جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزارش تصویری مراسم تجلیل از طلاب ممتاز حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: ممکن است شخصی دریای علم باشد، اما چون در مباحث اخلاقی و کلام کار نکرده اسیر حب نفس می‌شود و با نظام و انقلاب مخالفت می‌کند و دچار استکبار می‌شود، چراکه علم بدون تهذیب انسان را دچار تکبر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه در همایش تجلیل از ممتازین آموزش و پژوهش حوزه علمیه  اصفهان، ضمن عرض تبریک به طلاب ممتاز، گفت: ملاک برتری کسب نمره نیست، اما این امر جنبه طریقیت دارد و غیر از این معیار دیگری برای ارزیابی انتخاب ممتازین وجود ندارد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: نباید هدف طلاب کسب نمره برتر باشد، چرا که هدف اصلی فهم دین است، لذا طلبه‌ای ممکن است به دلایلی نمره نیاورد، ولی به هدف دست یابد.

وی ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران مرکز مدیریت حوزه اصفهان در راستای انتخاب و تجلیل از طلاب ممتاز، خاطرنشان کرد: در بحث آموزش باید به نقش کیلدی استاد توجه داشت. یکی از شخصیت های که در زنجان نزد استادی درس می‌خواند و پس از آن به اصفهان می‌آید و نزد استاد دیگری ادامه تحصیل می‌دهد و اقرار می‌کند در شش ماهی که اصفهان بودم به اندازه چندسالی که در زنجان بودم علم آموختم

وی در ادامه خطاب به طلاب تاکید کرد: دقت داشته باشید در هر پایه ای با استادی حرکت کنید که از نظر علمی و اخلاقی بهترین باشد.

این استاد حوزه با بیان اینکه اثر پیش مباحثه از مباحثه بعد از درس بسیار بالاتر است عنوان کرد: قبل از آنکه استاد درسی را مطرح کنند، طلاب باید راجع به آن مباحثه کنند تا هنگام تدریس دقت لازم را کسب کنند و بتوانند اشکالات خود را راجع به موضوع مربوط مطرح کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سرعت حرکت افرادی که پیش مباحثه دارند، بیش از 10 برابر دیگران است.

وی با بیان اینکه طلبه موفق کسی است که تمام مطالب را یادداشت می کند، عنوان کرد: هر طلبه باید 2 دفتر داشته باشد، دفتری که هنگام تدریس استاد نوشته می شود به صورت خاصه و رمزی است و دفتر بعدی هنگام مطالعه با بیان تفصیل و توضیحی مطلب است.

وی در بیان راه موفقیت برای طلاب اذعان کرد: آموزش آنچه در پایه های ده گانه آمده، اگر به خوبی مطالعه شود برای موفقیت کفایت می کند تا طلبه اجتهاد در صرف و نحو دست پیدا کند، همچنین در مباحث فقهی، اصولی و ... نیز همین کتب پایه‌های ده‌گانه کفایت می کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان در تبیین نقش مباحثه مجدد دروس در پایان هفته، تصریح کرد: مباحثه مجدد دروس هفته، در روز پایانی هفته طلبه را به موفقیت نزدیک می کند و مطالب قطعه قطعه شده را در ذهن پیوند می دهد و ارتباط مباحث را برای طلبه روشن می کند.

وی با تاکید بر مسئله نظم عنوان کرد: عمده موفقیت حوزه در رعایت نظم است، همچنان که نظم موجود در حوزه در هیچ کجا وجود ندارد، براین اساس من از طلاب خواهانم که این نظم را به همه زندگی خود نشر دهید.

آیت الله مهدوی در بیان مصداق رعایت نظم در تحصیلات حوزوی افزود: طلبه باید حداقل 5 دقیقه زودتر از استاد در کلاس حضور یابد تا بتواند بهترین مکان را انتخاب کند، این امر در یادگیری بسیار موثر است، البته لازم به ذکر است طلبه ای که بعد از استاد وارد کلاس شود، منظم نیست و از موفقیت دور خواهد شد.

وی در رابطه با تحول در متون حوزه، تاکید کرد: طلاب باید دست به قلم شوند، تحقیق بنویسند و کار پژوهشی را شروع کنند، همچنان که نباید انتظار داشته باشند هر پژوهشی در متون حوزوی ورود کند لکن آغاز این کار شروع موفقیت و تحول در حوزه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حوزه باید همراه با نظام باشد، نظامی که موسس آن حضرت امام(ره) و یک شخصیت حوزوی بودند، در آینده نیز همین حوزه باید نظام را حفظ کند هرچند که همه اقشار باید برای حفظ نظام تلاش کنند ولی پیشرو در این عرصه، طلاب و علما هستند.

وی با بیان اینکه نگاه سکولاری جایی در حوزه ندارد عنوان کرد: طلبه باید در متن نظام باشد، هوشیار و سیاستمدار باشد، هرچند که موافق ورود بحث‌های سیاسی به دروس حوزه نیستیم لکن طلبه باید بداند چه زمانی، چه عملی را انجام دهد و از جریان نظام و انقلاب دفاع کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به این نکته که طلاب به موازات کار در مباحث فقه و اصول باید روی مسائل علم کلام و اخلاق کار کنند بیان کرد: افرادی که در فقه و اصول استاد باشند ولی در علم کلام یا اخلاق کم کاری کرده باشند، خدا را نمی شناسند، اسیر حب دنیا و نفس می‌شوند و درنتیجه آلوده به انواع گناهان خواهند شد.

وی ادامه داد: ممکن است شخصی دریای علم باشد، اما چون در مباحث اخلاقی و کلام کار نکرده اسیر حب نفس می‌شود و با نظام و انقلاب مخالفت می‌کند و دچار استکبار می‌شود، چراکه علم بدون تهذیب انسان را دچار تکبر می‌کند.

عضو خبرگان رهبری افزود: طلبه ای که اهل تضرع و گریه، نمازشب و زیارت نباشد به جایی نمی‌رسد و خود را به تباهی می‌کشاند؛ افراد بسیاری را می شناسم که در حد مرجعیت بودند اما زمین خوردند، طلبه باید ابتدا علم کلام، سپس اخلاق و پس از آن به تحصیل فقه بپردازد.

آیت الله مهدوی در پایان در بیان ضرورت تبلیغ اذعان کرد: طلبه باید بیشتر از اینکه دنبال تحقیق باشد، امر تبلیغ را دنبال کند، طلبه نباید در مدرسه خود سکنی گزیند، باید به مناطق مختلف برود با مردم در ارتباط باشد و با اخلاق خود مردم را جذب دین و حوزه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha