جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ تولیت مسجد اعظم به تشریح مباحث روایی و حدیثی مرحوم ‌آیت الله العظمی بروجردی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی چهارشنبه شب در نشست علمی رجال، پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با عنوان «شکوه مرجعیت» که  در کتابخانه مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به  منهج رجالی آیت الله العظمی بروجردی گفت: قبل از اینکه به احوال رجال حدیث وارد شویم، نیازمند تنقیح اسنادی که در روایات در اختیار داریم هستیم.

وی افزود: آنچه از بزرگانی چون شیخ کلینی و صدوق و شیخ طوسی به ما رسیده، با اسناد و طریق خاصی توام است؛ این بزرگان برای این اسناد و شناسایی این روایات طریق داشتند.

این استاد حوزه ابراز داشت: باید کاملا بررسی شود که آیا افرادی که روایات را نقل کرده اند، مجاز بوده اند که این نقل را داشته باشند؛ گاهی اوقات روایاتی بین اصحاب شهرت داشته است که صدور آن مسلم بوده، ولی گاهی ممکن است این روایات از یک فردی باشد که این فرد ناشناخته شده بود و به همین دلیل عدم آگاهی به این فرد خلل به وثاقت حدیث نمی زند.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: مرحوم آیت الله بروجردی روی منهج شیخ طوسی حرکت می کردند؛ ایشان با رعایت تکیه به روایات، منهج اصولی را رها نمی کنند؛ ایشان پیش از ورود به بیان احوال، اسناد را به تفکیک مورد بررسی قراردادند.

این استاد حوزه یادآورشد: کار اصلی ایشان در این زمینه تحقیق روی اسانید است که در زمینه کتب شیخ صدوق و کلینی کار اساسی انجام دادند؛ پیش از ایشان نیز بزرگانی از علما این کار را انجام داده اند.

وی گفت: برخی از این اسناد در بین بزرگان از صحابه یک سند معتبرتمام عیار بوده است؛ وقتی که این سند از عصر صحابه به فقها و محدثین می رسد بین آخرین طبقه از روات ائمه و اولین طبقه از محدثین ما یک طبقه فقط فاصله است و تلقی بسیاری از این جهات امری طبیعی است و برای آنها صدور آن روایت یک امر مسلم بوده است.

این استاد حوزه اظهارکرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در مساله طبقات روی طبقاتی است که خودشان ابداع کردند؛ اصحاب رسول خدا(ص) در این طبقه بندی، طبقه اول، اصحاب امام علی و حسنین(ع)، طبقه دوم، اصحاب امام سجاد(ع) طبقه سوم، اصحاب امام باقر(ع) طبقه چهارم، اصحاب امام صادق(ع) طبقه پنجم، اصحاب امام هفتم و هشتم و نهم طبقه ششم و اصحاب امام دهم و یازدهم(ع) طبقه هفتم به حساب می آیند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: در این زمینه افرادی هستند که دو طبقه را درک کرده اند و به همین دلیل تحقیق در حالات آنها مفید است تا متوجه شویم که این افراد می توانستند از این محدثین حدیثی بیان کنند یا خیر؛ این طبقه کار را راحت می کند چون اگر توانستیم طبقه روات را مشخص کنیم نقل مسند در حدیث جای خود را باز کرده و رفع اشکال می کند.

استاد حوزه یادآورشد: نکته دیگر آن است که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به این نکته واقف بودند که رجال نجاشی و شیخ جزو بهترین کتب ما در این زمینه هستند؛ ایشان روی این معنا تاکید می کردند که شیخ طوسی و نجاشی که هر دوی این افراد در طبقه دوازدهم هستند نمی خواستند کتاب رجال بنویسند؛ بلکه کتاب فهرست نوشتند؛ مجموعه کسانی که در این سه کتاب از مرحوم شیخ ونجاشی توثیق شدند محدود است و بسیاری از مشایخ صدوقین و قمیین در کتب آنها ذکر نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha