پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد طاها مهری امام جمعه گیلانغرب

حوزه/امام جمعه گیلانغرب، جوانان را مهمترین سرمایه مملکت خواند و بر ضرورت توجه به تربیت دینی جوانان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه،  حجت الاسلام محمدطه مهری، شب گذشته در یادواره شهیدان «سلمیان»، با حضور طلاب بسیجی مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب،  گفت: حدیث قدسی مبنی بر این که «وَ قَالَ النَّبِیُ‏ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مَلَکاً یَنْزِلُ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ یُنَادِی یَا أَبْنَاءَ الْعِشْرِینَ جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا * وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّلَاثِینَ لَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا * وَ یَا أَبْنَاءَ الْأَرْبَعِینَ مَا ذَا أَعْدَدْتُمْ لِلِقَاءِ رَبِّکُمْ * وَ یَا أَبْنَاءَ الْخَمْسِینَ أَتَاکُمُ النَّذِیرُ * وَ یَا أَبْنَاءَ السِّتِّینَ زَرْعٌ آنَ حَصَادُهُ * وَ یَا أَبْنَاءَ السَّبْعِینَ نُودِیَ لَکُمْ فَأَجِیبُوا * وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّمَانِینَ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ وَ أَنْتُمْ غَافِلُونَ.» حدیث قدسی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: که هر شب فرشتگان الهی از آسمان ندا می کنند برای اولاد بشر و می فرمایند: «یَا أَبْنَاءَ الْعِشْرِینَ جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا»؛ این حدیث قدسی می گوید: ای فرزندان بیست ساله دنیا کوشش و تلاش کنید، چون که انسان هایی که دارای مقام و موقعیت شده اند بر اثر تلاش و کوشش شان در سنین جوانی بود؛ جوان تحمل درس خواندن و کمال یاد گرفتن و سختی و مشکلات را دارد؛ استعداد جوان فعال هست؛ وقتی جوانی انسان می گذرد دچار مرض نسیان و فراموشی شده، لذا فرشتگان خطاب می کنند که ای فرزندان بیست ساله دنیا کوشش و تلاش کنید، بله این کوشش و تلاش در راه خدا و خدمت به خلق خدا باشد.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب در ادامه سخنان خود، با بیان این که سرمایه یک مملکت نیروی جوان آن است، گفت: اگر یک مملکت جوانش فاسد شد و یا کار و تلاش در کشورش نکند، دیگر آن کشور یک کشور ضعیف و بلکه یک کشور مرده است.

حجت الاسلام طه مهری گفت: فرشتگان الهی می فرمایند: ای فرزندان سی ساله، دنیا شما را مغرور نکند، وقتی انسان به سن سی سالگی می رسد احساس غرور و بلند پروازی می کند، چون در اوج کمالات و قدرت هست، اما فرشتگان الهی خطاب می کنند ای فرزندان سی ساله مواظب باشید دنیا شما را فریب ندهد؛ همیشه سی ساله نیستید، فردا این شادابی و این قدرت را شما از دست می دهید.

امام جمعه  گیلانغرب ادامه داد: همجنین امیرالمؤمنین(ع) به دنیا خطاب می کند و می فرماید: « ای دنیا! برو دیگران را فریب بده من تو را به سه طلاق رها نمودم که بازگشتی هم در آن نیست، تو کوچکتر از آن هستی که مرا فریب دهی آه! از کمی زاد و توشه، دوری راه و کمی همراه».

این استاد حوزه اضافه کرد: فرشتگان الهی نیز خطاب می کنند « ای فرزندان چهل ساله دنیا برای ملاقات پروردگارت چه آماده کردید، یعنی کم کم آماده سفر آخرت باشید دیگر دوران بیست و سی سالگی و دوران کوشش و تلاش و قدرت و شادابی گذشت.

حجت الاسلام والمسلمین طه مهری بیان کرد: در حدیث از ائمه معصومین علیهم السلام روایت شده است، «من بلغ اربعین سنة و لم یأخذ العصا فقد عصی» کسی که به سن چهل سالگی برسد و عصا نگیرد، معصیت نموده است.

حجت الاسلام مهری بیان داشت: امام خمینی (ره) در درس اخلاقشان حدیث مذکور را شرح داده است و فرموده اند: که طبق روایات عقل انسان و قوای جسمانی او در سن چهل سالگی، کامل می شود، اما این چه عصایی است که اگر انسان به دست نگیرد، مرتکب معصیت می شود؟

وی در ادامه گفت: همچنین امام خمینی (ره) فرمودند: «منظور از این عصاء عصای احتیاط است یعنی ای فردی که به سن چهل سالگی رسیدی باید برنامه زندگی و همه چیز تو محتاطانه باشد تا مرتکب معصیت و گناه نشوی».

امام جمعه گیلانغرب تاکید کرد: باز هم فرشتگان خطاب می کنند: «یَا أَبْنَاءَ الْخَمْسِینَ أَتَاکُمُ النَّذِیرُ» ای فرزندان پنجاه ساله دنیا آماده مرگ باشید، آماده رفتن به سفر آخرت باشید جوانی شما گذشت.

حجت الاسلام طه مهری افزود: فرشتگان بعد خطاب می کنند: «یَا أَبْنَاءَ السِّتِّینَ زَرْعٌ آنَ حَصَادُهُ» ای فرزندان شصت ساله دنیا، موقع درو شما رسیده است، بله بهار فصل شادابی و طراوت است، ولی پاییز فصل زرد شدن برگها و درو است، حال فرشتگان الهی خطاب می کنند که ای شصت ساله ها فصل پاییز شما فرا رسیده است.

امام جمعه گیلانغرب گفت: «یَا أَبْنَاءَ السَّبْعِینَ نُودِیَ لَکُمْ فَأَجِیبُوا». آن فرشتگان ندا می کنند: ای فرزندان هفتاد ساله دنیا! شما را صدا زده اند اجابت کنید.

این کارشناس حوزوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: فرشتگان الهی می فرمایند «یَا أَبْنَاءَ الثَّمَانِینَ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ وَ أَنْتُمْ غَافِلُونَ». آی فرزندان هشتاد ساله دنیا! مرگ شما فرارسیده است و شما غافل هستید.

وی در پایان این جلسه عنوان کرد: در نتیجه این حدیث قدسی برای هر یک از سنین مختلف پیام جالبی دارد و از مجموع می توان نتیجه گرفت که برای سفر آخرت ساز و برگی مهیا نمود .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha