جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ انصاری

حوزه/ ارتزاق و استفاده شخصی از بیت‌المال، نوعی بیماری است که در آن شخص مریض عادت به استفاده بیش‌ازحد و نابجا از بیت‌المال می‌کند و همواره در مصرف آن نسبت به اموال خود بی‌توجه است. حاکم شرع باید با جدیت با این افراد برخورد کند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ مؤمنون/8

و مؤمنین كسانى اند كه امانت‌ها و پيمان خود را مراعات مى‏ كنند

آینه:

حکایت؛ مرحوم شیخ مرتضی انصاری برای هزینه منزل مبلغ ناچیزی اختصاص داده بود و برای امرار معاش کافی نبود، خانواده شیخ، پیش یکی از علما که نزد شیخ محترم بود گلایه کردند و از او خواستند در این باره با آیت الله انصاری گفتگو کند و اندکی بر مقرری افزوده شود.
آن عالم خدمت شیخ شرفیاب شده و خواسته خانواده را بیان کرد. شیخ هیچ پاسخی نفیاً و اثباتاً به ایشان نداد. روز بعد وقتی به منزل تشریف آورد به همسرش فرمود: لباس‌های مرا شستشو ده و آب‌های چرکین آن را نگه‌دار و دور مریز. همسر شیخ متعجب شد، اما سفارش شیخ را انجام داد و آب چرکین لباس‌های شسته شده را نزد شیخ برد، این مرجع عالی‌قدر به همسرش فرمود: این آب را بنوش! عرض کرد: چگونه از آب چرکین، بنوشم این چه امری است؟! شیخ فرمود: پس نیک بنگر و فکر کن این مال‌هایی که پیش من است در نظرم مانند همین آب چرکین است، همان‌گونه که تو نمی‌توانی و نمی‌خواهی از این آب بخوری، من هم حق ندارم و برایم جایز نیست به شما بیش از آنکه اکنون می‌دهم بپردازم، زیرا این اموال حقوق فقرا است و شما با سایر مستمندان در نظرم یکسانید.
این ماجرا در ایامی بود که وجوهات شرعی از اطراف جهان تشیع به‌سوی شیخ سرازیر بود.1

جان مولا حرف حق را گوش کن                         شمع بیت المال را خاموش کن
این تجمل ها که بر خوان شماست                          زنگ مرگ و قاتل جان شماست2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. محمدرضا آقاسی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha