پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت‌الله حائری شیرازی

حوزه/ چرا وقتی گزینه های خدا روی میز است، توجهی نمی کنیم، فکری برای از بین بردن مشکلات نداریم؛ اما وقتی آمریکا سخن از گزینه روی میز می کند فورا دست به کار می شویم و برای حل آن به فکر چاره می افتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حائری شیرازی در درس اخلاق  در جمع طلاب حوزه علمیه قم به روایتی از معصوم(ع) که فرموده بود«اگر به ذهنت آمد کار خوبی انجام داده ای، استغفار کن و اگر چشم  تو به کارهای خوب گذشته افتاد، در حقیقت این تصویری از پرونده می باشد و این نشان دادن، عمل شیطان است» اشاره کرد  و بیان اینکه ریشه بدبینی به دیگران، در خوش بینی به خود است، گفت: انسان نمی تواند حسن ظن به خود و خدا داشته باشد،  اگر این گونه باشد معنای آن این است که انسان کار خوب را، خودش انجام داده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر معتقد باشیم کار خوب را انسان انجام داده و کار بد از آن خدا است، پس آیاتی که غیر این را بیان می کند، دورغ است؛ درحالی که این گونه نیست؛  بنابراین برای  گرفتار نشدن در این گونه عقاید، لازم است جلوی  این افکار و واردات ذهنی گرفته و حتی نسبت به آن کنجکاو بود؛ بنابراین ریشه بدبینی به دیگران در خوش بینی به خود است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات خانوادگی در همین خوش بینی و حسن ظن ها است؛ اگر دفع شود، صد دشمن، دوست می شود و اگر دفع نشد صد دوست، تبدیل به دشمن می شود و یکی هم خدا است یعنی خدا ، دشمن آدم می شود.

 آیت الله حائری شیرازی گفت: نمونه آن پیامبر(ص) است، آن قدر که به خدا حسن ظن دارد، به خود حسن ظن ندارد؛ یوسف پیامبر(ع) هم این گونه بود؛ به خود حسن ظن نداشت.

وی با بیان اینکه نفس امیر نیست، بلکه امّاره است؛ یعنی اگر امر به بدی نکند، نفس نیست، پس هرجا بدی است ریشه در نفس انسان است، عنوان کرد: نفس در مقابل عقل است، عقل دعوت به خیر می کند، نفس امار به سوء است.

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: در مقابل عقل، جهل و نفس است؛  تعبیرحکما « عقل و نفس»،  تعبیر روایات عقل و جهل؛ هر کدام را که بگیری سرانجام یک چیز است، نفس همان جهل است؛ دوتا نیست، نفس چون اماره به بدی است، جهل است، چرا جهل؛ این جهل به معنای ندانستن نیست بلکه ندانستن عجزاست.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: خدا فرمود« ای نوح تو و اهل تو را نجات می دهم»، نوح گفت «پسرم از اهل من است»، خدا فرمود« او از اهل تو نیست نه اینکه فرزند تو نیست، بلکه اهل تو صالحین می باشند او از صالحین نیست، تا از اهل تو باشند. مومنین اهل تو می باشند». «خالقت را با این نوع طرز فکر استضیاح نکن»، این سوال کردن نیست، در حقیقت با این نوع فکر کردن «حسن ظن به فرزند خود و سوء ظن به ما پیدا کردی؛ ما خلاف عهد عمل نکردیم کسانی که اهلیت دارند نجات دادیم ولی فرزند تو اهلیت نداشت».

آیت الله حائری شیرازی با انتقاد از سود بانک ها، آن را مشکل اساسی جامعه اسلامی دانست و افزود: تا زمانی که مسئله ربا حل نشود مشکلات هم برطرف نخواهد شد.

 استاد اخلاق حوزه با اشاره به قول استادی که گفته بود« متاسفانه زمانی که « آمریکا می گوید گزینه های ما روی میز است، بلافاصله دولت مردان به فکرمی افتند تا آمریکا را چگونه راضی کنند و چگونه مشکل را برطرف کنند، ولی خدا این همه از گزینه های روی میز خود در قرآن می گوید« کدام مان گزینه های روی میز خدا را باور کردیم، مانند مسئله فساد، اشاعه ضد اخلاقی، سودهای بانکی، ربا و رشوه و ...».

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تا زمانی که مسئله ربا و مسائل ریز و درشت غیر اخلاقی برطرف نشود، باید منتظر مشکلات بود؛ این بیان نورانی قرآن کریم است« که اگر به نشانه توجه ای نشد نشانه های بعدی بزرگتر از اولی است».

وی عنوان کرد: بی تو جهی به گزینه های روی میز خدا، مشکلاتی چون پلاسکو، بی کارشدن  کارگران و آتش سوزی در پی دارد؛ باید در مورد سود بانک ها تصمیم قطعی گرفت؛ با نصیحت، بانک ها درست نمی شود، بانک های اسلامی 18 درصد به حادثه دیدگان وام می دهند، اما بانک کشورهای اروپایی سود 25 صدم درصد به حادثه دیدگان خود وام می دهند؛ چرا 18 درصد، می گویند به دلیل تورم، ولی تورم به خاطر مشکلات نیست، بلکه به دلیل پول ایجاد شده است.

آیت الله حائری شیرازی گفت: چرا وقتی گزینه های خدا روی میز است، توجهی نمی کنیم، فکری برای از بین بردن مشکلات نداریم؛ اما وقتی آمریکا سخن از گزینه روی میز می کند فورا دست به کار می شویم و برای حل آن به فکر چاره می افتیم.

استاد اخلاق حوزه ابراز داشت: حادثه پلاسکو مصیبت کمی نبود ،مربوط به داعش و آمریکا نیست تا بگویم آنها مقصر بودند؛ می گویند حادثه مربوط به اتصال برق است، چرا به جای این سخنان نمی گویم ریشه این اتصال از کجا است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: باید بعد از این همه شهید دادن، مملکت پر از نعمت سمایی باشد؛ درحالی که این طور نیست؛ بعضی افراد این عدم نزولات آسمانی و نعمتهای سمایی را ربط به خشکسالی می دهند؛ ولی اگر کمی در نشانه های خدا دقت کنیم دنبال گزینه های روز میز خدا می رویم.

.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha