شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مکتب عاشورایی و مهدوی را گسترش داده است گفت: این شور عاشورایی و حماسه مهدوی و توجه به انتظار به برکت انقلاب اسلامی در سراسر دنیا منتشر شده است و این انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) درهای عالم را به تشیع بازکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب و فضلای شهرستان بناب که با حضور آیت الله بنابی و در مسجد رضائیه قم برگزار شد در سخنانی به تشریح اهمیت و جایگاه مهدویت در اعتقادات اسلامی و مقایسه این تفکر مهم در اندیشه شیعی با سایر مکاتب فکری و دینی در دنیا پرداخت.

وی در مقدمه بحث گفت:در پرداخت به هر موضوعی می توان آن موضوع را در پنج دایره و زاویه نگاه کرد و به موضوع مهدویت نیز می توان از این زوایا نگاه کرد و به تحلیل آن پرداخت تا بحث کاملا مشخص شود و تفاوت تفکر مهدویت در اندیشه شیعی با سایر مکاتب به خوبی روشن شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود:اولین زاویه ای که می شود در آن به موضوع مهدویت و مباحث آخرالزمانی پرداخت،‌زاویه فرادینی و بشری صرف است، در این عرصه کم و بیش حرف هایی زده شده است، در زاویه بعد می شود به مباحث مهدویت در عرصه دینی اعم از ادیان ابراهیمی و شرقی پرداخت که با نگاه دقیق در ادیان شرقی مثل هندو و ....مطالبی می توان یافت.

وی گفت: در عرصه ادیان ابراهیمی مانند یهودیت و مسیحیت نیز مطالب زیادی در باب مهدویت و آخرالزمان قابل مشاهده است و عرصه بعدی مباحث مهدویت در درون اسلام است که اهل سنت غالبا بر این باور هستند که از سلاله رسول خدا (ص) فردی متولد می شود و قیام می کند.

آیت الله اعرافی در تعریف عرصه پنجم از موضوع که دیدگاه شیعه و مکتب اهل بیت(ع) است به امتیازات و ویژگی های بارز اندیشه مهدویت در شیعه پرداخت و گفت:با اینکه مهدویت و مسائل آخرالزمانی در هر چهار دایره و زاویه نگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما این تفکر مهم در اندیشه شیعی بسیار متفاوت و برجسته تر است و با وجود مشترکاتی با هر چهار زاویه بحث، اما ممیزات و تفاوت های زیادی نیز دارد.

* مهدویت در دایره شیعی، مهدویت متعینه و دارای ابعاد و زوایای دقیق است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به ممیزات و تفاوت های تفکر مهدویت در اندیشه شیعی نسبت به سایر مکاتب و نحله های فکری اشاره کرد و گفت:اولین تفاوت مهدویت در اندیشه شیعی این است که مهدویت در دایره شیعی، مهدویت متعینه و دارای ابعاد و زوایای دقیق است و همه ابعاد آن به خوبی تعریف شده است و نقطه تاریک و مبهمی در این زمینه وجود ندارد.

امام جمعه قم خاطر نشان ساخت:تفاوت و ممیزی بعدی مهدویت در اندیشه شیعی این است که فرد مورد انتظار و موعود فردی متعین و حاضر و ناظر است که مطابق دسته ای از روایات اعمال ما انسان ها به پیشگاه مقدس ایشان عرضه می شود؛ یک انسان کامل و تولد یافته ای است که در ارتباط با ماست نه اینکه مطابق بعضی مذاهب اسلامی بعدا متولد شود.

وی در تبیین تفاوت بعدی گفت:علائم و نشانه های فرد موعود و انسانی که شیعه در انتظار ظهور آن است، کاملا مستند و مشخص است و حواله به مجهول نیست و این حس ظهور در مقابل امام عصر(عج) بسیار مهم و کارساز است.

مدیر حوزه های علمیه در توضیح ویژگی و ممیز بعدی شیعه در باب انتظار گفت:عصر ماقبل از ظهور و بعد از ظهور از هم جدا نیست و در عصر غیبت مردم از طریق ولایت و مرجعیت ارتباط دارند و منقطع نیستند.

*لزوم عمق بخشی بحث انتظار در حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی تاکید کرد:اندیشه انتظار و ظهور موعود و انسان کامل با همان ویژگی هایی که به صورت متقن و یقینی از سوی اهل بیت(ع) مشخص شده است، باید روز به روز در حوزه های علمیه عمق بیشتری پیدا کند و طلاب با قرائت دعای شریف عهد تمرین سربازی و اذعان به شخصیت والای امام زمان(عج) داشته باشند.

امام جمعه قم در قسمت دیگری از سخنان خود، انقلاب اسلامی در ایران را زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم جهان با مهدویت و شیعه دانست و گفت:انقلاب اسلامی و مهدویت و انتظار با یکدیگر عجین شده که انقلاب هم در گسترش این اندیشه تاثیر گذار است؛ انقلاب اسلامی متاثر از اندیشه‌های مهدویت است.

*تاثیر انقلاب اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا

وی افزود:در جای جای دنیا موج انقلاب اسلامی در حال پیشرفت است و پرچمی که دل های مستضعفان عالم را مجذوب و شیفته خود کرده، پرچم مهدویت، عاشورا و مکتب اهل بیت(ع) است که انقلاب اسلامی ایران امروز پرچمدار این تفکر مهم است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مکتب عاشورایی و مهدوی را گسترش داده است گفت: این شور عاشورایی و حماسه مهدوی و توجه به انتظار به برکت انقلاب اسلامی در سراسر دنیا منتشر شده است و درهای عالم را به روی تشیع بازکرده است.

مدیرحوزه های علمیه در پایان تسنن آمریکایی و تشیع لندنی را توطئه خطرناک دشمنان اسلام برای توقف رشد اسلام و تشیع در کشورهای دنیا دانست و تاکید کرد: تشیع لندنی و تفکر افراطی آنان به نظر من باعث توقف رشد شیعه در دنیا می شود و حال آنکه اگر ما طبق الگویی که آیت الله العظمی بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) ترسیم کرده اند حرکت کنیم شیعه در دنیا به خوبی رشد خواهد کرد.

وی درپایان با بیان ویژگی های خوب و سابقه طولانی حوزه بناب در پرورش طلاب مستعد و فعال گفت: حوزه بناب یک حوزه نمونه و سرمشق است و حضور آیت الله بنابی به گونه ای است که امیدواریم درآینده شاهد تجربه موفق تر باشیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha