جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست علمی درایت اجتماعی سیاسی از سلسله نشست های علمی شکوه مرجعیت

حوزه/ امروزه در یک وضعیت انحطاط امنیتی در جهان اسلام به سر می بریم و تنها دینی هستیم که پیروانش همدیگر را می کشند و به همین دلیل امروز نیازمند نگاه و جامعیت فکر و عمل آیت الله العظمی بروجردی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی پنج شنبه شب در نشست علمی درایت اجتماعی سیاسی پیش کنگره نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی که در کتابخانه مسجد اعظم قم و به همت انجمن اصول فقه و با همکاری انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: اندیشه و عمل سیاسی 80 عالم شیعه از سال 83 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: منشا و علت اصلی آغاز این تحقیق کتابی به نام زوال اندیشه سیاسی در اسلام و ایران بود؛ نویسنده این کتاب مدعی بود که اساسا علمای ایرانی و شیعه اندیشه سیاسی نداشته و ندارند و تنها در ایران، فارابی به شکل اندک وارد مسایل سیاسی شد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: در آن زمان طرحی به دفتر تبلیغات داده شد و تصمیم گرفتیم، روی شخصیت ها و علمای سیاسی کار کنیم که در ابتدا این تحقیق با محقق کرکی آغاز شد؛ محقق کرکی برای حکومت داری کتاب نوشتند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: کتاب اندیشه سیاسی آیت الله العظمی بروجردی هنوز منتشر نشده است، امیدواریم تلاش ها به نتیجه بنشیند و این طرح عظیم با موفقیت انجام شود.

وی گفت: ویژگی مهم سیره سیاسی آیت الله العظمی بروجردی آن بود که، ایشان اهل عمل بودند، زیرا ایشان در عرصه سیاست کمتر صحبت کرده و نوشته است، ولی عمل  این مرجع فقید بیانگر زوایای فکر سیاسی ایشان است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات افزود: سیره سیاسی ایشان را می توان با بحث امامت و رهبری به خوبی توضیح داد؛ آیت الله بروجردی به مساله رهبری و مرجعیت یک نگاه کاملا راهبردی داشتند؛ در تفکر امامت، سیاست یک شان از شئون امام مسلمین، است.در دوره ای که دولت وجود نداشت، تربیت جماعت صالح و تربیت پیروان، محور عملکرد بزرگان دین و ائمه(ع) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: ایشان در سطح ایران در خصوص مشروطه و جنگ جهانی اول و دوم مساله رضا شاه و بحث نفت و جبهه ملی و آیت الله کاشانی مباحث خاصی مطرح کردند که دارای نکات بسیار دقیقی است؛ سطح دوم رهبری ایشان در عرصه جهان است، زیرا ایشان جایگاه مرجعیت شیعی را ارتقا دادند.

رئیس پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: ایشان به دنبال توانمند ساختن جامعه شیعیان بودند؛ بزرگترین کار امام موسی صدر، توانمند ساختن شیعیان لبنان بود که ایشان نیز فرستاده مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بودند؛ وقتی این توانمندسازی انجام شود امورات مرتبط به توانمندسازی در ابعاد مختلف نیز شکل می گیرد.

وی گفت: سطح دیگر رهبری ایشان، نگاه جهانی است؛ ایشان به آمریکا نیز نماینده اعزام کرده است؛ این درحالی است که منابع مالی ایشان محدود بود؛ در همان مقطع در اوایل استقرار در قم که مشکلی برای شهریه دادن بوجود آمده بود ایشان نشان دادند چه مقدار به خدا توکل دارند و اجازه نمی دهند که هیچگاه برای این مسایل به کسی رو بزنند.

این استاد حوزه افزود: برخی به دنبال این امر هستند که آیا آیت الله بوجردی در خصوص مساله ولایت فقیه اعتقاد داشتند یا خیر، ولی اگر کسی عملکرد ایشان را مشاهده کند دیگر جایی برای این بحث ها باقی نمی ماند؛ نگاه ایشان به عزت شیعیان در جهان و نگاهی فراملی و فراادیانی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: امروزه در یک وضعیت انحطاط امنیتی در جهان اسلام به سر می بریم؛ امروزه تنها دینی هستیم که پیروانش همدیگر را می کشند و به همین دلیل امروز نیازمند نگاه و جامعیت فکر و عمل آیت الله العظمی بروجردی هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha