برگزاری کمیسیون های تخصصی در این نشست اشاره کرد و گفت: این کمیسیون ها آزمونی برای به نمایش گذاشتن توانایی مستعدین برتر در حوزه علمیه خراسان است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی بیان کرد: هرچه یک سرمایه ارزشمندتر باشد لطیف تر و حساس تر است و برنامه ریزی برای آن سخت تر است.

وی حمایت از همفکری استعدادهای برتر را برای رفع موانع مفید دانست و گفت: گاهی موانع باعث می شود تا استعدادها به شکوفایی نرسد، البته بودجه و برنامه از موانع سخت افزاری هستند، اما اصلی ترین مانع را باید در درون خود جستجو کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عامل اصلی را اراده و تزکیه و مانع اصلی نیز در درون خود انسان دانست و مطرح کرد: موانع حرکت یک انسان برگرفته از ترس، جهل و یاس است.

وی یکی از موانعی که برای حوزه علمیه مطرح است را بحث رشته های تخصصی دانست که با دو نگاه عرصه ای از رشته فقاهت و اجتهاد و یا سکوی پرش برای ایجاد شغل مطرح است. لذا کسی که وارد حوزه می شود باید حوزوی شود، حوزوی عمل کند و محور اصلی اش نیز اجتهاد پروری شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به حملات مختلف در عرصه های فکری، سیاسی و مذهبی اشاره کرد و خطاب به استعدادهای برتر گفت: همه اینها به پاسخ گویی نیاز دارد و شما به عنوان سربازان خط مقدم امام زمان(عج) به هیچ چیز دیگر جز دفاع از حریم دین و خدمت به دین نباید بیاندیشید.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه به آنچه از استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان انتظار می رود، پرداخت و بیان کرد: توجه به اینکه به عنوان سرمایه شناخته می شوند و برنامه هایی را می طلبد به همان اندازه انتظاراتی را نیز دربر خواهد داشت.

وی در پایان این حرکت هدفمند را در جهت انتظارات رهبری مفید دانست و خطاب به حاضرین گفت: با جدیت آغاز کنید و برنامه جامع زمان بندی شده را در نظر بگیرید

ضرورت رسیدن به مرحله نخبگانی و فقاهت

حجت الاسلام علی اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست به اهمیت پرداختن به بحث استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: فقاهت، یکی از جریانات مهم در حوزه است که در مسیر رشد و کمال، حرکتی را آغاز و نخبگانی را به جامعه تحویل می دهد.

وی با بیان اینکه رسیدن به مرحله فقاهت، هدف است، خاطر نشان کرد: برای گذر از این مرحله اساسی، در مرحله نخست شناسایی استعدادهای برتر و استعدادها و قابلیت های رو به کمال و رشد است تا به مرحله فعلیت دست یابند.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: رسیدن به مرحله نخبگانی و فقاهت، هدفی والا است که افراد به فعلیت رسیده پاسخ گوی نیازهای جامعه شوند و این حرکت نیازمند نهادسازی تحولی است.

حجت الاسلام نوایی با تاکید بر اینکه نهادسازی تحولی باید متناسب با استعدادهای برتر برنامه ریزی شود به سخنی از امام علی(ع) «وقتی همه به یک چشم دیده شوند در مرحله هلاک قرار می گیرند» اشاره کرد و گفت: باید متناسب با برنامه ریزی های نخبگانی و در مسیر رسیدن به فقاهت و فعلیت یابی تلاش کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha