شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ کنفرانس بین المللی «گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت»

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بر لزوم بازگشت به بنیان های تمدن اسلامی که زمینه ساز وحدت ایران و عرب است تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب امشب در کنفرانس بین‎‏المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدلال و عقلانیت گفت: ایران و اعراب همسایه تاریخی و تمدنی و فرهنگی بودند و پس از اسلام این پیوندها گسترده تر شد.

وی افزود: برای گفتگوی ایران و عرب، احتیاجی به واسط و تاریخ گفتگوی مشترک نداریم بلکه ریشه اصلی در قرآن و اسلام است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: امت اسلام، امت وسط بودند وراه وسط را طی می کردند و این تندروی‏ها از آن ما نیست؛ وقتی اسلام پیروان سایر ادیان را به گفتگو دعوت می‎کند، قطعا این گفتگو باید بین اقوام اسلامی نیز بیشتر باشد.

حجت‎الاسلام والمسلمین نواب اظهارکرد: گفتگو یک اصل ثابت دینی با پیروان سایر ادیان و حتی کسانی که دین ندارند است؛ راه حل همه مشکلات، بازگشت به اصالت‎های اسلامی و قرآنی است و اگر به همان اصالت‎ها برگردیم و اگر با همان گفتگوهایی که قرآن از ما می‎طلبد از جمله اینکه با علم سخن بگوییم و عدم تفاخر و توجه به فکر دیگری و بازگشت به هویت اسلامی را مد نظر قرار دهیم موفق میشویم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی یادآورشد: این ریشه تفاخر هم در ایرانی ها و برادران عرب در برخی از گفتگوها به چشم می‎خورد؛ هر دو از آن اصول دینی فاصله گرفته‎اند.

وی گفت: در حال حاضر در یک خانواده دینی و عرقی و تاریخی هستیم، ولی باید دلایل فاصله گرفتن از این حوزه را رصد کنیم؛ روشنفکران جهان عرب و ایران نقش ویژه‏ای در بازگرداندن امت اسلامی و خانواده اسلامی و پیروان امت رسول الله دارند.

حجت‎الاسلام والمسلمین نواب اظهارکرد: صدها متفکر ایرانی و عرب در تاریخ اسلام به چشم می‎خورند که به دنبال گفتگو با غیر بودند، ولی چرا امروز به این روز افتادیم که تندروها به شکلی به جان امت اسلامی افتاده اند که هر روز خون جوانان مسلمان روی زمین می‏ ریزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha