پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست  جمعی از اندیشمندان ایرانی و عرب  در اندیشکده جامعه المصطفی

حوزه/ نشست بررسی ظرفیت های فرهنگی در عبور از چالش های مناسبات ایران و جهان عرب، به همت اندیشکده جامعه المصطفی العالمیه، با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی و عرب زبان، در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه ای المصطفی  در این نشست که با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد این نشست که فرصت گرانبهایی برای گفت و گوی میان اندیشمندان ایرانی و عرب در ادامه این نشست، اندیشمندان ایرانی و عرب زبان حاضر در جلسه، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره چالش های موجود میان ایران و جهان عرب و راه حل های عبور از این چالش ها پرداختند.

در این بخش از نشست، «دکتر فیصل»، از اندیشمندان کویتی حاضر جلسه، خاطرنشان ساخت: شکی نیست مناسبات میان ایران و کشورهای عرب زبان در ادوار مختلف دچار چالش هایی بوده است و هر بار به شکلی خود را نشان داده است و هم اکنون نیز این اختلافات به صورت مذهبی نمود پیدا کرده است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای دامن زدن به اختلافات برای تأمین منافع خود، امتیازطلبی برخی سیاسیون دارای قدرت سلطه در میان امت های اسلامی را مهم ترین مانع در برابر هر اقدامی در جهت عبور از چالش های موجود در مناسبات دو طرف دانست و خاطرنشان کرد اندیشمندان جهان اسلام باید در این شرایط به دنبال راه حل هایی برای فائق آمدن بر این موانع باشند.

در ادامه، محمد علی مهتدی، پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، با اشاره به اهمیت ایجاد گفتگو میان اندیشمندان ایران و جهان عرب، تشکیل مجمع حقوقی تسهیل کننده روابط میان جهان عرب و ایران را به عنوان محور شکل گیری تمامی مناسبات دوسویه، راهگشا دانست.

همچنین یکی از اندیشمندان سوریه ای حاضر در این نشست، با اشاره به زندگی مسالمت آمیز اتباع مذاهب مختلف اسلامی در منطقه حلب سوریه پیش از وقوع جنگ های ویرانگر در این کشور،ابراز داشت: پیروزی جمهوری اسلامی ایران توجه مسلمانان را به سوی خود جذب کرده است و جمهوری اسلامی نیز باید برای تقویت مناسبات با جهان عرب، خود را به درستی در میان مردم کشورهای عرب زبان معرفی نماید.

دکتر صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام نیز در سخنانی، دستیابی به فهم مشترک از اسلام را در عبور از چالش های موجود میان دو طرف راهگشا دانست و تاکید کرد وجود قرائات متعدد از اسلام که امروز شاهد آن هستیم، در اثر نبود این فهم مشترک حاصل شده است که زمینه ورود و سوءاستفاده دشمنان جهان اسلام را فراهم می آورد.

خمیس بن راشد بن سعید العدوی از عمان، به عنوان سخنران بعدی این نشست، کسب معرفت را مهم ترین نیاز امروز مسلمان دانست و پرداختن موسسات علمی و پژوهشگاه های جهان اسلام به نظریات علمی، فقهی و معارفی و ارائه آن به جوامع علمی را ضروری خواند.

در ادامه، محمد بن علی الواتی از اندیشمندان لبنان، با اشاره به نیاز مسلمانان ایران و کشورهای عرب زبان به کسب معرفت و شناخت نسبت به مسائل یکدیگر، خاطرنشان کرد این گفتگوها می تواند موجب شناخت دو طرف نسبت به یکدیگر و دستیابی به نقاط اشتراک و افتراق موجود گردد.

دکتر عباس خامه یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سخنران بعدی نشست،  با تاکید بر این مطلب که در تاریخ جهان اسلام،هیچگاه گسست شدیدی میان ایرانیان و اعراب مسلمان نبوده است و این دو همواره مکمل یکدیگر بوده اند، اختلافات و امتیازخواهی های سیاسی را موجب رقم خوردن اختلافات مذهبی و فرهنگی میان دو طرف دانست. 

وی با اشاره به تلاش های رژیم ستمشاهی برای از بین بردن آثار فرهنگ اسلامی و عربی از زندگی و ادبیات ایران، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را موجب تغییر رویکرد نظام سیاسی ایران نسبت به جهان عرب دانست که بهترین نشانه آن، تبدیل شدن ایران به بزرگترین حامی مسلمانان عرب فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است. 

دکتر خامه یار، در پایان، آرمان رهایی قدس عزیز از چنگال رژیم صهیونیستی را بهترین نقطه اشتراک برای کنار گذاشتن اختلافات و دستیابی به نقطه مشترک میان ایران و جهان عرب دانست.

در ادامه نشست، کتر طلال عتریسی، استاد دانشگاه و مدیر مركز منطقه‌ای و مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان با اشاره به اینکه تنها داشتن یک اشتراک فرهنگی قوی می تواند مناسبات میان دو طرف را از چالش های سیاسی و مذهبی رهایی بخشد، اهتمام ایران برای ایجاد گفتگو و افزایش تبادلات فرهنگی با جهان عرب را شایسته تقدیر دانست. 

حجت الاسلام الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این نشست، با اذعان بر وجود اختلافات و تفاوت هایی انکارنشدنی درون جهان اسلام، ابراز داشت دست اندرکاران فرهنگی ایران و جهان عرب، باید با تمام وجود به دنبال راه حل هایی برای ایجاد گفتمان و تبادل فرهنگی، بدون دامن زدن به اختلافات و با احترام به ارزش های یکدیگر باشند. 

وی، با اشاره به ظرفیت اشتراکات فرهنگی برای کم رنگ نمودن اختلافات سیاسی، بر نقش نخبگان فرهنگی دو طرف در عبور از این چالش ها تاکید کرد.

دکتر سعید شهابی، دبیر کل جنبش احرار بحرین نیز در این نشست، با اشاره به اینکه تا کنون گفتگوی میان دولت های عربی تا کنون نتوانسته است پاسخگوی اختلافات در جهان عرب باشد، یادآور شد کشورهای عرب فاقد موضع مشترکی در زمینه ارتباط و تعامل با ایران هستند.

محمد غنبی، اندیشمندی از الجزایر نیز در این نشست، با تاکید بر وجود مشکلات عمیق موجود در میان مسلمانان، بررسی و حل این مشکلات را نیاز ضروری جهان اسلام خواند.

در ادامه، دکتر عبد العزیز العوضی، عضو شورای افتاء در وزارت اوقاف عمان، با اشاره به چالش های زیادی که در اثر اختلافات مذهبی متوجه جهان اسلام است، تشکیل مجمع تقریب مذاهب با حضور نخبگانی از علما و اصحاب فرهنگ در کشورهای اسلامی را ایفاگر نقش مهمی در فائق آمدن بر این مشکلات دانست.

حجت الاسلام رهدار، مدرس حوزه و دانشگاه، تبلیغ فرضیه تشکیل هلال شیعی در منطقه توسط دشمنان اسلام را یکی از دلایل ایجاد فاصله میان ایران و جهان عرب دانست و ایجاد شبکه نخبگان جهان اسلامی و اهتمام به دیپلماسی عمومی را در این زمینه راهگشا خواند.

همچنین در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین زمانی، معاون بین الملل حوزه علمیه، در سخنان خود تقویت هویت اسلامی در جوامع اسلامی، تبادل فرهنگی و علمی میان ایران و جهان عرب، اهتمام به تقریب مذاهب اسلامی را در رفع موانع موجود در مناسبات دو طرف مفید خواند.

وی، معنی حقیقی صدور انقلاب را معرفی و عرضه دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی در سایر کشورها خواند و با اشاره به تربیت طلاب علوم اسلامی در حوزه علمیه و جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد هرچند زبان آموزشی در حوزه علمیه عربی است اما باید توجه داشت زبان فارسی نیز بخشی از هویت و فرهنگ جهان اسلام به شمار می آید.

دکتر فوزی علی حسین العلوی از اندیشمندان تونس، به عنوان آخرین سخنران این نشست، با اظهار تاسف از برخی انحرافات موجود در جهان اسلام، وجود این انحرافات را توطئه دشمنان جهان اسلام خواند و تاکید کرد توحید، عقل و اخلاق باید محور گفتمان  میان امت های اسلامی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha