پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مخبر معاون مرکز اسلامی فرانکفورت

حوزه/ معاون مرکز اسلامی فرانکفورت خاطرنشان کرد: اگر ذهن اسیر خیالات و افکار حاصل از نگاه و صدای حرام شود دیگر مجال پیدا نمی کند به امور پاک و معنوی اندیشیده و بر هدف الهی – انسانی زندگی متمرکز شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته فرانکفورت در مرکز فرهنگ اسلامی این شهر اقامه شد. حجت الاسلام و المسلمین مخبر معاون مرکز اسلامی فرانکفورت با  اشاره به ادامه کشتار مسلمانان بی گناه میانمار با وجود درخواست  کشورهای اسلامی و مجامع بین ‌لمللی از دولت میانمار گفت: ما شیعیان فرانکفورت از مجامع بین المللی و دولت میانمار به صورت جدّی می خواهیم که نسبت به این نسل کشی بی تفاوت نباشند و برای توقف آن اقدامات سریع و عملی انجام دهند.

وی ضمن اشاره به پیروزهای اخیر ارتش عراق در برابر تروریست های داعش  گفت: امیداوریم با تلاشهای پیگیر مسلمین و ورود جدّی تر نهادهای بین ‌المللی شرّ تروریستهای داعش از سر همه مردم دنیا به ویژه از سر مسلمین کوتاه شود.

مدیر فرهنگی و آموزشی مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در ادامه سخنان خود به بیان روایتی از امام رضا(ع) پرداخت و گفت: آن حضرت فرمود: مردی به پیامبر اکرم (ص) عرض کرد یا رسول اللّه (ص)  کاری به من یاد بدهید که میان آن کار با بهشت  هیچ فاصله ای نباشد و من با انجام دادن کار سریع تر به پاداش بهشت برسم. حضرت رسول (ص) فرمود: خشمگین نشو و از مردم چیزی نخواه.

وی در توضیح این روایت گفت: بدون شک خشم، عقل آدمی را تحت تأثیر قرار می دهد و آدم را به رفتار یا گفتارهایی وادار می کند که از راه دین و منطق و اخلاق بیرون می رود. بنا بر این کنترل خشم یکی از کارهایی است که اگر آدم به آن موفق شود از اهل بهشت خواهد بود.  توصیه دوم پیامبر که از مردم چیزی نخواهید هم به معنای  این نیست که انسان از هیچ انسانی چیزی نخواهد ، بلکه به این معناست که آدمی هیچ کس جز خدا را قادر به تأمین نیازهای خود نداند  و چشمش به دست مردمان نباشد بلکه همواره نیازهای خود را از خدای متعال طلب کند و از خدا بخواهد که بندگان خود را وسیله اعطای رحمتش به او قرار دهد.

* تاثیر احساسات بر ذهن و قلب انسان

وی در ادامه شرح خطبه 193 نهج‌البلاغه گفت: دل و ذهن  آدمی در ابتدای سلوک دینی و معنوی خود  تحت تأثیر حواس است و چشم و گوش و ذائقه و شامّه و لامسه تمام اطلاعاتی را که دریافت می کنند در ظرف دل و ذهن آدمی می ریزند و ذهن و دل را به آنها مشغول می کنند.

وی ادامه داد: گویا این اطلاعات خوش و ناخوش، مطلوب و نامطلوب یا شیرین و تلخی که از راه حواس پنجگانه به قلب و ذهن ما راه پیدا کرده هر کدام مانند یک طلبکار به گونه ای دل و فکر ما را اسیر خود کرده و به سوی خود می کشند.  هر قدر این  طلبکاران بیشتر صاحب ذهن و دل انسان باشند ، توجه آدمی را به خود بیشتر جلب می کنند و او را بیش از پیش به خودشان مشغول می کنند و در نتیجه از تمرکز انسان بر روی هدف متعالی زندگی و حرکت به سوی آن هدف  جلوگیری می کنند و مانع از سلوک انسان می شوند.

* اگر ذهن اسیر خیالات حرام شود نمی‌تواند به امور معنوی بیاندیشد

معاون مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت  با اشاره به اینکه در میان حواس، بیشترین حجم اطلاعات ما از دریچه چشم و گوش  تأمین می شود گفت: اگر آنچه از راه گوش و چشم به دل و ذهن ما راه پیدا می کنند حاصل امور حرام و نا درست باشد  بدترین و سخت ترین موانع را در دل و ذهن آدمی ایجاد می کند.  کم کم دل و ذهن آدمی آنقدر اسیر خیالات و افکار حاصل از اطلاعات حرام چشم و گوش می شود که دیگر  مجال پیدا نمی کند به امور پاک و معنوی بیاندیشد و بر هدف  الهی – انسانی زندگی متمرکز شده یا در مسیر آن حرکت کند.

خطیب این هفته نماز جمعه مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت افزود: البته انسانهای متقی درجات مختلفی دارند و در مراتب پائین تر اموری مانند نگاه به نامحرم، یا نگاه کردن به چیزی که اجازه ندارد به آن نگاه کند مانند نگاه کردن به خانه مردم، به نامه مردم و ... مطرح است اما در درجات بالاتر این امور وسیع تر می شود. به همین دلیل امام علی (ع) می فرماید یکی از ویژگی های  اهل تقوا آن است که با توجه و قصد، از نگاه کردن به امور حرام خودداری می کنند و به این  صورت از جان و دل خویش در برابر موانع و مفاسد محافظت می کنند .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha