پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش سالانه تقریب مذاهب آلمان

حوزه / هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ با حضور نمایندگان شیعه و سنی و نمایندگانی از ادیان مسیحیت و یهودیت برگزار شد؛ این همایش با استقبال و حضور خوب شخصیتهای علمی و فرهنگی و رسانه های گروهی و نیز عموم علاقمندان مسلمان و غیرمسلمان همراه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اخیرا هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ با مشارکت و همکاری شورای مسلمانان هامبورگ در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب این مرکز برگزار شد.

استقبال شخصیت های علمی و فرهنگی از همایش

این همایش که عنوان آن « اسلام ستیزی و احزاب افراطی راست گرا چالشی برای اسلام و دموکراسی در اروپا » بود با استقبال و حضور خوب شخصیتهای علمی و فرهنگی، رسانه های گروهی (از جمله شبکهNDR  آلمان و شبکه کربلا) و نیز عموم علاقمندان مسلمان و غیرمسلمان مواجه گردید.

در این همایش نمایندگان شیعه و سنی و نمایندگانی از ادیان مسیحیت و یهودیت نیز حضور داشته و به ابراز نظر پرداختند. در پایان هر کدام از میزگردها به صورت آزاد به پرسشهای حضّار نیز پاسخ داده شد.

برپایی سه میزگرد تخصصی

در این همایش که علاوه بر زبان آلمانی همزمان به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی نیز ترجمه می شد، سه میزگردِ سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوعات زیر تشکیل گردید:

1. اسلام ستیزی تهدیدی برای جامعه دموکراسیهمایش سالانه تقریب مذاهب آلمان

2. اسلام در جامعه دموکراسی – مواضع و مبانی دینی

3. استراتژیها برای جلوگیری از اسلام ستیزی و احزاب افراطی راست گرا

مهمترین سخنرانان همایش

مهم ترین سخنرانان این همایش عبارت بودند از:

1. حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

2. حجت الاسلام و المسلمین منصور لقایی از اساتید حوزه و دانشگاه

3. آقای دکتر مصطفی یولداش، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ

4. خانم لایما کادر نویسنده و اسلام شناس از مسلمانان لیبرال مقیم آلمان

5. خانم کاتی نولنبورگ از مؤسسه IKM

6. آقای دانیل باکس روزنامه نگار روزنامه آلمانی زبان Tageszeit

7. خانم یاسمین المنوار از مؤسسه خیریه Bertelsmann

8. پروفسور فرید اسحاق از اساتید دانشگاه هامبورگ و مسئول مؤسسه بین المللی پژوهشهای قرآنی آفریقای جنوبی

9. آقای دکتر جمیل آدمی از اساتید دانشگاه مونستر

10. آقای دکتر فولکر بک نماینده مجلس آلمان و عضو حزب سبزها

سخنرانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

در ابتدای این همایش حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن خوشامدگویی به حضار، با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان برای مقابله با اسلام ستیزی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « الدین هوالحبّ والحبّ هوالدین» دین همان دوستی و دوستی همان دین است‏. طبق صریح آیات قرآن کریم دین اسلام پیام آور سه نوع صلح است 1. صلح و آشتی با خود 2.صلح و آشتی با دیگران 3.صلح و آشتی با خدا . لذا اسلام با هیچ دینی خصومت ندارد و هر گونه خشونت و افراطی گری را رد می کند. البته در برابر هرگونه زور و تزویر مقاومت می کند و از حریم اسلام دفاع می کند.

عوامل درونی و بیرونی اسلام ستیزی

وی در ادامه به برخی از عوامل درونی و بیرونی تفکر اسلام ستیزی اشاره نمود و افزود: در چند دهه اخیر یک نوع اسلام ستیزی در برخی از نقاط جهان بوجود آمده است که این موضوع یکسری عوامل درونی و بیرونی دارد. برخی حادثه 11 سپتامبر را عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن اسلام هراسی دانسته اند البته پیش از آن مشکلاتی در کشورهایی چون افغانستان نیز که باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد بی تاثیر نبوده است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: از عوامل خارجی می توان به جنگ بوسنی و کشتار دهها هزار مسلمان که متاسفانه مناطق و کشورهای پیرامون آن تنها نظاره گر این حمله های وحشیانه و جنابت ها بودند اشاره نمود. همچنین وجود نظام های مستبد و یا نظام های پادشاهی حتی در برخی کشورهای مسلمان که قدرت را به دست گرفتند به گونه ای که اجازه ندادند که مردم در سرنوشت خود حضور داشته باشند. از عوامل دیگر برخوردهای گزینشی با مسأله حقوق بشر است لذا برخی از دولت ها که توسط مردم انتخاب شدند توسط قدرت های بیرونی سرکوب شدند و بالعکس. اشغال عراق به بهانه داشتن بمب شیمیایی که موجب کشت و کشتار مردم بی گناه و یتیم شدن بسیاری گردید و باید توجه داشت که سازمان های تروریستی مانند طالبان، داعش، جبهه النصرة و شاخه های آنها با مدیریت و هدایت جریان استکبار به ماموریت های خود عمل می کردند.

وی ادامه داد: از عوامل داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. تفسیرهای غلط از اسلام مانند سلفی تکفیری جهادی که می گویند پیروان سایر ادیان و مذاهب کافرند و باید از بین بروند. این تفکر حدود صد سال پیش توسط یک فرقه وهابیت آغاز شد و امروزه با تئوری خطرناکتری جامعه بشری را تهدید می کنند.

2. عامل دیگر عدم معرفی اسلام صحیح توسط متحصصان به جامعه غرب است. 3. تفسیر غلط و تحریف آمیز از برخی مفاهیم اصیل اسلامی مانند شریعت، جهاد و ... 4.کفر و بدعت شمردن انتخابات که در برخی کشورها رایج است، در حالیکه اسلام تاکید می کند که مردم باید در سرنوشت خود سهیم باشند. چه اینکه باید رابطه میان حاکم اسلامی و مردم متقابل و به بهترین شکل بر اساس عدالت و معنویت باشد. 5. ترویج این تفکر  و پندار که مسلمانان به دنبال گرفتن کشورهای غربی و اروپایی هستند و از فضای مجازی برای القاء این تفکر بهره فراوان می برند. 6. حمایت اشخاصی مانند بن لادن در افغانستان و البغدادی در عراق توسط قدرت های خارجی 7. ارائه گزارش های غلط از اسلام در بسیاری از مطبوعات رسانه های آلمان که در نتیجه گرفتن اطلاعات از غیر متحصصان دین است. 8. تبعیض در زمینه های گوناگون بالاخص برای زنان در غرب 9. ایحاد رعب و ترس در جامعه با پیش داوریهای نادرست نسبت به اسلام 10. ورود احزاب سیاسی به مسائل دینی و مخالفت با برخی از مسائل مسلمانان مانند حجاب، ساختن مناره برای مساجد و ... و متاسفانه به گونه ای این عوامل تاثیرگذار شد که نگاه عده ای از مردم اروپا نسبت به اسلام منفی شده است و قطعا تفکرات افراطی از گروهی پیامدهای منفی زیادی را بر جای خواهد گذاشت مانند ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان، ایجاد جنگ و درگیری میان آنها، ارائه چهره خشن و نفرت انگیز از اسلام، رکود حرکت و رشد اسلام در جهان، عقب ماندن مسلمانان و عدم شکوفایی و به وجود آوردن روحیه بدبینی در جامعه .

رد پای قدرتهای سیاسی در حمایت از داعشهمایش سالانه تقریب مذاهب آلمان

شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در دومین میزگرد این همایش که تحت عنوان «  اسلام در جامعه دموکراسی – مواضع و مبانی دینی » برگزار گردید نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. و در بخشی از سخنان خود یکی از علل ترویج افکار غلط مانند تفکر داعشی و نیز قدرت گرفتن اینگونه گروههای تندرو را حمایت قدرت های جهانی بیان نمود و افزود: در طول تاریخ بحث های فکری مختلف در بین مسلمانان و غیر مسلمانان و نیز بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود داشته است و هیچ گاه این اختلافات فکری منجر به نزاع و جنگ و کشت و کشتار نمی شده است مگر اینکه قدرتی از این افکار حمایت می کرده است. اگر در کنار افکار غلط یک قدرت باشد این نظرات باطل محقق شده و قدرت نمایی می کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه قدرت های سیاسی و به تعبیر دیگر استکبار جهانی برای رسیدن به مقاصد خود از گروههای تروریستی و افراطی مانند داعش و طالبان حمایت می کند و  این گروهها با بمب گذاری، ترور و کشت و کشتار در کشورهای مختلف باعث ایجاد رعب و وحشت و در نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی شده اند. امروزه خطر و تهدید حرکتهای تروریستی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه گریبان گیر کشورهای اروپایی و دنیای بشریت نیز شده است.

چه کسی سلاح داعش را تامین می کند؟

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت: ما بارها بر اساس آموزه ها و باورهای دینی تاکید کرده ایم که هیچ دینی برای جنگ و خونریزی و ترویج خشونت نیامده است و البته این نکته هم واضح و روشن است تا هنگامی که حاکمیت سیاسی از گروههای افراطی حمایت کند این پیامدها و آثار منفی ادامه خواهد داشت. لذا اگر تفکر داعشی قدرت و سلاح نداشته باشد چگونه میتواند بحران ساز باشد. اینکه اینها به روزترین سلاحها را در اختیار دارند از کجا تامین شده است؟ اینکه رئیس جمهور آمریکا پس از 11 سپتامبر گفت که جنگ های صلیبی دوباره شروع شروع شد کاملا غلط و اشتباه بود. بلکه یک نوع مدیریت پنهان است که می خواهد به این نوع اختلافات دامن بزند تا به منافع سلطه گرانه خود دست یابد.

وی ابراز داشت: یکی از عواملی که باعث اسلام ستیزی می شود اهانت به مقدسات اسلام است از جمله قرآن سوزی و اهانت به پیامبر اکرم (ص) و مانند آن، البته بسیاری از کسانی که توهین می کنند به آزادی بیان متمسک می شوند و حال آن که باید بین ازادی بیان و اهانت به مقدسات تفاوت باشد و به همین جهت پاپ از اینکه به پیامبران الهی توهین شود ابراز ناراحتی می کند و می گوید اگر رفیقم به مادرم توهین کند با او برخورد خواهم کرد.

وظایف یک مسلمان در جامعه دموکرات

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به وظایف یک مسلمان در جامعه دموکرات اشاره نمود و افزود: برخی از اصول حقوق بشر که مسلمانان نیز باید در غرب بر اساس اسلام به آن عمل کنند به شرح ذیل می باشد: 1. اصل تعاون: چه اینکه قرآن کریم می فرماید: « وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» کمک به همنوعان حتی کسانی که هم کیش و هم دین مسلمانان نیستند. رهبران ادیان اگر در کنار یکدیگر باشند و هدایت پیروان خود را بر عهده بگیرند هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. 2. اصل مدارا: با همه انسانهایی که توطئه و جنگ نمی کنند مدارا کنید چه مسلمان و چه غیر مسلمان. و لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « والذی بعثنی بالحق لقد امرنی بمداراة الناس» 3. نیکی کردن به دیگران. چه اینکه قرآن کریم « احسن کما احسن الله الیک» و در جای دیگر فرمود: «قولوا للنّاس حسنا» 4. اصل احترام به قانون: طبق نظر همه مراجع معطم تقلید واجب است. 5. اصل عدم تجاوز « فلاتعتدوا ان الله لا یحبّ المعتدین» 6. اصل احترام به عقائد « لااکره فی الدین قد تبین الرشد من الغی»  7. اصل خیر رساندن به دیگران « فاستبقوا الخیرات» 8. اصل عدم فساد: «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ» مسلمانان به هیچ وجه اجازه فساد ندارند. 9. اصل آشتی: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» 10. اصل پذیرش شرایط مختلف « لکل جعلنا لکم شرعة و منهاجاً » 11. اصل عدالت محوری «ان الله یامر بالعدل والاحسان» 12. اصل برابری در حفظ کرامت انسان « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا  إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ »

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ همچنین به عوامل مقابله با اسلام ستیزی اشاره نمود و افزود: 1. نهادها و سیاستمداران باید نسبت به شهروندان مسلمان و غیر مسلمان یکسان عمل کنند. 2. مدیران مدارس و معلّمین باید در رفتار خویش از هر گونه تبعیض نسبت به دانش آموزان پرهیز نمایند. 3. جنایتکاران و آنها که امنیت جامعه را به هم می زنند باید به سزای اعمالشان برسند و نباید همه مسلمانان را متهم نمایند. 4. ارزشهای اسلامی باید به شکل درست و عقلانی و از سوی متخصصان دینی و دارای اجازه به نسل جوان منتقل گردد. 5. دین و آداب و رسوم اقوام مختلف باید از هم تفکیک شود و نباید آن را به دین نسبت داد مانند ازدواج اجباری در برخی از اقوام که هیچ ربطی به دین ندارد. 6. ارائه معنای صحیح تساوی زن و مرد از لحاظ دین در جایگاه دین و حضور در عرصه های اجتماعی و عدم هر نوع خشونت نسبت به زنان  7. روابط انسانی و ارزش میان مسلمانها و غیر مسلمانان. 8. مقایسه مقوله حقوق بشر و اعلان سازمان ملل با مبانی قرآنی و اسلامی حقوق بشر 

مرکز اسلامی امام علی(ع) هامبورگ؛ منادی گفتگو و تقریب

در پایان همایش رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه ضمن تشکر از کسانی که سخنرانی کردند و میزگردها را اداره نمودند اظهار داشت: این مرکز همواره منادی دیالوگ و تقریب بوده و زمینه را برای طرح دیدگاهها فراهم ساخته است چه اینکه در این همایش برخی گرچه بر خلاف موضوع پیشنهادی سخنرانی کردند ولی مرکز تحمل نظرات مخالف را هم داشته و قضاوت را بر عهده دیگران می گذارد و نیز اعلام آمادگی می کند از هر گروهی که علاقه مند هستند از نزدیک با فعالیتهای مرکز آشنا شوند و پاسخ پرسشهای خود را مستقیم دریافت نمایند می توانند در مرکز حضور پیدا کنند و با مسئولین صحبت داشته باشند.

وی گفت: امید است روزی فرا رسد که جامعه بشری در صلح و امنیت، معنویت و عدالت به سر برد و انسانها به کرامت واقعی خود دست یابند.

سخنرانی معاون مرکز اسلامی دانمارک

از دیگر سخنرانان این همایش حجت الاسلام و المسلمین منصور لقایی رئیس سابق یکی از مراکز اسلامی در استرالیا و معاون کنونی مرکز اسلامی دانمارک بود.

وی یکی از عوامل مهم اسلام ستیزی و اسلام هراسی را عدم آشنایی مردم با اسلام حقیقی و در نتیجه پیش داوریهای نادرست در رابطه با اسلام دانست و افزود: 25% استرالیایی ها که در استرالیا زندگی می کنند خارج از استرالیا به دنیا آمده اند و متاسفانه پیش برداشتها و قضاوتهایی نسبت به مسلمانان دارند و حضور مسلمانان و مهاجرت آنها را تهدیدی برای جامعه میدانند.

حجت الاسلام لقایی گفت: به نظر می رسد یک مشکل ارتباطی وجود دارد و آن ارتباط بین اقلیت و اکثریت است. گروههای افراطی که در اروپا بر ضد مسلمانان و یا مهاجرین فعالیت و تظاهرات می کنند و یا گروههای تندرو مانند داعش که خود را به اسلام نسبت می دهند را باید از مباحث کنار گذاشته شوند و برای قضاوت در مورد یک دین یا جامعه مورد توجه قرار نگیرندهمایش سالانه تقریب مذاهب آلمان .

وی خاطر نشان کرد: اسلام را باید از اسلام شناس و متخصص علوم اسلامی سوال کرد و یاد گرفت و نه هر کس که بگوید من مسلمانم!! از سال 2012 ما سعی کردیم در استرالیا در مرکزی که مشغول فعالیت بودیم از غیر مسلمانان برای برنامه های دیالوگ دعوت کنیم تا گفت­گوی مستقیم و رودرو داشته باشیم ولی متاسفانه استقبال نکردند!!

رئیس سابق مرکز اسلامی امام حسین(ع) استرالیا ادامه داد: اردوی جوانان گذاشته بودیم در یکی از کشورها، عده ای معترض شدند که ما داریم گروه تروریستی تربیت می کنیم در حالی که باید می آمدند و از خود ما سوال می کردند که اینطور نبوده است. طی 8 سال حضور ما در استرالیا تهدیدات متعددی را داشتیم. در استرالیا از جامعه ای که با مسلمانان سروکار داشتند نظرسنجی کردیم که مسلمانان چگونه اند؟ در حدود 84%بیان داشتند آدمهای مهربانی هستند.

وی گفت: ما باید مستقیما با هم صحبت کنیم و حرف یکدیگر را گوش کنیم و نباید فقط همدیگر را نگاه کنیم و توی چشم هم ذُل بزنیم بلکه باید باهم دیالوگ داشته باشیم و حرف یکدیگر را خوب گوش دهیم.

رئیس شورای مسلمانان هامبورگ: اگر اسلام را دین رسمی می دانیم، جلوی تبعیض را بگیریم

دکتر مصطفی یولداش، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ هم در این همایش اسلام هراسی را یکی از موضوعات مهم جامعه چه برای مسلمانان و نیز غیر مسلمانان دانست و افزود: همان طور که اطلاع دارید ما در همایش امسال در میزگردهای مختلف از شخصیت های علمی و فرهنگی از ادیان، مذاهب و ملیتهای برای سخنرانی دعوت مختلف کرده ایم و حتی از برخی از کسانی که مقالات انتقادی نسبت به مسلمانان در رسانه ها داشته اند نیز دعوت کرده ایم که بواسطه آن مورد انتقاد مسلمانان و غیر مسلمانان قرار گرفتیم. ولی علت دعوت ما این بوده است که ما معتقدیم برای دیالوگ و برطرف نمودن پیش داوریهایی که نسبت به مسلمانان است باید از منتقدان نیز برای دیالوگ دعوت کرد و باید حرف آنها را نیز شنید. از آنجایی که ما در یک جامعه دموکراسی زندگی می کنیم باید با کسانی که نظرشان با ما متفاوت است نیز صحبت کنیم و حرف آنها را نیز بشنویم و پاسخهای صحیح ارائه دهیم.

رئیس شورای مسلمانان هامبورگ گفت: مسلمانانی که به اروپا مهاجرت کرده اند نباید در صدد حل مشکلات داخلی کشورهای خودشان در اروپا باشند به عنوان مثال مشکلاتی که در ترکیه، عراق یا سوریه است بلکه در اروپا باید به فکر برطرف کردن مشکلات مسلمانان در اروپا باشند. خواسته ما از جامعه دموکراتی این است که اگر اسلام به عنوان یک دین در آلمان پذیرفته شده است مسلمانان و اعتقادشان نیز باید پذیرفته شوند و نباید به عنوان یک اقلیت اعتقادشان مورد تهاجم برخی از رسانه ها یا مردم قرار گیرد و تبعیض دینی باید وجود نداشته باشد.

سخنرانی خانم کاتی نولنبورگ از مؤسسه IKM

از دیگر سخنرانان این همایش خانم کاتی نولنبورگ از مؤسسه IKM بودند. وی که مدیریت اولین میزگرد این همایش را به عهده داشت با ابراز خرسندی و تقدیر از دعوت به این همایش، زندگی مسالمت آمیز در کنار اختلاف نظرها را یکی از مسائل مهم همزیستی و اینتگراسیون بیان نمود و اظهار داشت: ما باید در راستای دموکراسی مواضع خودمان را به طور واضح و روشن نسبت به اسلام ستیزی اعلام نماییم. در جامعه کنونی آلمان مردم از ادیان و مذاهب و ملیتهای مختلف زندگی می کنند؛ باید بکوشیم با وجود تمام احتلاف نظرها و تفاوتها بهترین زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را داشته باشیم.

روزنامه نگار آلمانی: مبارزه با دین، تهدیدی برای دموکراسی است

سخنران دیگر این همایش آقای دانیل باکس روزنامه نگار روزنامه آلمانی زبان Tageszeit بود.

وی مبارزه با دین را یک تهدید برای دموکراسی دانست و ابراز داشت: انتقاد به دین در جامعه ما قانونی است و مشکلی ندارد. هر دین و مذهبی تفسیر خودش را از دین دارد مسلمانان هم گاهی مسلمانان دیگر را انتقاد می کنندهمایش سالانه تقریب مذاهب آلمان .

این روزنامه نگار آلمانی گفت: نکته مهم این است که ما حق انتقاد داریم اما انتقاد با مبارزه فرق می کند و مبارزه با دین یا مبارزه با اسلام و مسلمانان درست نیست. اگر کسی این تصور و تفکر را داشته باشد که مسلمانان برای جامعه خطرناک هستند این تفکر خودش خطرناک است. در برخی جاها شنیده شد که گفته اند ما فقط مهاجرین مسیحی را می پذیریم و مهاجرین مسلمان را نمی پذیریم که این تبعیض دینی است و پیامدهای بدی را خواهد داشت و اینگونه طرز تفکرها تهدیدی برای دموکراسی است.

وی ادامه داد: برخی به واسطه اسلام هراسی و ترسی که از حضور و ازدیاد مسلمانان در اروپا دارند تظاهرات برگزار می کنند و یا به برخی سیاسیون که موافق با پذیرش مهاجرین هستند توهین می کنند. برای رفع اینگونه حرکتها باید جلسات مستمر با حضور نمایندگان ادیان و احزاب مختلف برگزار گردد و علل این اسلام هراسی بررسی شود.

نقش رسانه ها در بدبین کردنِ مردم آلمان به اسلام

خانم یاسمین المنوار از مؤسسه خیریه Bertelsmann هم در این همایش اسلام ستیزی را یک تهدید بزرگ برای دموکراسی دانست و اظهار داشت: برخی از مسلمانان حدود 30 سال و چند نسل است که در این جامعه زندگی می کنند و انسانهای مهربانی هستند و درست نیست که با بی عدالتی مورد اهانت قرار گیرند. متاسفانه یکی از دلایل ترویج اسلام ستیزی اطلاعات غلطی است که توسط برخی از رسانه های گروهی درباره مسلمانان منتشر می شود. یک چهارم مردم جامعه ابعاد سیاسی قضیه و آن چیزی که در رسانه ها پخش می شود را می بینند و لذا در همه پرسی که در آلمان انجام شده است 60 درصد گفته اند که اسلام جزء آلمان نیست.

پرفسور فرید اسحاق: دموکراسیِ آمریکایی هیچ حقی برای سیاه پوستان در نظر نگرفته

پروفسور فرید اسحاق از اساتید دانشگاه هامبورگ و مسئول مؤسسه بین المللی پژوهشهای قرآنی آفریقای جنوبی نیز در این همایش از دموکراسی به عنوان احترام به نظر همه افراد جامعه و حتی اقلیت ها یاد کرد و افزود: در دنیای کنونی در کشورهای مختلف فرمها و اشکال گوناگونی از دموکراسی به چشم می خورد. به عنوان مثال در دموکراسی آمریکا در خیلی از بخشها هیچ حقی برای سیاه پوستان در نظر گرفته نشده است . یا در انتخابات یونان با وجود دموکراسی در رای گیری بواسطه مشکلات مالی تخلف شد. دموکراسی فقط شمارش اعداد و توجه به اکثریت ها  نیست بلکه دموکراسی احترام به نظر همه افراد جامعه و حتی اقلیت ها می باشد.

وی گفت: امروزه ما با چند نوع اسلام مواجه هستیم. یک نوع اسلام که در برخی کشورهای اسلامی مانند ایران و آفریقای جنوبی به چشم می خورد. نوع دیگر اسلام یک تفکر مهندسی شده توسط قدرتمندان و سیاسیون است. برخی امروزه یک اسلام میانه رو و در واقع اسلام اروپایی را از مسلمانان می خواهند و در این زمینه سرمایه گذاری بسیاری می کنند. پیامبران الهی هیچ کدام نیامدند که خواسته های سیاستمداران و قدرتمندان را تامین کنند بلکه آنها آمدند تا صلح و آرامش در جامعه بشری پیاده شود و با بی عدالتی مبارزه نمایند.

استاد دانشگاه هامبورگ گفت: مشکل امروز جامعه بشری اسلام و مسلمانان نیستند بلکه قدرتمندان و سیاستمداران هستند که بواسطه رسیدن به اهداف خویش با عث بوجود آمدن بی عدالتی، ناامنی، تبعیض نژادی و اشغالگری می شوند.

اظهارات نماینده مجلس آلمان

دکتر فولکر بک نماینده مجلس آلمان و عضو حزب سبزها نیز ضمن تشکر از دعوت به این همایش، با تاکید بر احترام به اقلیت های یک جامعه اظهار داشت: سیاستمداران می توانند بر اساس قانون اساسی و با رعایت حقوق انسانی در مسائل و امور اقلیت ها و پیروان ادیان دخالت نمایند و از سوی دیگر پیروان ادیان نیز باید به قانون اساسی احترام گذاشته و هیچ دینی نمی تواند انتظار داشته باشد که حق و حقوق اضافی به آنها داده شود. مسلمانانی که در آلمان زندگی می کنند باید هویت آلمانی داشته باشند و مسائل و مشکلات داخلی کشورهای خود را نباید وارد آلمان نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha