پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اگر موضوع علمی، مطابق با فعل خدا باشد، علم دینی محسوب می شود، گفتند: "حوزویان می گویند خدا چنین گفت" و "دانشگاهیان می گویند خدا چنین کرد" و هر دو این علوم، دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم در مسجد اعظم، با اشاره به اینکه دهان کجی به انبیاء الهی گرفتار امت های زیادی بوده است، اظهار داشتند: مصری ها در بحث معرفت شناسی گرفتار حس و تجربه بودند و بر این اساس بعد از آنکه حضرت موسی(ع) فرمود خداوند آفریدگار نظام هستی است، برای فرعون قابل هضم نبود و گفت این پیامبر الهی حرف های غیرعاقلانه می زند و مجنون است.

ایشان در ادامه با بیان اینکه اگر موضوع علمی مطابق با فعل خدا باشد، علم دینی محسوب می شود، تصریح کردند: زمین شناسی، ستاره شناسی، دریا شناسی، صحراشناسی و .... بحث در فعل خداست و همه این علوم دینی است.

معظم له با اشاره به اینکه موضوع تفسیر،  قول خدا است و علم دینی محسوب می شود، افزودند: "حوزویان می گویند خدا چنین گفت" و "دانشگاهیان می گویند خدا چنین کرد" و هردو این علوم، دینی است.

این مرجع تقلید افزودند: تعدادی از علوم نظیر هنر و سیاست که برخواسته از فعل بشر است، می تواند دینی یا غیردینی باشد چون موضع فعل انسان است؛ اگر کاری که انسان انجام می دهد مطابق با دستورات الهی باشد، دینی محسوب می شود اما اگر برخلاف دستورات الهی باشد، دینی نیست.  

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: دانشگاه ها غرق دین هستند منتهی توجه ندارند؛ مثل ماهی که می گوید آب و دریا چیست؛ دانشگاه غفلت کرده و نمی داند علوم زمین، آسمان و هوا فعل خداست و فعل خدا را بررسی می کنند.

ایشان تصریح کردند: مفسر در تفسیر، قول خدا را می گوید و محقق در فیزیک و سایر علوم فعل خدا را بررسی می کند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جن و انس فقط برای عبادت خداوند خلق شدند، گفتند: عبادت تنها راه کسب حیثیت برای انسان است؛ دعا مصداقی از عبادت است و در روایات تصریح شده، با دعا و تضرع در نزد خداوند آبرو دارید.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر کل بشر و جن کافر شوند، خداوند آسیبی نمی بیند، اظهار داشتند: خدا چون کمال محض است منتظر چیزی نیست؛ فیض از او صادر می شود نه فیض کند تا به کمالی برسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: کار خداوند حکیمانه است و لغو در این کار حکیمانه نیست و اگر نقصی باشد به فاعل باز نمی گردد.

ایشان در پایان تصریح کردند: خداوند برای سود و جود عالم را خلق نکرد؛ خداوند عالم را آفرید تا ناقص را کامل و جاهل را عالم کند و این حکمت است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha