جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی رحیمی صادق

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به شاخصه های حوزه انقلابی، گفت: بحث زیر بنایی حوزه انقلابی، جهاد علمی و تولید علم خصوصاً در حوزه علوم انسانی است و شاخصه بسیار مهم دیگر؛ بحث تهذیب، اخلاق و معنویات در حوزه است که باید مورد توجه جدی مسئولین و مدیران مدارس باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی، صادق قائم مقام مدیر حوزه علمیه استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به برگزاری اجلاسیه اخیر مدیران مدارس علمیه با موضوع تبیین منویات رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و اساتید تهرانی، اظهار داشت: آنچه که مد نظر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است و بر آن تاکید دارند، انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن ارکان و شاخصه‌هایی باید مد نظر حوزه‌های علمیه قرار بگیرد. بحث زیر بنایی و اصلی در تعریف شاخصه‌های حوزه انقلابی جهاد علمی و تولید علم خصوصاً در حوزه علوم انسانی است. شاخصه بسیار مهم دیگر؛ بحث تهذیب، اخلاق و معنویات در حوزه است که باید مورد توجه جدی مسئولین و مدیران مدارس باشد.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: توجه به امر پژوهش، مطالعه و تحقیق در مسائل مختلف علمی و دینی از دیگر شاخصه‌های اصلی حوزه انقلابی است. همچنین امر مقدس تبلیغ و ارتباط با آحاد جامعه و مردم و توجه به دغدغه‌های جوانان از جمله مسائل مهمی است که باید در حوزه انقلابی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: از جمله شاخصه‌های مهم حوزه انقلابی که مقام معظم رهبری نیز تاکید خاصی بر آن دارند، بحث آگاهی به زمان، و بصیرت افزایی است. و آنچه در روایات ما مورد تاکید قرار گرفته، این است که عالم دینی در صورتی می‌تواند در مقابل هجمه‌ها و شبهات مقاومت نموده، و دفاع منطقی کند، و جامعه را از گمراهی‌ها نجات داده و به رستگاری و سعادت هدایت کند، که آگاه به زمان خویش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق یادآور شد: در همین رابطه امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس». بنا بر این شبهات و نادانى‌ها و نفهمى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورد. وقتی حوزه علمیه، حوزه به روزی باشد و بتواند شبهات را خوب بفهمد، و مسائل روز را به درستی درک نموده و تحلیل دقیقی از وقایع داشته باشد،  و طلاب را در همین مسیر تربیت و پرورش کند، در آن صورت می‌تواند مرجع و ملجأ آحاد جامعه بوده و هدایت فکری، دینی و سیاسی مردم را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب و اساتید تهرانی در کنار سایر مطالبی که فرمودند، مورد تاکید قرار دادند بیان سه وظیفه‌ مهم برای حوزه‌های علمیه و روحانیت بود. اول؛ هدایت فکری و اعتقادی جامعه. دوم؛ بصیرت افزایی و هدایت سیاسی مردم. و سوم؛ ارتباط مستمر با آحاد جامعه و خدمات اجتماعی به مردم. این سه محور از جمله شاخصه‌های مهمی است که تحقق آن‌ها، همان اهداف حوزه انقلابی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: آنچه که در مجموعه مرکز مدیریت احساس می‌شد، این بود که ما باید دغدغه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری که به گونه‌ای دغدغه مراجع عظام تقلید هم می‌باشد مورد بررسی قرار داده تا نسبت به رفع این دغدغه‌ها چاره اندیشی شود و راهکارهای تحقق منویات رهبری را اجرایی کنیم.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه استان تهران عنوان داشت: بیانات مقام معظم رهبری به منزله‌ نقشه راهی است که ما باید وظایف، برنامه‌ها و تلاش خود را بر اساس آن تنظیم کنیم. در همین راستا مرکز مدیریت حوزه علمیه در اجلاسیه اخیر مدیران مدارس که در محل مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) برگزار گردید، این موضوع را در دستور کار قرار داده و محورهای بیانات رهبر انقلاب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیر سابق حوزه علمیه استان فارس با اشاره به جایگاه حوزه علمیه تهران، بیان داشت: در اجلاسیه آتی مسئولین مدارس علمیه جایگاه و هویت جمعی حوزه علمیه تهران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به نقش اساتید در انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: استاد در حوزه صرفاً مدرس نیست. یعنی استاد فردی نیست که صرفاً برخی دروس مانند فقه و اصول و... را تدریس نماید و سپس کلاس درس را ترک کند. بلکه استاد یعنی مرشد و راهنما. استاد یعنی کسی که در همه جهات علمی، معنوی، تهذیب نفس، زندگی فردی و اجتماعی و هدایت سیاسی متعلّم خود، باید راهنما و مرشد او باشد. البته از نگاه دین در همه کرسی‌های علمی اعم از حوزه و دانشگاه، استاد نقش ویژه‌ای در هدایت فکری و معنوی افراد دارد.

وی افزود: اغلب اساتید حوزه علمیه تهران چنین مسئولیتی را در قبال طلاب احساس می‌کنند و مرشد و راهنمای آنان هستند و شاید به دلیل کمبود وقت در سر کلاس امکان پرداختن به مسائل بیشتر نباشد ولی الگوی همه اساتید در این زمینه همین کلاس‌های درس خارج مقام معظم رهبری است که در همه جلسات درس‌شان تذکرات اخلاقی و نکات اجتماعی و هدایت سیاسی وجود دارد و همین می‌تواند نمونه و الگویی مناسب برای همه اساتید مدارس علمیه باشد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha